Gunnar Posted June 9, 2019 Report Share Posted June 9, 2019 Jag är ute efter en LC, och har väl inte hunnit läsa på riktigt allt som finns att veta ännu, och undrar därför vad ni tycker om den här, som ligger på blocket: https://www.blocket.se/orebro/Toyota_Land_Cruiser_V8_100_Ny_bes_9_5_84950676.htm?ca=15&w=3 Det finns lite rostfix att göra på karossen, men vad säger ni om rostläget under, utefter vad man ser på bilderna här? Sommar- och dubbade vinterdäck i bra skick på originalfälg medföljer. Enl säljare finns full servicedokumentation fram till den senaste som gjordes i april i år. Väntar svar gällande när senaste kamremsbyte gjordes. Inga övriga överraskningar på carfax. Vad tror ni, kan detta vara ett ok köp, trots rostfix och att den rullat strax över 30K? Jag behöver inget utställningsskick, och jag är inte ute efter att bestiga Everest med den, men vill ha en tålig bruksbil som överlever länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 10, 2019 Report Share Posted June 10, 2019 Hej Gunnar. Nu har jag väl inte nån järnkoll på bensin 100:orna men det priset känns som lite högre än vad dom brukar annonseras för. Det är svårt att göra nån bedömning av rosten utifrån dom bilderna, det bästa är väl att prata med den tidigare ägaren då den nuvarande inte haft bilen i mer än 1 år. Generellt kan man väl säga att har rosten väl kommit så är den där för att stanna. Sen står den som en -99:a i pappren och inte en -00:a men det har väl inte nån större betydelse tror jag , har för mig att uppgraderingen av framdiffen kom något år senare (rätta mig om jag kommer ihåg fel) / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted June 10, 2019 Author Report Share Posted June 10, 2019 Tack för bra svar. Jag kan inte heller se någon extrem rost på de bilderna. Det finns lite bubbel och ett hål på karossen, men inte det värsta man sett. Men svårt med priset här. Missade precis en 100 från 2003, som gick för 130000kr. Nu hade den inte gått riktigt lika långt (men nästan), och 2003 är ju med facelift och de nya diffarna. Men svårt att veta hur mycket mindre en 99 el 00 som denna då är värd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted June 10, 2019 Report Share Posted June 10, 2019 Hej Gunnar, Eftersom du skriver att du vill behålla den länge så hade jag hoppat en bil med såpass mycket rost, har man låtit det bli ett stort hål i bilen så är väl risken att det ser lite sådär ut både här och där. Som fd ägare till rostlik, så skulle jag inte ta i den ens med tång Som @Mecki säger, har rosten väl kommit så brukar den stanna. Men känns allting annat rätt så ta den till någon bra lackfirma eller vilka det nu är som kan avgöra rostangrepp på en bil och be dem undersöka den, kanske kostar en slant men kan ju ge dig bra underlag för prutning eller avstå från affär. LC100 är ovanliga, men det kommer ut en då och då på Blocket så ha lite is i magen är mitt råd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 10, 2019 Report Share Posted June 10, 2019 Var den -03:an också en bensinare ? Jag läste lite fel, nuvarande ägare har bara haft den sen i slutet av april så jag tror inte att han har så mycket historik. På www.car.info kan man hitta en del matnyttig information, har bilen legat ute till försäljning på tex Blocket dom närmsta åren finns dom uppgifterna med där. Uppgifter på tidigare ägare hittar man som vanligt på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ Om man loggar in med bank id. / Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted June 10, 2019 Author Report Share Posted June 10, 2019 Tack MrWib. Håller med dig att man inte är sugen på något kroniskt rostlagningsprojekt. Jag har själv för dålig koll för att kunna avgöra vad som är ok och vad som är för mycket. Mecki: Japp, 03:an var också bensinare. Såldes till en dansk som därmed köpte sin 4:e LC. Tack för övriga tips. För min del måste det inte vara en 100. 