Eric Ericson Posted February 20, 2019 Report Share Posted February 20, 2019 Hej, Har kollat runt på lite andra forum, det verkar som att man kan bygga om startsystemet till 12 volt, och därigenom frigöra en batteriplats. Är det någon här som har gjort, eller har erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted February 20, 2019 Report Share Posted February 20, 2019 Klart det går, finns t.o.m. originala 12V startmotorer till 80-serien, sådana satt i bilar som levererades till varma breddgrader. Frågan är bara om det är värt att göra detta? 24V startsystem på 80-serien finns inte helt utan anledning ju, även om det är mer komplicerat än på äldre bilar. Högre spänning är en fördel. Och det är inte heller någon självklarhet att ett 12V batteri klarar att dra runt en startmotor vid t ex -20-25... Hade minst 2 st dieselbilar med 12V startsystem och dubbla batterier, bl. a. en Ford Transit -98 och Nissan Terrano -97, och det finns säkert fler... Så nej, skulle inte rekommendera att bygga om 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Ericson Posted February 20, 2019 Author Report Share Posted February 20, 2019 Jag ska ju köra den till och ha den i Afrika så vet inte om -25 är aktuellt. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 20, 2019 Report Share Posted February 20, 2019 Nu är väl inte nån av Land Cruiser heavy duty modellerna byggda med nordiskt klimat i åttanke utan mer för att klara miljöer som i Afrika och Australien. Det finns en anledning (som jag för tillfället glömt av) varför man valde att låta startmotorn gå på 24V . Men jag är övertygad om att det finns folk här som är duktigare och har mer elkunskap än mig och som kan förklara om/varför man har 24V startmotor på Heavy Duty modellerna. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted February 20, 2019 Report Share Posted February 20, 2019 Som jag förstått det så är 24Volten av anledningen att bilarna ska vara godkända av FN, då det är ett krav på deras fordon. Ingen aning om det är sant eller bara en myt dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted February 21, 2019 Report Share Posted February 21, 2019 Vad är det som du skulle vilja ha plats med under huven? Som inte får plats nu? Det är ju så jäkla fränt att de startar på en millisekund även när det är kallt och inte stå och mala som på andra bilar.. Det känns mest som man skulle lägga tid och pengar på att försämra bilen, men det är ju min personliga åsikt ☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Ericson Posted February 21, 2019 Author Report Share Posted February 21, 2019 Så, nu är det bestämt att 24 volt får vara kvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted February 21, 2019 Report Share Posted February 21, 2019 Jag slår ett slag för 12v . Då får du ju ett extra batteri att starta med om så behövs... Kolla ih8mud finns massor med trådar på ämnet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted February 21, 2019 Report Share Posted February 21, 2019 (edited) Har byggt om till 12 volt och det fungerar bra. Finns rejäla startmotorer även för 12V. Startar på en bråkdel av en sekund, alltid, även i tio minus. Får man batteritorsk ute i afrikanska bystan är det inte någon fördel med 24 volt. 60serien fanns både som 12 och 24 volt, men då drevs hela bilen med samma spänning. För och nackdelar med det. 80an är lite udda då bara starten drivs med 24 volt. Vill ha det andra batteriet separerat och användas för att driva allt aux. Och ett som dedikerat startbatteri. Har ännu inte listat ut exakt hur. Har stor lust att ta bort larmet, som också kan ställa till det. Edited February 21, 2019 by priffe 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Ericson Posted February 21, 2019 Author Report Share Posted February 21, 2019 Hm, får nog ta en funderare till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted February 23, 2019 Report Share Posted February 23, 2019 På 2019-02-21 på 17:07, priffe säger: Har byggt om till 12 volt och det fungerar bra. Finns rejäla startmotorer även för 12V. Startar på en bråkdel av en sekund, alltid, även i tio minus. Får man batteritorsk ute i afrikanska bystan är det inte någon fördel med 24 volt. 60serien fanns både som 12 och 24 volt, men då drevs hela bilen med samma spänning. För och nackdelar med det. 80an är lite udda då bara starten drivs med 24 volt. Vill ha det andra batteriet separerat och användas för att driva allt aux. Och ett som dedikerat startbatteri. Har ännu inte listat ut exakt hur. Har stor lust att ta bort larmet, som också kan ställa till det. En färdig lösning på detta http://www.euro4x4parts.com/parts/qen1056_dual_battery_system_ibs_dbs_12v.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SID112233 Posted February 23, 2019 Report Share Posted February 23, 2019 Min tidigare HZJ80 med mellan östern spec hade 12v i hela bilen, även på starten. @När jag köpte sakna den ena batteriet och det andra va gammalt- funka skit dåligt. @Satte därefter i 2x optima yellow på 55ah styck med batteriseparator/laddfördelare för att nyttja ett som start och ett som förbrukningsbatteri till all extra utrustning, ex vinsch och till bodelen när jag campa med den - funka kanon, men vid kallstart på vintern under -10 börja den bli lite seg på starten @Då bytte jag ut optima mot 2x 85ah AGM och monterade dit en huvudströmbrytare/batteriväljare (1, 2, el 1+2) så jag mycket enkelt och analogt kunde kontrollera vilket eller vilka batterier jag vill starta eller nyttja vid en vinschning samtidigt som laddfördelaren sköter ev strömrusningar mellan batterierna vid snedbelastningar? Behövde sällan starta med båda battererna vid kallare grader. Kan va värt att djuploda i toyotas elschema och jämföra 12v med 24v scheman innan bytet, är inte bara startmotor som skiljer dessa åt. Blir nog något reläbyte och ev kan den bli fråga om uppgradering av kabelarea på vissa ställen? Min uppfattning om varför 24v existerar på flera av Station wagon modellerna är som tidigare nämt: möjligheten att sälja till FN samt NATO. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted February 24, 2019 Report Share Posted February 24, 2019 (edited) 6 timmar sedan, adventura säger: En färdig lösning på detta http://www.euro4x4parts.com/parts/qen1056_dual_battery_system_ibs_dbs_12v.html Tack men dels är jag lite snål och dels vill jag nog hellre ha en enkel analog lösning som jag förhoppningsvis aldrig behöver felsöka. Ju mer elektronik man bygger in desto mer tid får man ägna åt den. Och jag vill hellre ägna mig åt själva resan. Sen vill jag göra så lite ändringar som möjligt i elsystemet. Många om bygger om till 12V drar om all el runt batterierna. Edited February 24, 2019 by priffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.