Gå till innehåll

R151f växellåda 2000-2001

MFI9

Rekommendera Poster

För de som kör HZJ78 mfl som har en R151f bakom sin 1HZ kan det kanske vara intressant att se den svagaste länken i växellådan. From 2002 är biten lite kraftigare. 

IMG_20190318_220528.thumb.jpg.b5f8fde6612fb78f35db8a46cc2fbe41.jpg

Original till vänster och förstärkt till höger. 

Mvh 

• Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Och den till vänster är då "två-delad" men en lös hylsa och kort spline?

Hur sliten var din, och hur långt hade den gått när du rev ner lådan? Eller med andra ord, var det värt besväret?

Hur gjorde du tillslut med fördelningslådan? För visst passade inte den som du fick med till växellådan?

• Like 1
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Standard är tredelad, varav en del är utgående axel ur växellådan. Den förstärkta är tvådelad och betydligt kraftigare i hylsan till splinsen så att den ska minska flex i väggarna och slitningar i splinsen. 

IMG_20190319_175450.thumb.jpg.2ed8a5819ac4066bda79bdcf4f72dff8.jpg

Jag har stoppat i både växel och fördelningslådan från 105:an i min 78:a och för att slippa kapa i bilen har jag byggt om spakarna så det passar. 

Renovering av orginallådorna gör jag för att ha i framtiden om jag får ett ryck och vill bygga tillbaka. 

Fördelen med 105:ans lådor är att de är betydligt kraftigare på de ställen där 78:ans är svag. Sen har jag hittat info om att 105:an har trycksmord fördelningslåda, vilket jag inte kunnat få bekräftat. Pumpen sitter tydligen ung. där 78:ans låda har PTO. 

Min bil har rullat ca 18 000 mil, och visst finns det slitage men inte värre än att den nog klarat 40 000 mil. 

Om det är värt det?? Svårt att svara på. Är hemförsäkringen värd kostnaden om det aldrig brinner eller du aldrig får ett inbrott?? För mig handlar det om att veta skicket på prylarna och vara rimligt säker på att det håller. 

Redigerad av MFI9
Autocorect
  • Like 4
Länk till kommentar

• 1 month later...

Nu har jag hunnit köra något 20 tal mil med 105:ans låda och kan konstatera att växlarna ligger lite annorlunda än på originallådan. Motorvarvet är lägre, speciellt på 4an och 5an. Lågväxeln är mycket lik original och där kan jag inte märka någon direkt skillnad. 

En intressant sak är att med mina större hjul, ca 34" så visade hastighetsmätaren ca 8% för lite med originallådan medans med 105:ans låda så visa nu mätaren ca 1% för mycket, Mao precis som en bil brukar vara med originalhjul men i mitt fall med för stora hjul. 

Så total sett blev bytet mycket bra. 

• Like 3
Länk till kommentar

Vilken låda är det du satt in?

Enligt vad jag läst har HZJ105 samma låda som HZJ78/79 vilket är en R151F. Är det en låda från FZJ105 du satt in alltså H151F?  

Länk till kommentar

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Anders M säger:

Vilken låda är det du satt in?

Enligt vad jag läst har HZJ105 samma låda som HZJ78/79 vilket är en R151F. Är det en låda från FZJ105 du satt in alltså H151F?  

Det är en R151f men nyare, starkare och med en annan fördelningslåda, den är trycksmord i stället för stänksmord och tydligen lite annan utväxling. Lådan kommer från en av försvarets 105:or. Komplett med splitterskador efter en granat eller mina. ?

M5 skruv/mutter sitter i ett hål som jag fick borra upp och gänga för att kunna täta. Bult inifrån med loctite samt en nylockmutter på utsidan så att skruven inte kan komma in i lådan. Jag fick ut allt splitter ur lådan, så nu är den safe ?

Alla småhack är efter splitter.... 

IMG_20190309_132617.thumb.jpg.1fe4cd2be7181a6278b07e195fec45f4.jpg

Redigerad av MFI9
  • Haha 1
Länk till kommentar

OK, då förstår jag.