80 el 60 kan funka fint också. Den kommer funka som familjebil, så lb-reg är tyvärr uteslutet. Har ni möjligtvis koll på om något annat objekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 10, 2019 Report Share Posted June 10, 2019 Tyvärr så är ju varken 60 eller 80-serien kända för att vara förskonade från rost, snarare tvärt om. Vill man ha en Land Cruiser utan att lägga allt för mycket tid o pengar på underhåll får man leta bland dom senare modellerna 120, 150 & 200-serien men då är ju prislappen en helt annan. Men man kan ha tur och få tag i ett välunderhållet exemplar med få mil på mätaren och då gäller det att hugga som en cobra för dom blir bara färre och färre till antalet. Om du inte redan har sett det så finns den åtminstone 1 st 80:a och 2 st 60:or på Blocket som inte ser så dumma ut. Eller vill du hellre ha en bensinare ? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted June 10, 2019 Author Report Share Posted June 10, 2019 Mecki: Nä precis, verkar som man får leta lite. 80:an som ligger ute tycker jag känns läskigt dyr för att ha gått nästan 45k? Och jag kan inte ha lb-reg, så den skulle bli dyr att äga för mig. Men ser ju absolut fin ut annars. Jag hittar ingen 60 på blocket nu? Den senaste jag såg var den vit/blå som stod i jokkmokk. Pratade med ägaren och fick en bra genomgång, men den krävde nog lite mer av sin ägare än jag kan ge tyvärr. Det måste inte vara bensin, men om det ska vara diesel så får den allt vara tillräckligt gammal för att vara skattefri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted June 10, 2019 Report Share Posted June 10, 2019 (edited) Finns en 60:a i Härjedalen, helt ok pris men skick är svårt att se utav bilderna, bättringar och några bucklor syns iaf, 3 ägare på bilen och den har gått 35xxx mil https://www.blocket.se/jamtland/Toyota_Landcruiser_85730344.htm?ca=23_8&w=3 Edited June 10, 2019 by valdas-76 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tapiren Posted June 10, 2019 Report Share Posted June 10, 2019 Jag gillar ju 100-serien skarpt men jag tycker att priset är fel, jag har sålt två stycken som varit betydligt finare för ungefär samma pengar. Det är en stor och mycket törstig bil, så de är inte så våldsamt populära på andrahandsmarknaden, trots allt. Den gröna låg på annons för några veckor sedan för 59 eller 55, så nuvarande ägaren vill ju bara tjäna snabba pengar. Jag tror du kan få ett bättre ex för de pengarna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted June 11, 2019 Report Share Posted June 11, 2019 Här finns "all" info, inkl tidigare pris osv https://www.car.info/sv-se/v3-license-plate/S/GYY984#specs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted June 11, 2019 Author Report Share Posted June 11, 2019 MrWib tack. Jag har kommit fram till att det nog är bäst att hoppa över denna. Såg att Christian här på forumet säljer sin LC 100 på Mobile. Hade bara min budget tillåtit så hade jag mycket gärna lagt vantarna på den. Modell, skick och utseende är precis vad jag önskar mig. Men förstår att det kostar. De gör allt lite ont i hjärtat att tänka på att ett så fint ex finns till salu och då inte kunna köpa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted June 12, 2019 Author Report Share Posted June 12, 2019 (edited) Ingen som känner till någon annan fin bensinare som kan tänka sig stå och trivas vid min stuga i Jämtland? Christians 100 hade passat mig helt perfekt, men mina pengar räcker tyvärr inte hur gärna jag än vill. Edited June 12, 2019 by Gunnar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 12, 2019 Report Share Posted June 12, 2019 Fint ställe ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted June 19, 2019 Report Share Posted June 19, 2019 Nu då https://www.blocket.se/trelleborg/Landcruiser_100_V8__Nybes_utan_anm_85890260.htm?aw=1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted June 20, 2019 Report Share Posted June 20, 2019 7 timmar sedan, priffe säger: Nu då https://www.blocket.se/trelleborg/Landcruiser_100_V8__Nybes_utan_anm_85890260.htm?aw=1 Nästan så man känner för att dubbla upp här hemma 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted June 20, 2019 Author Report Share Posted June 20, 2019 Tack för tipsen. Jag pratade med honom och var absolut sugen, men det blev tillslut Christians 100 för mig. Mkt glad nybliven LC-pojk! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 21, 2019 Report Share Posted June 21, 2019 Grattis ? / Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts