Jump to content

Läckande Kyl


Tub
 Share

Recommended Posts

Hej,

jag har en HDJ100 - 05 med 22K mil på mätaren som jag tänkte sälja. Den läcker dock i kylsystemet och vill inte sälja "grisen i säcken". Har provtryckt kylsystemet både på Toyota Uppsala (Bil 3:an) och en mindre firma (BMW- specialist) och man finner inget fel. Man gissade att expansionskärlet läcker, kan inte bekräfta då bilen står ute. Någon har som har tips på verkstad eller hur jag kan testa själv? Är någon intresserad att köpa till bra pris och laga den själv så är det bara att PM:a mig (riktiga entutiaster ha förtur). 

Link to comment
Share on other sites

Om den läcker skall man ju kunna se var vätskan kommer ut.
Ett problem är att det gärna rinner och visar sig vid en "lägsta punkt" och droppar därifrån.
Ett annat problem är att om man kör bilen kan vätskan blåsa iväg.
Helt oavsett detta måste rimligen vätskan ta vägen någonstans och lämna bilen. 

 

Man kan börja med att under bilen lägga lägga tidningar/kartonger eller något som suger upp vätska. Då skall man kunna se var dropparna landar.
Sedan får man leta uppåt. Ta bilder med kamera är bra. Är det svårt att se direkt får man torka torrt. Då ser man enklare om/var det blir fuktigt.

 

Misstänker man expansionskärlet kan det vara läge att torka rent under och sedan lägga papper där man misstänker det kan läcka. Pappret suger upp vätskan och man ser fläckar om/där det finns ett läckage.

 

Enkelt i teorin, men det kan ta sin lilla tid att hitta...

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Tub säger:

Har provtryckt kylsystemet både på Toyota Uppsala (Bil 3:an) och en mindre firma (BMW- specialist) och man finner inget fel. Man gissade att expansionskärlet läcker.

Exakt vad bygger gissningen på? Innan man hittat läckan kan man väl misstänka hela systemet. Varenda slang och slangklämma är väl minst lika troliga felkällor kan man tycka?

Att lossa expansionskärlet och kolla är ju en idé (jag har dock inte koll på hur enkelt det är på HDJ100) om det är enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för superbra tips, håller med om att det är svårt att se när man kör men jag skall lägga papper runt omkring expansionskärlet och ha koll på detta när bilen står still. Tror nog inte att det är slangklämmorna etc för det är lite för mycket kvantitet som försvinner (ser inte heller något spår av fuktig kring dem).

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Klydd någon vecka eller så - kör så himla olika långt vid olika tillfällen. Borde registrera bättre känner jag. Tack. 

Tycker den känns tight, tät med en fräsch packning.

Link to comment
Share on other sites

OK. Rimligen innebär det att expansionskärlet inte är trycksatt under drift. Eller? I så fall är det enklare att laga!
Oavsett är det nog intelligent att gissa på expansionskärlet, ja.

 

Dvs huvudalternativen är väl:

  1. pappersmetoden för att verifiera att expansionskärlet läcker
  2. lossa expansionskärlet och reparera eventuella läckor eller bara byta.

Så frågan är väl om det inte är lika bra att gå direkt på alt 2. När allt tyder på att expansionskärlet måste lagas/bytas.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Stort tack för utförliga svar Mr O. Jag provar i helgen med papper och hoppas på svar, går sedan på byte av expansionskärl. Det borde jag klara själv. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om topplockspackningen har gett upp kan kylarvätska försvinna, men oftast brukar det synas på kylarvätskan när packningen läcker. Och det brukar bli övertryck i expansionskärlet när motorn är igång. 

Link to comment
Share on other sites

Moderna bilar med mycket plast i kylaren och annorstädes kan det vara en spricka där det sipprar ut som inte märks då det dunstar bort.
Det kan vara inne i kupén i värmepaketet. Finns också ventiler som kan läcka.
Inte säkert det hittas med trycksättning om det är litet och bara läcker när det är varmt.
Finns det spår i motorrummet av överhettning t ex glykoldoft eller spår av intorkad kylarvätska är det en bil man undviker att köpa.
Men sexorna brukar inte ha de problem fyrorna var notoriska för. Topplocken sprack vid fjärde cylindern och första tecknet var att värmen i kupén försvann.

Detta berodde på att kylarvätska gick ut med avgaserna..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.