Jump to content

Paraboliska fjädrar BJ/FJ40/42

Skirebo

Recommended Posts

Hej 

Jag har letat efter paraboliska bladfjädrar till min BJ42:a  (Nån som vet nån tillverkare på denna sida halvklotet?)

Jag har haft kontakt med en tillverkare i Holland, han tillverkar på beställning men behöver ha order på 20 uppsättningar för att ”dra igång”.

Skulle det finnas intresse av 20 st BJ-FJ 40-45 ägare så vi kunde göra en beställning!?!? 

So, the minimum production batch is 20 sets = 40 x front + 40 x rear for the J40-42 series
We could also add a small batch J43-45 rears so there will be more potential customers, but it depends on the requirement.

The price per set would be around Eur 600,- + tax + shipping. The final price depends on the actual production costs.

Vad tror ni?

Företaget heter Heystee Parabolic Suspension Systems. Borde vara nån mer här som varit i kontakt med dem.

Mvh

Magnus

Ser illa ut för bladfjädring i Sverige pratade med en av de tre som fanns kvar och han hade artros.
Fanns inga unga som vill hålla på med sådana jobb, så ingen som kan ta över.
En annan knotade om att pb-ägare inte ville betala så jobbade bara med tunga lastbilar.

Underförstått, man kan kanske få hjälp men dyrt.

Den tredje skulle lägga ner.

Har lagt många timmar på att söka lösningar för både paraboliska och "vanliga" bladfjädrar till både 70 och 40 serien. Tyvärr är det Heystee som gäller i eu! Jag skrev upp mig på blad till 73a för över 10år sedan... Alt finns det större utbud till LR, Jip osv. 🤣 Kanske finns modell som passar på en LC alt går att anpassa.  dvs flyttar på axelpositionen något :) vilket inte är helt fel på en 40 serie... Det gå går ju att plocka blad från olika modeller och bygga som man vill. Jag har "typ" paraboliska bak på min BJ40. dvs 2 paraboliska blad med ett extra "vanligt" genomslag blad för att hålla emot vid full flex. Bladen kommer från Mitsubishi från 80 talet... och flyttar axeln någon cm bakåt vilket inte är fel :)

Annars tror jag på ARB OME som är en väldigt komfortabel fjädring. Terraintamer har paraboliska men endast bak till bla. 70 serien efter 99.

På 40 serien är bladen lika långa fram som bak 1070mm. 70 serien fram är 1087mm vilket går att använda. 60 serien fram 1058mm vilket blir för kort.. bak 1160mm. 

• Like 1

Tack för alla synpunkter!

Det är tråkigt att riktiga hantverk går i graven, man hade ju viljat supporta nån i Sverige som fortfarande tillverkade fjädrar.

Jag tror som du JAH att det är velpellen på Heystee som gäller.

Funderar på om jag skulle beställa en batch av honom (20 uppsättningar) i företaget och sälja själv i EU!?

• Like 1

6 timmar sedan, Jah säger:

🤣Terraintamer har paraboliska men endast bak till bla. 70 serien efter 99.

Kan kanske beror på att det är spiraler fram från - 99

🤔🤔🤔

• 1 month later...