GRISBILEN Posted May 12, 2022 Report Share Posted May 12, 2022 För en dryg vecka sen "blev jag med" en '90 Hilux extended cab- bensinare.... igen Min första kontakt med Hilux var för 30- 35 år sen då jag jobbade på en lastbilsverkstad där vi hade en som service bil. Den gillade jag skarpt Några år senare köpte jag en '91:a Hilux. Den var mörkblå metallic och hade frontbåge med spel, underbågar och rullbåge på flaket. Den var lite förhöjd och jag använde den till jaktbil. Den såldes då hundkenneln som jag var involverad i då (Australian Cattledogs) behövde en T4Transporter med hundburar till utställnings- och tävlings åkande Den Hilux var duktigt rostig sist jag såg den, och den ska ha hamnat på varmare breddgrader sedan enligt vad jag har hört. Slumpen ville att en kompis (som jag känner från ett annat forum) ringde och sa att han funderade på att sälja sin Hilux '90. Jag tar den, sa jag- och på den vägen är det. Sen jag fick den hem (fick reg pappren i går) har jag grovsanerat styrehytten invändigt, kastat gammalt skit, lera, mög och krackelerade doftgranar. Jag löpte amok med avfettning och högtryckstvätt i helgen- så nu ser man färgen. Ny koppling, bromsar runt om och lite grejer är på väg hem. och i går var jag och köpte ett par nya däck. Bilen är förvånande fri från rost- jag ska lägga in lite bilder på den och vad jag gör med den framledes. Namnet? Jag ska främst använda den till jaktbil 😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 12, 2022 Author Report Share Posted May 12, 2022 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted May 13, 2022 Report Share Posted May 13, 2022 Den bilen finns i mitt bildarkiv över gamla hilux, mins inte om jag hittat bilden på nätet eller om jag själv tog kortet. Kul att inte alla gamla hiluxar har gått på export. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 13, 2022 Author Report Share Posted May 13, 2022 1 timme sedan, Rylander säger: Den bilen finns i mitt bildarkiv över gamla hilux, mins inte om jag hittat bilden på nätet eller om jag själv tog kortet. Kul att inte alla gamla hiluxar har gått på export. Jag hittade en på nätet med reg nummer OPW642 som kallades "brandbilen" i en artikel. En bokstav fel 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 16, 2022 Author Report Share Posted May 16, 2022 (edited) I dag letade jag i garaget (efter något annat) och hittade 2 stycken Bosch Profi strålkastare- nya- i oöppnade kartonger. Om jag tänker på vad dom är köpt til, måste dom ha legat där i minst 25 år. Dom lyser nog inte så mycket som diodrampen, men dom blir mera "genuina" och tidsenliga på bilen. Ska bara ha kofångaren blästrat och pulverlackat först..... Edited May 16, 2022 by GRISBILEN 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 23, 2022 Author Report Share Posted May 23, 2022 Var till BRL och köpa högtalare i dag, och en FM sändare. Jag orkar inte med det elektroniska blippediblopp på NRJ, och jag känner mig inte tillräckligt gammal för P4 så jag måste kunna på in Bandit radio. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 23, 2022 Author Report Share Posted May 23, 2022 Och i dag kom rätta nummerskylten: 3 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted May 23, 2022 Report Share Posted May 23, 2022 14 minuter sedan, GRISBILEN säger: Och i dag kom rätta nummerskylten: Du går verkligen all inn. Underbart 👍😀😄😅 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted May 23, 2022 Report Share Posted May 23, 2022 "Har'u ramla av!" sa den fan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted May 24, 2022 Report Share Posted May 24, 2022 If pigs could fly, Scotland Yard would be London's third airport 🤣😂😅😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 27, 2022 Author Report Share Posted May 27, 2022 Än så länge har jag väl inte så mycket att komma med, men jag måste göra några inlägg.... Bilen har blivit sanerat invändigt, shampoo tvättat i regnet, stereon fixat med FM sändare och nya högtalare, nya baklysen, stänkskydd tillverkade, sprättskadorna på lacken bättrade med rostfärg och kofångaren målat matt