Jump to content

Lillebror (LJ70) skakar

mikael f

Recommended Posts

Min lilla LC skakar, inte när jag bromsar eller så utan när den går på "strax över" tomgång. Vibrerar mellan 800 och 11-1200 rpm, när man skall åka iväg så vibrerar det i hela bilen när jag kommer över 1200 rpm så går den lugnt igen. vibrerar inget speciellt när den går på tomgång. Någon som har en ide på vad det kan vara, Spridare?

En fråga till, jag blottar min okunskap om turbos här, vad menas med den röda turbo lampan, börjar indikera vid 3000 rpm på 5:an har jag för mig.

17 minuter sedan, mikael f säger:

Min lilla LC skakar, inte när jag bromsar eller så utan när den går på "strax över" tomgång. Vibrerar mellan 800 och 11-1200 rpm, när man skall åka iväg så vibrerar det i hela bilen när jag kommer över 1200 rpm så går den lugnt igen. vibrerar inget speciellt när den går på tomgång. Någon som har en ide på vad det kan vara, Spridare?

En fråga till, jag blottar min okunskap om turbos här, vad menas med den röda turbo lampan, börjar indikera vid 3000 rpm på 5:an har jag för mig.

Är det vibration i motorn eller är det bilen/drivlina/däck? 

Är det beroende på varvtal eller hastighet? 

motorn, om jag står med motorn på tomgång ca 800 rpm så vibrerar den som vanligt för en diesel, om jag sen börjar varva upp så vibrerar motorn rejält upp till ca 1200 rpm. detta gör den även när man skall köra iväg från stillastående eller när man växlar upp i dom lägre växlarna. så det är något med motorn är jag övertygad om.

Vibrationer kan vara riktigt svårt att lokalisera. Låter ändå som du ska kolla spridarna. 

På BJ45 jag hade vibrerade rätt mycket tills jag bytte till original motor och växellådefästen. Sedan är det så att en 4 cylindrig dieselmotor vibrerar mer än en 6 cylindrig, så speciellt på tomgången kommer du aldrig komma ifrån "lite" vibrationer.

OK, jag vet att den lilla motorn kan vibrera mer men det är så tydligt vibrerande och tvärt slut vid ett visst varv. Ska krypa runt och kolla alla upphängningar extra noga för att utesluta att det är någon av dom, sen prova lite mer. Återkommer.

• 6 months later...
  • 2 weeks later...

Har provtryckt, alla öppnar på 120 bar ca. dock så var det olika sprut bild. Två var dåliga och två "smattrade". Tog isär dom för att byta spetsar och då jag mäter chimsbrickorna så har dom måtten 2,82  2,79  2,72  2,74mm hur noga är det?? Sen om någon vet, hur hårt skall man skruva ihop delarna på spridaren, vilket moment.