Jump to content

HZJ77V ZX

EMF

Recommended Posts

Hej,

Jag letar en vänsterstyrd HZJ77V. Jag har haft två tidigare, en LHD och en RHD, och skulle gärna köra en igen. Modellen har ofta beteckningen ZX är en "wagon" kaross och en rejäl kromad stötfångare som en hylla fram. 1HZ motor och givetvis manuell låda. Någon som vet hur stor chansen är att få tag på en?

Ifall jag går bet kan jag tänka mig att utöka garaget med en manuell 1HZ (eller 1HD) utrustad wagon gärna i 70 serien eller en tidig 80 serie från åren 1985-91. Några tips?

Hälsningar, Mattias

Tidigare ägare av 2 x HZJ77V, 3 x 80-series och 2 x Hilux Surf. Har kört 70-serien på jobbet i 15 år.

Edited by EMF

Jag har kört och ägt bilar under 15 års tid i DR Kongo och i Zambia. Kört en hel del i Mauretanien också men aldrig haft en LC i Sverige. Hoppas ändra på det snart men är osäker på priser, importregler, skatter och sådant.

• Like 1

HZJ77 är väldigt ovanliga här. Visste inte att de fanns som vänsterstyrda ens. (av bilderna att döma var båda dina högerstyrda).

Mest lik en sådan borde vara HZJ76, som då har spiraler fram och den nya designen på fronten.

• Like 1

Härligt, helt rätt val av bilmodell :)

Om du inte ännu flyttat till Sverige, eller just gjort det är det ju helt möjligt att få med dig en sån som flyttsak (om du var skriven i Kongo eller Zambia).

Just 77orna finns ju mest som japanimport (med sidospeglar på motorhuven) i Europa, och det är nog i ett duktigt begränsat antal. I Afrika ser man dem ju ännu ibland, men de börjar bli gamla. Kan aktivt minnas att jag har sett en i Mocambique (privatägd) och en i Tanzania (gick som hyrbil), annars är det ju typiskt 78or, 79or och 76or som gäller där :D HZJ76or finns det ju en handfull eller så i Sverige, och jag skulle inte bli förvånad om det skulle finnas just noll HZJ77 reggade i Sverige :) (men jag skulle gärna ha fel där...)

Bara av nyfikenhet - hur kommer det sig att du vill ha just en 77a över en 76a?

Edited by arnell

12 hours ago, Klydd said:

HZJ77 är väldigt ovanliga här. Visste inte att de fanns som vänsterstyrda ens. (av bilderna att döma var båda dina högerstyrda).

Mest lik en sådan borde vara HZJ76, som då har spiraler fram och den nya designen på fronten.

Hej, har haft en höger och en vänsterstyrd HZJ77

8 hours ago, arnell said:

Härligt, helt rätt val av bilmodell :)

Om du inte ännu flyttat till Sverige, eller just gjort det är det ju helt möjligt att få med dig en sån som flyttsak (om du var skriven i Kongo eller Zambia).

Just 77orna finns ju mest som japanimport (med sidospeglar på motorhuven) i Europa, och det är nog i ett duktigt begränsat antal. I Afrika ser man dem ju ännu ibland, men de börjar bli gamla. Kan aktivt minnas att jag har sett en i Mocambique (privatägd) och en i Tanzania (gick som hyrbil), annars är det ju typiskt 78or, 79or och 76or som gäller där :D HZJ76or finns det ju en handfull eller så i Sverige, och jag skulle inte bli förvånad om det skulle finnas just noll HZJ77 reggade i Sverige :) (men jag skulle gärna ha fel där...)

Bara av nyfikenhet - hur kommer det sig att du vill ha just en 77a över en 76a?

Hej, jag har varit här i Svedala några år och tog ingen bil med mig. Sålde klabbet men tänkte köra biodiesel i en LC ett tag här i norr. Har börjat leta i Tyskland efter bil men kan ännu inte prisbilden och hur importen funkar. Jag lär mig något lite varje dag. 

23 minutes ago, EMF said:

Hej, jag har varit här i Svedala några år och tog ingen bil med mig. Sålde klabbet men tänkte köra biodiesel i en LC ett tag här i norr. Har börjat leta i Tyskland efter bil men kan ännu inte prisbilden och hur importen funkar. Jag lär mig något lite varje dag. 

Ser flera fina HDJ80 i Tyskland mellan EUR 20k och 30k. Nu vet jag inte om det är rimligt alls och vilka andra kostnader jag ska räkna med. Vill gärna ha en -81 som är skattebefriad nästa år.

Edited by EMF

34 minutes ago, mikael f said:

Om jag skall vara lite petig så går det nog bra med en -91:a för att bli skatte befriad om jag har fattat rätt, letar också efter en sådan. Hittar du flera stycken så kan jag haka på 😁

-91 absolut 😆

Faktiskt ser båda dina tidigare ut att vara Japan-sålda bilar - båda har speglarna på motorhuven. Så de är nog privatimporterade till Afrika de med.

Efter något jag läst var 77orna en helt japan-intern modell (osäker på källan), men de blev så populära att de exporterades i stora drivor privat. Därav kom sen 76an som blev internationellt tillgänglig 2007 (som också kom att ersätta 105an efter den gick ur tiden just 2007 som en Wagon). Den har ju också funnits i diverse Light duty versioner (KZJ77 etc.).

40 minutes ago, arnell said:

Faktiskt ser båda dina tidigare ut att vara Japan-sålda bilar - båda har speglarna på motorhuven. Så de är nog privatimporterade till Afrika de med.

Efter något jag läst var 77orna en helt japan-intern modell (osäker på källan), men de blev så populära att de exporterades i stora drivor privat. Därav kom sen 76an som blev internationellt tillgänglig 2007 (som också kom att ersätta 105an efter den gick ur tiden just 2007 som en Wagon). Den har ju också funnits i diverse Light duty versioner (KZJ77 etc.).

Det stämmer ang. Japanimport. Jag importerade båda vid olika tillfällen och körde från hamnen i Dar. Tack för all feedback. 

• 3 months later...

Hej  Klyddd,

Tack för tipset. Det stämmer, en högerstyrd 77a. LX utrustad vad det nu innebär? Har haft två 77or i ZX utförande. De har inte blivit billigare men så är det och en fördel på lång sikt. Just nu är jag en hårsmån från att hämta hem en -91 80-serie med 14,000 mil. Reserestriktioner gör köpet lite knepigt. Håller tummarna!

• Like 2