svart. Koppling och slavcylinder ligger på Johans verkstad, och nya däcken ska vara här vilken dag som helst. Jag tycker den börjar se hyffsat ut 😉 Baklysen Shampotvätt i regnet Lite penselmålning 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted May 27, 2022 Author Report Share Posted May 27, 2022 Kopierat inlägg från jaktsidan.se När man skruvar "terrängbil" är det ett annat "tänk" än dom bilar jag har skruvat med tidigare: rakt och snyggt och inga fingeravtryck.. På GRISBILEN gäller det funktion. Våran kära @lindgren hade backat backat sönder båda baklysen, och det vänstra var det en stor böggla över- och det högra var det en buckla under som även hade krossat reflexen under. Jag köpte 2 nya baklysen i Tyskland och började med det vänstra. Lite fullifan skruva, tillverka nya clips och voila- då satt det där...... en bra bit innanför skärmkanten och inte parallellt med luckan. Vad snopen jag vart: att det i nya kompletta baklysen till 150Kr/ st SITTER NYA GLÖDLAMPOR I. Den högra passade inte alls: när skärmen trycktes bakifrån vart hålet en tum bredare.... Jag hittade en fin hyvlat träbit som jag höll mot skärmen, och en serie välmenade slag med baksidan av stora skogsyxan (den stod innanför garagedörren, och var närmast) kröp dimensionen på hålet ihop så alla fyra skruvar fick trynfäste och jobbet kunde färdigställas. Det är en mental tröskel man måste över när det ska "redneck meckas" och man har varit lite för noggrann tidigare.... Men nu sitter dom också där 😉 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted June 6, 2022 Author Report Share Posted June 6, 2022 I morgon blir det spännande: Då ska jag få lagt mina nya däck på bilen. Dom kom hem till däckverkstan i torsdags. Jag har beställt spacers hos Fredrik Mahlin (www.advancedmechanics.se), för det tar i lite när jag svänger. Spacers'en ligger på DHL terminal (förbannade helgdagar) och frågan är om jag hinner få dom innan klockan 2 när jag har tid för montering av däcken. DHL brukar lämna paket på ICA MAXI strax efter lunch. Det vore smidigt att lägga dit dom på däckverkstan och slippa ligga på grusinfarten och ta loss hjule en gång mera. Jag beställde 25 mm spacers, men Fredrik Mahlin tror att jag behöver 38mm för att få det att gå fritt vid fullt rattutslag. Men så här gjorde jag: Räcker det till med 25:orna beställer jag ett par mera till bak, och räcker dom inte till beställer jag ett par 38mm och sätter fram, och flyttar 25:orna till bakhjulen. Var och tankade båda bilar här om dagen- INGO hade "rabatteftermiddag" Jag tycker inte det är så farligt när man kan tanka båda fullt för under 3000...................................................... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted June 7, 2022 Author Report Share Posted June 7, 2022 Tyvärr fick jag inte dit spacerplattorna: hjulbultarna var ~2mm för långa. Jag kunde inte stå på däckverkstan och kapa dom, så det får jag ta nån dag i helgen. Men dom nya däcken kom dit i af Nytt och gammalt Han sa dom var svåra att balansera Det vart en helt annan bil att köra på vägen: inget som studsar och hoppar och dansar... den går mjukt och fint i 90 (där ville man inte upp tidigare) och jag styr med 2 fingrar- bilen går rakt och fint En farm truck i sin rätta miljö.... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted June 10, 2022 Author Report Share Posted June 10, 2022 En låda till diverse som man vill ha någorlunda torrt men inte vill ha inne i hytten...... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted June 12, 2022 Author Report Share Posted June 12, 2022 (edited) Efter ett besök på Biltema står lådan stadigt.... I morgon ska vi byta kopplingen. Edited June 12, 2022 by GRISBILEN 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted June 14, 2022 Author Report Share Posted June 14, 2022 Inte en siffra rätt på kopplingen: varken tryckplatta, urtrampningslager eller lamell var rätt mått trotts att det var beställt med bilens identiter. Nu står bilen på Johans verkstad i väntan på dom rätta delar..