Jah Posted August 4, 2020 Report Share Posted August 4, 2020 Landcruiser 80 VX. 1994, 12v. Automat, AC, ABS, 3 diffar. 295/75R16 på original fälgar, 2” HHD fjädrar men är snare 3” hög. Moddad för resor och helg offroad. Lika roligt att bygga på bilen som att ut och åka Här är några av de grejerna jag gjort. En gammal bil kräver ju hela tiden sin service och underhåll dvs listan är betydligt längre.. 3” rostfritt avgassystem som går ut bakom bilen. HD nedre kontrollarmar bak +11mm. De övre justerbara. Dubbelkardan fram. Castor correction plates fram. Panhard high clearance bracket bak. Stål stötfångare fram och bak. Egen byggd stinger. Slimmade HD rockslider bultade i ramen. Byggt en plåt under fördelningslådan. Hitta ingen som var byggd så tajt som jag ville ha så byggde en själv. 105 nållager i spindel. Senare versionen 80 CV med längre splines och flange. +3" Stålomspunna bromsslangar. Egen byggt lådsystem med teflonskenor, inbygget bat. med dc/dc laddare och kompressor kylbox. Installerat en 120 amp generator från 100 serien. Porsche AC kompressor. Fatta hur snabbt den kyler... Byggt om hela insuget osv med wink anti surge turbo och manuell boost kontroll ställd på 20 psi. Moddat boost kontrollen på pumpen oxå. Egen byggd IC W2A system, Hi flow air filter och box och 3,5 Snorkel. EGT i grenröret, lyckas ibland komma upp till 600grader Plattform i stål på taket med 160cm tält. På ToDo/önskelistan står: Byta låda/TC med Nomad valve body och lock up kit. Uppdatera styrsnäckan med 105 shaft Long range tank Ljud dämpa torpedväggen och hela golvet 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 4, 2020 Report Share Posted August 4, 2020 Starkt jobbat, ser fram emot fler rapporter om dina framsteg. 👍👍💪 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted August 4, 2020 Report Share Posted August 4, 2020 6 timmar sedan, Jah säger: Porsche AC kompressor. Fatta hur snabbt den kyler... Allt för länge sedan nu. Vi ska inte mötas i en Värmlandsskog nu när det är lov för oss Norrmän att smyga över gränsen . Lever Tobbe och hans Jeep förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted August 4, 2020 Author Report Share Posted August 4, 2020 1 timme sedan, Wiberg Sr säger: Allt för länge sedan nu. Vi ska inte mötas i en Värmlandsskog nu när det är lov för oss Norrmän att smyga över gränsen . Lever Tobbe och hans Jeep förresten? Låter som en plan vi är på haha jo trots märke på bil så lyckas Tobbe hålla den vid liv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted August 23, 2020 Author Report Share Posted August 23, 2020 (edited) Steg för steg så hittar jag inställningarna för pumpen. Det är mycket prova sig fram då jag inte har någon AFR mätare utan kollar på rök och temp. utvecklingen vid varje ändring och testkörning. Rökskruven max upp och fjädern så den möter precis. Justeringspinnen (något moddad) på max. Ställt ned huvud bränsleskruven något mot tidigare. Vet inte original inställningarna då det har skruvats på pumpen av tidigare ägare oxå. Gjorde verklig skillnad med manuell turbosmart boost controller till WG. Finns många beskrivningar på nätat men bästa manualen jag hittat är GTurbos. Bara höra av sig om någon annan vill ha. Före och efter bild på puffar Edited August 23, 2020 by Jah 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 24, 2020 Report Share Posted August 24, 2020 Vad var det för märke på fjädrar och stötdämpare och är du nöjd med komforten och väghållning med HHD? Letar själv efter något liknande till min 105:a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted August 27, 2020 Author Report Share Posted August 27, 2020 På 2020-08-24 på 23:25, Erik säger: Vad var det för märke på fjädrar och stötdämpare och är du nöjd med komforten och väghållning med HHD? Letar själv efter något liknande till min 105:a. Jag var faktiskt väldigt nöjd med japanska OBK som jag hade innan. Det är ca 20% starkare än original och väldigt bra komfort fjäder och bilen var helt rak utan last. Men pga av mycket last bak och att bilen började luta bakåt bytte jag till King Spring kraftigaste, variant nu lutar bilen lite framåt. De klarar utan problem av extra lasten i bilen på ca +450kg men de är betydligt mycket hårdare känsla. Tycker ändå att de väldigt följsamma offroad och håller upp bilen bra. Skulle inte rekommendera dem om du inte har mycket extra vikt i bilen. Se även 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted August 27, 2020 Report Share Posted August 27, 2020 Tack! Har winch och en bullbar och ska försöka köpa eller tillverka en bakre kofångare. Men skulle som mest vilja ha 2" höjning och inte 3"som man får