Stefan_P Posted June 7, 2021 Report Share Posted June 7, 2021 Tjena alla Min transferlåda fastnar lite i 4x4. Det går att få ur den men man måste stanna och joxa lite med den. Ska något bytas eller justeras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted June 16, 2021 Report Share Posted June 16, 2021 Olja finns i lådan??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 17, 2021 Author Report Share Posted June 17, 2021 18 timmar sedan, traktorn säger: Olja finns i lådan??? Vet faktiskt inte, har inte kollat än. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 18, 2021 Author Report Share Posted June 18, 2021 I manualen står det att det ska vara transmissionsolja i transfern och växellåda och hypiodolja i diffarna. Det står ju inte att man inte kan använda hypiodolja i transfern och växellådan och Biltema har bara hypoidolja till växellådor. Det tolkar jag som att jag kan använda hypoid, vad säger ni andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 18, 2021 Report Share Posted June 18, 2021 Köp olja hos Swedol, bra pris och bra kvalitet. Rekommenderar starkt att du använder rätt olja på rätt ställe. Följ VHB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 18, 2021 Author Report Share Posted June 18, 2021 6 minuter sedan, MFI9 säger: Köp olja hos Swedol, bra pris och bra kvalitet. Rekommenderar starkt att du använder rätt olja på rätt ställe. Följ VHB. Tack, jag letar där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 18, 2021 Report Share Posted June 18, 2021 4 timmar sedan, Stefan_P säger: Tack, jag letar där. Både motor- och växellådsolja köps med fördel på 20-liters dunk. Blir riktigt bra pris per liter. Och det går ju åt en del till våra små fordon 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 18, 2021 Author Report Share Posted June 18, 2021 7 minuter sedan, MFI9 säger: Både motor- och växellådsolja köps med fördel på 20-liters dunk. Blir riktigt bra pris per liter. Och det går ju åt en del till våra små fordon 😁 Hittar inte SAE 90 som inte är hypoid. Läst nu att hypoidolja är aggresiv mot mässing och andra metaller, vet ju dock inte om det finns nåt sånt i min transfer och växellåda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted June 19, 2021 Report Share Posted June 19, 2021 På 2021-06-18 på 16:12, Stefan_P säger: I manualen står det att det ska vara transmissionsolja i transfern och växellåda och hypiodolja i diffarna. Det står ju inte att man inte kan använda hypiodolja i transfern och växellådan och Biltema har bara hypoidolja till växellådor. Det tolkar jag som att jag kan använda hypoid, vad säger ni andra? Rätt olja på rätt plats som redan nämnt!! Hypoid lägger en tjockare oljefilm. Du knäcker lagren i växellådan över tid med Hypoid då växellådans lager inte är "glappa" nog. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted June 19, 2021 Report Share Posted June 19, 2021 På 2021-06-07 på 10:49, Stefan_P säger: Tjena alla Min transferlåda fastnar lite i 4x4. Det går att få ur den men man måste stanna och joxa lite med den. Ska något bytas eller justeras? Behöver ett förtydligande här. Är det att fyrhjulsdriften hänger kvar trots att du tryckt bort den på knappen (på högväxel) eller är det spaken för hög och låg som är trög? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 19, 2021 Author Report Share Posted June 19, 2021 (edited) 1 timme sedan, traktorn säger: Behöver ett förtydligande här. Är det att fyrhjulsdriften hänger kvar trots att du tryckt bort den på knappen (på högväxel) eller är det spaken för hög och låg som är trög? Jag har en växelspak och den fastnar. Den är inte trög utan det är precis som om nåt håller fast den för att bara släppa med ett ryck, men sist jag hade i den så gick det först inte att få ur den i låg fart, så jag stannade, men den satt stenhårt ändå, sen började jag rulla sakta och då hoppade den ur. Edited June 19, 2021 by Stefan_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted June 20, 2021 Report Share Posted June 20, 2021 Ok I min sitter det en knapp till höger om tändningslåset där jag kopplar in och ur fyrhjulsdriften på högväxel. När jag lägger i lågväxel går fyrhjulsdriften i automatiskt, förutsatt att framhjulsnaven är i låst läge. Men för att återgå till själva frågeställningen så kan det vara så enkelt att fram och bakhjul inte har samma rulldiameter. Jag har olika stora sommardäck på min och då blir det spänningar i drivlinan så jag kör endast med fyrhjulsdriften inkopplad när det är smetigt, kopplar bara in den om jag fastnat med bakhjulsdrift. Är fram och bakhjul lika stora och lika slitna kan det vara att det är olika utväxlingar i fram och bakaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 20, 2021 Author Report Share Posted June 20, 2021 2 timmar sedan, traktorn säger: Ok I min sitter det en knapp till höger om tändningslåset där jag kopplar in och ur fyrhjulsdriften på högväxel. När jag lägger i lågväxel går fyrhjulsdriften i automatiskt, förutsatt att framhjulsnaven är i låst läge. Men för att återgå till själva frågeställningen så kan det vara så enkelt att fram och bakhjul inte har samma rulldiameter. Jag har olika stora sommardäck på min och då blir det spänningar i drivlinan så jag kör endast med fyrhjulsdriften inkopplad när det är smetigt, kopplar bara in den om jag fastnat med bakhjulsdrift. Är fram och bakhjul lika stora och lika slitna kan det vara att det är olika utväxlingar i fram och bakaxel. SItter några veckor gamla 33:or på den nu, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted June 20, 2021 Report Share Posted June 20, 2021 44 minuter sedan, Stefan_P säger: SItter några veckor gamla 33:or på den nu, Ok, då bör det inte vara varierande däckstorlek iallafall. Om du provar att lägga i och ur fyrhjulsdriften utan att ha låst naven och sedan med naven låsta. Är det lika trögt oavsett bör felet sitta i lådan, är det skillnad sitter problemet i drivlinan. Men jag blir inte riktigt klok på att du har en spak för att lägga i fyrhjulsdriften. Så här ser det ut i min HJ60 från 87. Knapp för i och urkoppling på högväxel Spak för att växla mellan högväxel och lågväxel, och på låg går fyrhjulsdriften i automatiskt. Vill man köra tvåhjulsdrift på lågväxel så måste naven vara olåsta. Dekal på handskfacket med förklarande text. