Jump to content

Kärvande transferlåda

Recommended Posts

• 2 weeks later...

I manualen står det att det ska vara transmissionsolja i transfern och växellåda och hypiodolja i diffarna. Det står ju inte att man inte kan använda hypiodolja i transfern och växellådan och Biltema har bara hypoidolja till växellådor. Det tolkar jag som att jag kan använda hypoid, vad säger ni andra?

4 timmar sedan, Stefan_P säger:

Tack, jag letar där.

Både motor- och växellådsolja köps med fördel på 20-liters dunk. Blir riktigt bra pris per liter. 

Och det går ju åt en del till våra små fordon 😁

7 minuter sedan, MFI9 säger:

Både motor- och växellådsolja köps med fördel på 20-liters dunk. Blir riktigt bra pris per liter. 

Och det går ju åt en del till våra små fordon 😁

Hittar inte SAE 90 som inte är hypoid. Läst nu att hypoidolja är aggresiv mot mässing och andra metaller, vet ju dock inte om det finns nåt sånt i min transfer och växellåda.

På 2021-06-18 på 16:12, Stefan_P säger:

I manualen står det att det ska vara transmissionsolja i transfern och växellåda och hypiodolja i diffarna. Det står ju inte att man inte kan använda hypiodolja i transfern och växellådan och Biltema har bara hypoidolja till växellådor. Det tolkar jag som att jag kan använda hypoid, vad säger ni andra?

Rätt olja på rätt plats som redan nämnt!!

Hypoid lägger en tjockare oljefilm. Du knäcker lagren i växellådan över tid med Hypoid då växellådans lager inte är "glappa" nog. 

• Like 1

På 2021-06-07 på 10:49, Stefan_P säger:

Tjena alla

Min transferlåda fastnar lite i 4x4. Det går att få ur den men man måste stanna och joxa lite med den. Ska något bytas eller justeras?

Behöver ett förtydligande här. 

Är det att fyrhjulsdriften hänger kvar trots att du tryckt bort den på knappen (på högväxel) eller är det spaken för hög och låg som är trög?

1 timme sedan, traktorn säger:

Behöver ett förtydligande här. 

Är det att fyrhjulsdriften hänger kvar trots att du tryckt bort den på knappen (på högväxel) eller är det spaken för hög och låg som är trög?

Jag har en växelspak och den fastnar. Den är inte trög utan det är precis som om nåt håller fast den för att bara släppa med ett ryck, men sist jag hade i den så gick det först inte att få ur den i låg fart, så jag stannade, men den satt stenhårt ändå, sen började jag rulla sakta och då hoppade den ur. 

Edited by Stefan_P

Ok 

I min sitter det en knapp till höger om tändningslåset där jag kopplar in och ur fyrhjulsdriften på högväxel. När jag lägger i lågväxel går fyrhjulsdriften i automatiskt,  förutsatt att framhjulsnaven är i låst läge.

Men för att återgå till själva frågeställningen så kan det vara så enkelt att fram och bakhjul inte har samma rulldiameter. Jag har olika stora sommardäck på min och då blir det spänningar i drivlinan så jag kör endast med fyrhjulsdriften inkopplad när det är smetigt,  kopplar bara in den om jag fastnat med bakhjulsdrift.

Är fram och bakhjul lika stora och lika slitna kan det vara att det är olika utväxlingar i fram och bakaxel.

2 timmar sedan, traktorn säger:

Ok 

I min sitter det en knapp till höger om tändningslåset där jag kopplar in och ur fyrhjulsdriften på högväxel. När jag lägger i lågväxel går fyrhjulsdriften i automatiskt,  förutsatt att framhjulsnaven är i låst läge.

Men för att återgå till själva frågeställningen så kan det vara så enkelt att fram och bakhjul inte har samma rulldiameter. Jag har olika stora sommardäck på min och då blir det spänningar i drivlinan så jag kör endast med fyrhjulsdriften inkopplad när det är smetigt,  kopplar bara in den om jag fastnat med bakhjulsdrift.

Är fram och bakhjul lika stora och lika slitna kan det vara att det är olika utväxlingar i fram och bakaxel.

SItter några veckor gamla 33:or på den nu,

44 minuter sedan, Stefan_P säger:

SItter några veckor gamla 33:or på den nu,

Ok, då bör det inte vara varierande däckstorlek iallafall. 

Om du provar att lägga i och ur fyrhjulsdriften utan att ha låst naven och sedan med naven låsta. Är det lika trögt oavsett bör felet sitta i lådan, är det skillnad sitter problemet i drivlinan. 

Men jag blir inte riktigt klok på att du har en spak för att lägga i fyrhjulsdriften. Så här ser det ut i min HJ60 från 87.

Knapp för i och urkoppling på högväxel 

20210620_101631.thumb.jpg.ab69d1f71fe0495b6c55345a8276a3b6.jpg

Spak för att växla mellan högväxel och lågväxel, och på låg går fyrhjulsdriften i automatiskt.  Vill man köra  tvåhjulsdrift på lågväxel så måste naven vara olåsta.

20210620_101646.thumb.jpg.5ae3b0e7e56fc2d40780371fb64ec292.jpg

Dekal på handskfacket med förklarande text.

20210620_101657.jpg

På 2021-06-07 på 10:49, Stefan_P säger:

Tjena alla

Min transferlåda fastnar lite i 4x4. Det går att få ur den men man måste stanna och joxa lite med den. Ska något bytas eller justeras?

På vilket underlag bilen befinner sig när du försöker att koppla ur 4WD? 

1 timme sedan, valdas-76 säger:

Minns inte om det är hårt packad grusväg eller asfalt där, kan va att den inte gick ur på grusvägen så fortsatte jag ut på asfalten och fortsatte att försöka få ur den där.

13 minuter sedan, Stefan_P säger:

Minns inte om det är hårt packad grusväg eller asfalt där, kan va att den inte gick ur på grusvägen så fortsatte jag ut på asfalten och fortsatte att försöka få ur den där.

Det hade nog varit bättre om du hade inte försökt att koppla ur på asfalten utan stannade på grusvägen och backade ett par meter istället... 

• Like 2

16 timmar sedan, valdas-76 säger:

Det hade nog varit bättre om du hade inte försökt att koppla ur på asfalten utan stannade på grusvägen och backade ett par meter istället... 

Ja, men jag minns inte vilket underlag det var, men den gick ur lätt när jag stannat och börja rulla igen, men de är ju trist att man ska behöva hålla på så. Jag ska bara försöka hitta rätt olja så får vi se om nåt ändras.

Som en fortsättning på den här tråden så har jag fortfarande problem med att hitta rätt olja. Inte ens Swedols tekniker kunde ge mig ett straight forward svar utan gav mig en lista på rekommendationer där åtminstone två av oljorna var fel, så det kan jag inte lita på, bättre är då att fråga er som faktiskt har bytt på HJ60:s transfer- och växellåda. Om någon vet exakt vilken olja som kan användas så tar jag tacksamt emot svar. Jag har 4-växlad låda. Biltemas är enligt flaskan rätt, men på hemsidan står det att den är hypoid, inte på flaskan, så gud vet vad som är sant.

https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/transmissionsolja-80w90-gl5-2000036323

Edited by Stefan_P

6 timmar sedan, Stefan_P säger:

Som en fortsättning på den här tråden så har jag fortfarande problem med att hitta rätt olja. Inte ens Swedols tekniker kunde ge mig ett straight forward svar utan gav mig en lista på rekommendationer där åtminstone två av oljorna var fel, så det kan jag inte lita på, bättre är då att fråga er som faktiskt har bytt på HJ60:s transfer- och växellåda. Om någon vet exakt vilken olja som kan användas så tar jag tacksamt emot svar. Jag har 4-växlad låda. Biltemas är enligt flaskan rätt, men på hemsidan står det att den är hypoid, inte på flaskan, så gud vet vad som är sant.

https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/transmissionsolja-80w90-gl5-2000036323

Biltema är jättebra om man ska bygga altan, eller renovera toaletten...

Kollade runt lite i Mekonomens webbsida eftersom jag köpte min olja där för 6-7år sedan. 

Jag köpte någon castrololja ,men dom denna också. 

Screenshot_20210621-214205_Samsung Internet.jpg

Edited by traktorn

Just nu, JanneJ säger:

I instruktionsboken eller serviceboken som följer med bilen så hittar du information vilken oljetyp som rekomenderas, det borde vara GL4 eller GL5

Ja, men tyvärr så finns det hypoidoljor som också är GL-4 o GL-5, så man måste vara säker på att det inte är för hypoidväxlar.