med king springs. Får försöka leta vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted September 27, 2020 Author Report Share Posted September 27, 2020 (edited) Servat med nya packboxar och för mig ny låda:) Hade läckage på packboxen vid vevaxeln mot lådan. Även läckage mellan lådorna. Och vibrationer på momentomvandlaren vid lock-up så passade på att byta momentomvandlare, låda och fördelningslåda mot paket som rullat 22.000mil. Installerade även en tempgivare på lådan för att ha koll i framtiden. Några tips som inte står med i FSM. Jag delade på f-låda och lådan. Två st pinnbultar gör det mycket lättare att få tillbaka lådorna. Svåraste momentet var den övre bulten på startmotorn och rörklämma som sitter bredvid, då det är sjukt tajt att komma åt. Annars en väldigt straightforward operation på ca 2 dagars jobb. Edited September 27, 2020 by Jah 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 16, 2020 Author Report Share Posted December 16, 2020 Min hastighet/km -mätare har fungerat sporadiskt den senaste tiden. Testade med en annan givare på lådan som jag hade liggandes utan resultat. Det visade sig att det är själva hastighetsmätaren i klustret som av någon anledning överhettat och bränt kopplingsplattan. Tydligen ett vanligt fel! Hitta en del info om det på ih8mud. Lagade genom att dra en liten kabel över istället. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted March 4, 2021 Author Report Share Posted March 4, 2021 Några mindre uppdateringar. I lastutrymmet har jag installerat en bur runt kylskåpet som oxå fått en slider och en hylla i taket. Inte helt nöjd med att ha kylen så högt upp... Så kollar på vidare på drop slider lösning till kylen. Men buren är en väldigt smidig lösning för att inte klämma fast kylen med lös packning. Hyllan i taket är helt grym. Alla lättare grejer som annars tar massa plats i lådorna försvinner in i hyllan och är ändå lättåtkomligt. En kant i framkanten ser till att de inte kan komma farande framåt. Har även installerat ett GENII Torque Converter Lockup Control Kit. Använder det på landsvägskörning i hastigheten då annars lockupen hoppas i och ur hela tiden. Dvs ca 65-75km/h. Tror inte det kommer göra något på förbrukningen men betydligt skönare att kunna hålla jämna fart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solk Posted March 4, 2021 Report Share Posted March 4, 2021 Snyggt @Jah! Var kommer hyllan i taket ifrån? Har du några bilder på hur den är infäst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted March 4, 2021 Author Report Share Posted March 4, 2021 39 minuter sedan, solk säger: Snyggt @Jah! Var kommer hyllan i taket ifrån? Har du några bilder på hur den är infäst? Tack! Den kommer från https://bison-gear.com/en/home/41-ceiling-shelf-for-lc-j80-lexus-lx-450.html i Polen. Fäst i original hålen med gänga ovanför fönster. Tror de är för handtag om man har en extra sätesrad, vilket inte jag har. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted April 21, 2021 Author Report Share Posted April 21, 2021 Lagt lite energi på att montera instrument osv. på ett riktigt bra sätt. Kollade på Deltas mittkonsol vilket helt klart är den snyggaste lösningen men byggde själv i stället. Bockat i 2mm plåt och fastskruvat på ett sätt så allt sitter super stadigt. Monterat 2xUSB uttag från både aux batteriet med konstant el på och uttag som går på vid tändning. Mätare för EGT, Boost och växellåda temp. Har även utrymme kvar på för ev AFR eller något annat behövligt. Ev flyttar jag ned voltmätare och Lockup. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 21, 2021 Report Share Posted April 21, 2021 snyggt 👍 Offrade du radio/stereo, eller hur har du löst det nu? För visst sitter väl komradio & knappar i det facket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted April 21, 2021 Author Report Share Posted April 21, 2021 (edited) 4 timmar sedan, Klydd säger: snyggt 👍 Offrade du radio/stereo, eller hur har du löst det nu? För visst sitter väl komradio & knappar i det facket? Tack 😀 Stereofacket var redan upp sågat då jag tog över bilen. Boost och egt satt fast pressad i plastskiva. Nu är det stål som är skruvat i original stereo fästena. Blåtandsstereo sitter inmonterat i högra hjulhuset bak tillsammans med en subwoofer. Byggt ett fäste som är inspirerat av Wits ends Quarter Panel Mount. Edited April 21, 2021 by Jah 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted September 30, 2021 Author Report Share Posted September 30, 2021 Då jag bytte lager i bakaxeln satt original pinbultarna så hårt att nästan alla tog skada. Ersatte först med ett eftermarknads kit men de pinbultarna