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted June 20, 2021 Report Share Posted June 20, 2021 De bytte system runt 86-87 och övergick från mekanisk till pneumatisk iläggning av 4wd 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 20, 2021 Author Report Share Posted June 20, 2021 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted June 20, 2021 Report Share Posted June 20, 2021 På 2021-06-07 på 10:49, Stefan_P säger: Tjena alla Min transferlåda fastnar lite i 4x4. Det går att få ur den men man måste stanna och joxa lite med den. Ska något bytas eller justeras? På vilket underlag bilen befinner sig när du försöker att koppla ur 4WD? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted June 20, 2021 Report Share Posted June 20, 2021 (edited) 1 minut sedan, valdas-76 säger: Dubbelpost Edited June 20, 2021 by valdas-76 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 20, 2021 Author Report Share Posted June 20, 2021 1 timme sedan, valdas-76 säger: Minns inte om det är hårt packad grusväg eller asfalt där, kan va att den inte gick ur på grusvägen så fortsatte jag ut på asfalten och fortsatte att försöka få ur den där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted June 20, 2021 Report Share Posted June 20, 2021 13 minuter sedan, Stefan_P säger: Minns inte om det är hårt packad grusväg eller asfalt där, kan va att den inte gick ur på grusvägen så fortsatte jag ut på asfalten och fortsatte att försöka få ur den där. Det hade nog varit bättre om du hade inte försökt att koppla ur på asfalten utan stannade på grusvägen och backade ett par meter istället... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 21, 2021 Author Report Share Posted June 21, 2021 16 timmar sedan, valdas-76 säger: Det hade nog varit bättre om du hade inte försökt att koppla ur på asfalten utan stannade på grusvägen och backade ett par meter istället... Ja, men jag minns inte vilket underlag det var, men den gick ur lätt när jag stannat och börja rulla igen, men de är ju trist att man ska behöva hålla på så. Jag ska bara försöka hitta rätt olja så får vi se om nåt ändras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 21, 2021 Author Report Share Posted June 21, 2021 (edited) Som en fortsättning på den här tråden så har jag fortfarande problem med att hitta rätt olja. Inte ens Swedols tekniker kunde ge mig ett straight forward svar utan gav mig en lista på rekommendationer där åtminstone två av oljorna var fel, så det kan jag inte lita på, bättre är då att fråga er som faktiskt har bytt på HJ60:s transfer- och växellåda. Om någon vet exakt vilken olja som kan användas så tar jag tacksamt emot svar. Jag har 4-växlad låda. Biltemas är enligt flaskan rätt, men på hemsidan står det att den är hypoid, inte på flaskan, så gud vet vad som är sant. https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/transmissionsolja-80w90-gl5-2000036323 Edited June 21, 2021 by Stefan_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted June 21, 2021 Report Share Posted June 21, 2021 (edited) 6 timmar sedan, Stefan_P säger: Som en fortsättning på den här tråden så har jag fortfarande problem med att hitta rätt olja. Inte ens Swedols tekniker kunde ge mig ett straight forward svar utan gav mig en lista på rekommendationer där åtminstone två av oljorna var fel, så det kan jag inte lita på, bättre är då att fråga er som faktiskt har bytt på HJ60:s transfer- och växellåda. Om någon vet exakt vilken olja som kan användas så tar jag tacksamt emot svar. Jag har 4-växlad låda. Biltemas är enligt flaskan rätt, men på hemsidan står det att den är hypoid, inte på flaskan, så gud vet vad som är sant. https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/transmissionsolja-80w90-gl5-2000036323 Biltema är jättebra om man ska bygga altan, eller renovera toaletten... Kollade runt lite i Mekonomens webbsida eftersom jag köpte min olja där för 6-7år sedan. Jag köpte någon castrololja ,men dom denna också. Edited June 21, 2021 by traktorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 21, 2021 Report Share Posted June 21, 2021 I instruktionsboken eller serviceboken som följer med bilen så hittar du information vilken oljetyp som rekomenderas, det borde vara GL4 eller GL5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted June 21, 2021 Author Report Share Posted June 21, 2021 Just nu, JanneJ säger: I instruktionsboken eller serviceboken som följer med bilen så hittar du information vilken oljetyp som rekomenderas, det borde vara GL4 eller GL5 Ja, men tyvärr så finns det hypoidoljor som också är GL-4 o GL-5, så man måste vara säker på att det inte är för hypoidväxlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.