Lite skillnad är det nog med den "tvådelade" och "förbättrad smörjning av tvåan och femman" men jag förstår också att du renoverar och behåller din gamla i reserv.

• Like 1
Länk till kommentar

Postad (redigerade)
12 timmar sedan, Rylander säger:

Du har dekaltrimmat, trodde först att det var IOGT:s logga du trimmat med?

Med en 1HZ, så krävs allt för att få den bilen att rulla.. 

Klart det är IOGT, den går ju inte på E85 ?

Redigerad av MFI9
  • Haha 2
Länk till kommentar

5 timmar sedan, MFI9 säger:

27Mhz och 444/446Mhz

Tuff är det, oavsett Logga ?

Saknar nog min gamla 75a när jag ser din....

Blev lite nyfiken på vad du kör med för radio på KDR/PMR frekvensen?

• Like 1
Länk till kommentar

18 minuter sedan, adventura säger:

Tuff är det, oavsett Logga ?

Saknar nog min gamla 75a när jag ser din....

Blev lite nyfiken på vad du kör med för radio på KDR/PMR frekvensen?

PMR och SRBR körs naturligtvis med en CE-märkt radio utan extern antenn. Den på bilden är bara för mottagning ??

• Haha 2
Länk till kommentar

• 1 month later...

Liten uppföljare på bytet av växellådan. 

Jag har nu hunnit köra ca 200 mil och bortsett från det jag rapporterade tidigare fortfarande stämmer så har bränsleförbrukning sjunkit med ca 1-1,2 dl/ mil. Tidigare tog bilen 1,3 l/mil nästa oavsett hur mycket jag "snålade" på högerpedalen och nu ligger jag strax under 1,2 l/mil med betydligt bättre tempo och med något högre vikt pga mer utrustning i bilen. Med original växellåda var allt över 100km/h en plåga men nu är 110-115 km/h på motorväg ingen ansträngning. 

Summa summarum är att jag är riktigt nöjd och rekommenderar verkligen att fler som kör 78/79 gör bytet, kanske svårt att hitta en växellåda i Sverige men det borde gå att ordna fram en inom EU.

IMG_20190614_171542.thumb.jpg.2d44a184ab470c7354ae45cfcc3f2e27.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

6 timmar sedan, Mecki säger:

Gott när en modifiering ger ett så tydligt resultat ?

Hur mycket har vartalet sjunkt på högsta växeln?

/ Mecki

Önskar jag kunde svara, men jag har ingen varvräknare, så gissningsvis 10-15%

• Like 1
Länk till kommentar

Bra dokumenterat Martin!

Tyskarna är ju experter på detta. Var och varannan verkar ju byta låda, höga hastigheter på autobahn verkar vara anledningen till att så många av dem har sönder sina lådor. Mycket intressant att köra med 105:ans låda. De flesta kör ju med FZJ7x eller HDJ7x lådan, men dessa får man knappast tag på begagnad så då är det ju bara att hosta upp 100 lusentappar, monterad och klar. Detta alternativ är säkert mer ekonomiskt, om än lite mer arbete.

Lite mer fakta:

Från årsmodell 2013 finns R151f i ny version som ska vara ännu bättre (har funnits i fyra versioner), sitter en sån i vår 76:a från 2014 och det var så vi hittade detta guldkorn. Vi har ju blivit ägare till två HZJ79 från 2000 med just denna kassa version av växellådan, så din tråd är ju högst intressant. För det är ju ännu mer svaga punkter än bara input till transfer, även vissa väggar i gjutgodset är svagt som har ibland gått sönder. Funderar lite löst på att testa att köpa en ny R151f av denna nya version och sätta i en av HZJ79orna för att testa detta, de går att få tag på nya för 20k, vilket ju kan anses vara någorlunda överkomligt för en ny Toyota-del. 

Uppdatera gärna denna tråd allteftersom du lär dig mer! :)

• Like 2
Länk till kommentar