Jump to content

12 volt solenoid

Eric Ericson

Recommended Posts

Klart  det går,  finns t.o.m. originala 12V startmotorer till 80-serien, sådana satt i bilar som levererades till varma breddgrader. Frågan är bara om det är värt att göra detta? 24V startsystem på 80-serien finns inte helt utan anledning ju, även om det är mer komplicerat än på äldre bilar. Högre spänning är en fördel. Och det är inte heller någon självklarhet att ett 12V batteri klarar att dra runt en startmotor vid t ex -20-25... Hade minst 2 st dieselbilar med 12V startsystem och dubbla batterier, bl. a. en Ford Transit -98 och  Nissan Terrano -97, och det finns säkert fler... Så nej, skulle inte rekommendera att bygga om :)

• Like 1

Nu är väl inte nån av Land Cruiser heavy duty modellerna byggda med nordiskt klimat i åttanke utan mer för att klara miljöer som i Afrika och Australien. Det finns en anledning (som jag för tillfället glömt av) varför man valde att låta startmotorn gå på 24V . Men jag är övertygad om att det finns folk här som är duktigare och har mer elkunskap än mig och som kan förklara om/varför man har 24V startmotor på Heavy Duty modellerna.

/Mecki

Vad är det som du skulle vilja ha plats med under huven? Som inte får plats nu?

Det är ju så jäkla fränt att de startar på en millisekund även när det är kallt och inte stå och mala som på andra bilar..

Det känns mest som man skulle lägga tid och pengar på att försämra bilen, men det är ju min personliga åsikt ☺️

Har byggt om till 12 volt och det fungerar bra. Finns rejäla startmotorer även för 12V. Startar på en bråkdel av en sekund, alltid, även i tio minus.
Får man batteritorsk ute i afrikanska bystan är det inte någon fördel med 24 volt.

60serien fanns både som 12 och 24 volt, men då drevs hela bilen med samma spänning.
För och nackdelar med det.
80an är lite udda då bara starten drivs med 24 volt.

Vill ha det andra batteriet separerat och användas för att driva allt aux.
Och ett som dedikerat startbatteri.
Har ännu inte listat ut exakt hur. :)
Har stor lust att ta bort larmet, som också kan ställa till det.

Edited by priffe
  • Like 2

På 2019-02-21 på 17:07, priffe säger:

Har byggt om till 12 volt och det fungerar bra. Finns rejäla startmotorer även för 12V. Startar på en bråkdel av en sekund, alltid, även i tio minus.
Får man batteritorsk ute i afrikanska bystan är det inte någon fördel med 24 volt.

60serien fanns både som 12 och 24 volt, men då drevs hela bilen med samma spänning.
För och nackdelar med det.
80an är lite udda då bara starten drivs med 24 volt.

Vill ha det andra batteriet separerat och användas för att driva allt aux.
Och ett som dedikerat startbatteri.
Har ännu inte listat ut exakt hur. :)
Har stor lust att ta bort larmet, som också kan ställa till det.

En färdig lösning på detta

http://www.euro4x4parts.com/parts/qen1056_dual_battery_system_ibs_dbs_12v.html

Min tidigare HZJ80 med mellan östern spec hade 12v i hela bilen, även på starten.

@När jag köpte sakna den ena batteriet och det andra va gammalt- funka skit dåligt.

@Satte därefter i 2x optima yellow på 55ah styck med batteriseparator/laddfördelare för att nyttja ett som start och ett som förbrukningsbatteri till all extra utrustning, ex vinsch och till bodelen när jag campa med den - funka kanon, men vid kallstart på vintern under -10 börja den bli lite seg på starten

@Då bytte jag ut optima mot 2x 85ah AGM och monterade dit en huvudströmbrytare/batteriväljare (1, 2, el 1+2) så jag mycket enkelt och analogt kunde kontrollera vilket eller vilka batterier jag vill starta eller nyttja vid  en vinschning samtidigt som laddfördelaren sköter ev strömrusningar mellan batterierna vid snedbelastningar? Behövde sällan starta med båda battererna vid kallare grader. 

Kan va värt att djuploda i toyotas elschema och jämföra 12v med 24v scheman innan bytet, är inte bara startmotor som skiljer dessa åt. Blir nog något reläbyte och ev kan den bli fråga om uppgradering av kabelarea på vissa ställen?

Min uppfattning om varför 24v existerar på flera av Station wagon modellerna är som tidigare nämt: möjligheten att sälja till FN samt NATO. 

Lycka till!

• Like 1

6 timmar sedan, adventura säger:

Tack men dels är jag lite snål och dels vill jag nog hellre ha en enkel analog lösning som jag förhoppningsvis aldrig behöver felsöka.
Ju mer elektronik man bygger in desto mer tid får man ägna åt den. Och jag vill hellre ägna mig åt själva resan.
Sen vill jag göra så lite ändringar som möjligt i elsystemet. Många om bygger om till 12V drar om all el runt batterierna.

Edited by priffe