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted June 23, 2022 Author Report Share Posted June 23, 2022 Grisbilen hemma igen- med ny koppling 🙂 Ny handbromsvajer och lite annat småplock fixat... Trevlig Midsommar på er 👍 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted June 23, 2022 Report Share Posted June 23, 2022 Kul att höra 👍🏼 glad midsommar själv 😃 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 23, 2022 Report Share Posted June 23, 2022 Framsteg är alltid tillfredsställande 👍 Önskar dig detsamma ☀️ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted July 6, 2022 Author Report Share Posted July 6, 2022 I min höga aktvärdiga ålder är en Volvo 740 "en ny bil" så jag ser inte Hilux'en som en gammal bil eller en veteranbil, men det är det ju. Jag har kört en sån på jobbet, och jag har som tidigare nämnt ägt en... SOM BIL, och inget annat Då går man in till en reservdelsnasare: jag vill gärna ha ett par torkarblad till en Hilux... Regnummer? Då står den unge man och ser ut som en fågelholk när han febrilt slår på datorn och står och mumlar något bakom plexiglasskivan (jag hör inte så bra, så jag ber honom tala tydligare och titta på mig när han talar) men det slutar med "nej du, det kan vi inte klara, vi säljer inte delar till veteranbilar" Samma hos nästa piratpartskrängare: Mekonomen och vad dom nu heter. En föreslog att byta torkararmarna. Närmast kom Feltema: dom hade båda torkarblad (enligt regnumret) som man trär in över armnarna, MEN dom kantrar och ramlar av efter en stund. Även Autodoc påstod sig ha rätt grejer- men i helvete att dom passade heller. Då fick jag en snilleblixt: Toyota kanske 😉 Dom letade i datorn och hittade rätt fönstervispar på ett lager i Danmark.. dom kommer på tisdag Och så vart det. Efter lite borrande och gängande och lite trixande sitter dom på (avbrutna skruvar som satt kvar i hålen) När dom satt där, och funkade bra ringde jag in och beställde 2 uppsättningar mera (4 vispar) Man får ju tydligen ha lite framförhållning och tänka på att reservdelar kan ta slut när man åker veteranbil 😉 Det lustiga var att Toyota originaldelarna var inte dyrare än dom andra horungar- OCH DOM PASSADE 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted July 6, 2022 Author Report Share Posted July 6, 2022 (edited) Nästa år är det 50 år sen jag fick körkort. Det är 52 år sen jag köpte min första tunga MC (ja, ja, det är prescriberat nu) en 1953 BSA Superflash i plunger ram. Då var en veteranbil något som var tillverkat före kriget (det där kriget med Adolf och som slutade med atombomben) Vi hade fan inga pengar så dom bilar man hade råd med var gammalt skit. På den tid kunde man hitta T Fordar och A Fordar bakom lador. I dag när man går på veternbilsmarknader kan man hitta rostiga skärmar til '67ans Opel Rekord eller baklysen till en Hundkoja. Som dom begär pengar för 😳 DET ÄR FÖR FAN INGA VETERANBILAR- DET ÄR GAMMALT SKIT.... det var sånt vi hade råd att köpa och köra, bara det var mönster i däcken.... OBS detta var hemma i Danmark.. I 1976 tog jag hyra på en laxbåt och köpte en Pontiac Parisienne, och köpte 4 NYA däck till den... Det finns det folk "hemma" som talar om än..... Edited July 6, 2022 by GRISBILEN 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted July 15, 2022 Author Report Share Posted July 15, 2022 Man ska inte ropa hej innan man ligger i diket.... Men... Det ser ut som jag håller budgetten som jag hade räknat med att lägga på bilen för att få den i bruks skick. Fick paket i dag: när bromsarna är bytta ska jag bara köpa ett nytt batteri. Sen är det "gris hasar skick" på den🙂 Premier repan när den är klar går till MAX för att köpa burgare i drive- in luckan för att se att arbetshöjden och ergonomi'n stämmer.... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted July 29, 2022 Author Report Share Posted July 29, 2022 Något med den där gamla bil gör mig glad 🙂 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted July 30, 2022 Report Share Posted July 30, 2022 En tur i skogen, med fin bil kan glädja även den mest surmulne. Kul att du trivs med den 👍😍👌 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts