Jump to content

Fantasipriser!?

Rylander

Recommended Posts

Dagens priser på gamla bilar är helt åt skogen. Det är inte Toyoor bara som lider av detta fenomen, utan det verkar vara hela begagnatmarknaden tyvärr.

Den tiden är nog förbi då man kunde göra ett bra begagnat köp.

Första bilden är från augusti förra året och andra bilden från februari i år, en prisökning på 35k på ett redan högt pris.

Screenshot_20220813-225906_Blocket.thumb.jpg.e382dca580c6eb092c422b3a351da149.jpgScreenshot_20230219_104444_Blocket.thumb.jpg.54bfe3e6989ebc6e25948c966456e1c4.jpg

Kan vara en effekt utav bonus malus speciellt på fina äldre bilar, ska man köpa en ny diesel bil i denna storlek så kostar den 30 till 35,000 mer i skatt på tre år 😬 

Jag minns att för ett antal år sedan man kunde köpa en 40-serie för 20-30' i hyfsat skick, hade man bara haft mer pengar och förvaringsplats då... Visst det är lätt att vara efterklok. Det är marknaden som styr, brist på bilar+stor efterfrågan=ockerpriser. Dessutom är det något alldeles speciellt(galet) när det gäller vissa bilmärker/modeller. Kunde verkligen någon tro för 30-40 år sedan att t. ex. VW Typ 2 'split window' kommer att kosta en förmögenhet? Det var ingen småskalig produktion precis...

även förbryllande att tex LJ70 och liknande är tokdyra. De var ju budget-alternativen som kördes i skogen förr. Och "vanliga" Land Cruiser som 90 och 120 serien har även de skjutit i höjden. Men, säljs de för så mycket som de annonseras för, eller är det mest ambitiösa önskemål?

Själv får jag flera brev i månaden från firmor som vill köpa min Rav4 :D 

• 1 month later...

Satan i gatan, man börjar bli stammis här.

Skämt åtsido men jag är böjd att hålla med om priserna (Mest för jag är inne på att köpa då) verkar verkligen taget skruv uppåt.

Trodde folk ha börjat få ont om pengar men det verkar vara helt åt andra hållet.

Lite kul att på carinfo så får man se hela historien bakom en bil och precis som ni skriver blir den bara dyrare för varje gång.

Beror det på att kriserna och konflikterna i vår närhet så har helt plötsligt har alla blivit preppers.

I osäkra tider investerar man i Toyota LC och växelpengarna köper man Guld för! 

Man vill ju inte tappa kapitalet 😎

Jag är förbluffad över hur många bilfirmor som verkar kunna göra business på att snabbt plocka upp bilar som säljs av privatpersoner och sedan sälja dem med 50% påslag. 

I dag saknas det så vitt jag vet nya alternativ för den som inte vill ha xenon, touchscreens osv osv. Tillbehör som blir oproportionerligt dyra att underhålla i relation till bilens värde efter ett tag. Kanske har folk också kommit till insikten att det inte är bränsleförbrukningen som är den stora kostnaden när det kommer till bilar utan värdefall och reparationer. En äldre, hållbar och okomplicerad Toyota utan värdefall blir således i många fall en lysande affär om man kan tänka sig att leva utan den senaste tekniken.  

• Like 5