Tub Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 Hej, jag har en HDJ100 - 05 med 22K mil på mätaren som jag tänkte sälja. Den läcker dock i kylsystemet och vill inte sälja "grisen i säcken". Har provtryckt kylsystemet både på Toyota Uppsala (Bil 3:an) och en mindre firma (BMW- specialist) och man finner inget fel. Man gissade att expansionskärlet läcker, kan inte bekräfta då bilen står ute. Någon har som har tips på verkstad eller hur jag kan testa själv? Är någon intresserad att köpa till bra pris och laga den själv så är det bara att PM:a mig (riktiga entutiaster ha förtur). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 Vad är symtomet, vad är det som indikerar på att den läcker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 17, 2021 Author Report Share Posted November 17, 2021 Expansionskärlet töms efterhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.O Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 Om den läcker skall man ju kunna se var vätskan kommer ut. Ett problem är att det gärna rinner och visar sig vid en "lägsta punkt" och droppar därifrån. Ett annat problem är att om man kör bilen kan vätskan blåsa iväg. Helt oavsett detta måste rimligen vätskan ta vägen någonstans och lämna bilen. Man kan börja med att under bilen lägga lägga tidningar/kartonger eller något som suger upp vätska. Då skall man kunna se var dropparna landar. Sedan får man leta uppåt. Ta bilder med kamera är bra. Är det svårt att se direkt får man torka torrt. Då ser man enklare om/var det blir fuktigt. Misstänker man expansionskärlet kan det vara läge att torka rent under och sedan lägga papper där man misstänker det kan läcka. Pappret suger upp vätskan och man ser fläckar om/där det finns ett läckage. Enkelt i teorin, men det kan ta sin lilla tid att hitta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.O Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 5 timmar sedan, Tub säger: Har provtryckt kylsystemet både på Toyota Uppsala (Bil 3:an) och en mindre firma (BMW- specialist) och man finner inget fel. Man gissade att expansionskärlet läcker. Exakt vad bygger gissningen på? Innan man hittat läckan kan man väl misstänka hela systemet. Varenda slang och slangklämma är väl minst lika troliga felkällor kan man tycka? Att lossa expansionskärlet och kolla är ju en idé (jag har dock inte koll på hur enkelt det är på HDJ100) om det är enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 17, 2021 Author Report Share Posted November 17, 2021 Tack för superbra tips, håller med om att det är svårt att se när man kör men jag skall lägga papper runt omkring expansionskärlet och ha koll på detta när bilen står still. Tror nog inte att det är slangklämmorna etc för det är lite för mycket kvantitet som försvinner (ser inte heller något spår av fuktig kring dem). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 Hur snabbt försvinner det? Kan det vara kylarlocket som är kass? Om det inte kan hålla trycket kommer väl en del vatten ånga bort istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 17, 2021 Author Report Share Posted November 17, 2021 Tack Klydd någon vecka eller så - kör så himla olika långt vid olika tillfällen. Borde registrera bättre känner jag. Tack. Tycker den känns tight, tät med en fräsch packning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.O Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 Vad gav provtryckningen för resultat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 17, 2021 Author Report Share Posted November 17, 2021 Båda firmor sa ”inget fel” - tät i kylsystemet. Expansionskärlet är inte en del av det även om de sitter ihop… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.O Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 OK. Rimligen innebär det att expansionskärlet inte är trycksatt under drift. Eller? I så fall är det enklare att laga! Oavsett är det nog intelligent att gissa på expansionskärlet, ja. Dvs huvudalternativen är väl: pappersmetoden för att verifiera att expansionskärlet läcker lossa expansionskärlet och reparera eventuella läckor eller bara byta. Så frågan är väl om det inte är lika bra att gå direkt på alt 2. När allt tyder på att expansionskärlet måste lagas/bytas. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 17, 2021 Author Report Share Posted November 17, 2021 Stort tack för utförliga svar Mr O. Jag provar i helgen med papper och hoppas på svar, går sedan på byte av expansionskärl. Det borde jag klara själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.O Posted November 17, 2021 Report Share Posted November 17, 2021 Lycka till! Berätta gärna här hur det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 17, 2021 Author Report Share Posted November 17, 2021 Tack japp jag återkommer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted November 20, 2021 Report Share Posted November 20, 2021 Om topplockspackningen har gett upp kan kylarvätska försvinna, men oftast brukar det synas på kylarvätskan när packningen läcker. Och det brukar bli övertryck i expansionskärlet när motorn är igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted November 21, 2021 Author Report Share Posted November 21, 2021 Tack för inlägg traktorn. Då borde också trycktestet gett ”utslag” om läckage. Tror inte att felet ligger där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted November 22, 2021 Report Share Posted November 22, 2021 Moderna bilar med mycket plast i kylaren och annorstädes kan det vara en spricka där det sipprar ut som inte märks då det dunstar bort. Det kan vara inne i kupén i värmepaketet. Finns också ventiler som kan läcka. Inte säkert det hittas med trycksättning om det är litet och bara läcker när det är varmt. Finns det spår i motorrummet av överhettning t ex glykoldoft eller spår av intorkad kylarvätska är det en bil man undviker att köpa. Men sexorna brukar inte ha de problem fyrorna var notoriska för. Topplocken sprack vid fjärde cylindern och första tecknet var att värmen i kupén försvann. Detta berodde på att kylarvätska gick ut med avgaserna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tub Posted December 12, 2021 Author Report Share Posted December 12, 2021 tack priffe! Ingen lukt och inte ett spår efter läckage någonstans men som du säger ett litet hål räcker med tiden. Jag gör nya prov nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.