klarade inte av angivet moment. Så nu har jag uppgraderat till 12,9 insexbultar i stället 🤓 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted May 27, 2022 Author Report Share Posted May 27, 2022 (edited) Har än en gång vart på och lagat trippmätaren. Tyvärr sälj de inte längre så alt. var att hitta begagnad, 3D printa eller laga. Det är den lilla armen till nollställningen som är av. Har limmat den vid ett tidigare tillfälle men limningen höll inte. Så nu har jag gjort ett nytt försök med Epoxy lim. Går inte igenom hur man tar ur eller plockar isär själva klustret då det är rätt enkelt. Det som däremot är svårare är hur man demonterar själva trippmätaren. Två skedar är nyckeln till att få av hastighetsmätaren, vilket måste bort för att komma åt. Så här ser den förra lagningen ut. Själva trippmätaren är inte fastskruvad utan sitter bara på två klämmor/spännen på vardera sida. Jag behövde inte plocka bort sifferrullarna utan bara den trasiga delen med kuggarna. De sitter på en genomgående pinne som är räfflad på ena sida. dvs den kan bara pressas ut åt ett håll. Jag pressade försiktigt ur och sedan i den igen i ett skruvstäd. Limmade med kuggarna osv på plats. Nu hoppas jag bara att det håller. Edited May 27, 2022 by Jah 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted October 23, 2022 Author Report Share Posted October 23, 2022 Inför vintern har jag bättrat på rostskyddet. Har tidigare använt mig av Dinitrol 3125 vilket verkar skydda bra men upplever att det lossnar om jag inte vart jätte noggrann med att göra rent /preppat ytan innan jag sprayat. Kanske funkar bättre på en nyare bil som inte redan har rostskyddats med olika produkter av olika ägare osv. Fluid Film har jag använt mig en heldel av på min HDJ80 men även FF släpper väldigt lätt där det utsätts för vattenstänk eller högtryckstvätt bla hjulhusen). Samma med Lanotec Heavy Duty (oxå lanolin baserat). Lanotec ska ha en variant som heter Steel Seal som verkar bra, men den har jag inte fått tag på. Nu har jag kört med B'laster Surface Shield ett tag och är sjukt imponerat över att det sitter kvar efter både regnväder och högtryckstvätt osv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted October 23, 2022 Report Share Posted October 23, 2022 Var köper du Blaster surface shield?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted October 23, 2022 Author Report Share Posted October 23, 2022 1 timme sedan, MFI9 säger: Var köper du Blaster surface shield?? Importerat själv. Jag har extra om du behöver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted October 24, 2022 Report Share Posted October 24, 2022 11 timmar sedan, Jah säger: Importerat själv. Jag har extra om du behöver? Tänkte att det kunde vara intressant att prova. Har du över, så räcker till en 78a ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted Saturday at 09:06 AM Author Report Share Posted Saturday at 09:06 AM (edited) Små steg i rätt riktning. Min pump timing var rätt Retarded. Finns lite olika information där ute om vilka settings en 1HDT ska ha. Europe 1.52-1.58mm, Australia 1.37-1.43mm, senare FSM 1,18 - 1,24mm eller tidigare FSM 1,29 - 1,35 osv. En metod hade vart att vrida på pumpen med motorn igång men jag ställde den med klocka istället på 1.32 vilket gav rejält drag mot tidigare inställning. Mindre sot och nu skjuter den på riktigt bra. Har sänkt EGT med 50grader vid boost. Nästa steg blir att montera en annan boost pinne och mäta upp AFR igen för att finjustera inställningarna ytterligare. Edited Saturday at 09:16 AM by Jah 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted Saturday at 04:50 PM Report Share Posted Saturday at 04:50 PM Mycket intressant! Har den varit dåligt inställd från början, eller är det något som förändras med tiden? Kan villigt erkänna att jag inte har helt koll på detaljerna i pumpen 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted Sunday at 09:34 AM Author Report Share Posted Sunday at 09:34 AM 16 timmar sedan, Klydd säger: Mycket intressant! Har den varit dåligt inställd från början, eller är det något som förändras med tiden? Kan villigt erkänna att jag inte har helt koll på detaljerna i pumpen 😀 Bra fråga! Jag var faktiskt inte ute efter att ändra pumpen utan bara intresserad av att se vad den var inställd på. dvs jag hade inga märkbara symtom. Jag är verkligen ingen expert på området men tror slitage med tiden som gör att de hamna lite fel. Läste en tråd som föreslog att man skulle ställa upp mer än vad FSM säger pga slitage eller justera med motorn igång för att få en så bra setting som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts