Jump to content

Vackra vägar som kräver 4x4?


Recommended Posts

Eftersom det är förbud i Sverige mot att köra i naturen på barmark med motorfordon (på gott och ont) så tänkte jag att en bra tråd kunde vara tips om vackra allmänna vägar i Sverige som kräver 4x4 och som gärna leder någonstans, tex ett fint ställe att slå läger på, fiska el dyl. Tar oxå gärna emot tips som ligger utanför Sveriges gränser.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Klydd säger:

Bra idé på tråd! Såg att det blivit dublett på tråden, så tog bort den andra. 

@MFI9, dina förslag försvann i hanteringen, så du får fylla på igen :huh:

Bra att tråden hamnade på rätt ställe! Tack!!

Link to post
Share on other sites

Här finner du bara grusvägar https://www.transeurotrail.org , tyvärr inte så många i Sverige .

När du letar grusvägar här i Sverige kan den här vara till god hjälp https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket# där väljer du vilket underlag du vill ha .

Annars så brukar jag använda mig av en bra kartbok för översikt, sen nått kartprogram typ kartorna på eniro.se och ovanstående från trafikverket för detaljplanering, på det sättet har vi funnit många fina/roliga vägar.

/ Mecki0

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Klart det finns massa vägar som kräver fordon med lite högre markfrigång och fyrhjulsdrift.
TET är ju ett exempel, TST ett annat... det finns massa liknande spår och även om dessa två är avsedda för mc så är många av de svesnak sektionerna breda nog för bil och de är bara ett smakprov på alla spår och vägar som finns.
Och visst stämmer logiken med att det byggs väg dit det behövs, men... många vägar hamnar i glömska och växer igen, vissa körs sönder vid avverkning och så vidare... generellt gäller dock lokalkännedom för att veta vart de finns.
...och lokalkännedom får man inte vid datorn... ut och kör!

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Jag har kört hela södra sektionen av TET-S. Det är typ ett par hundra meter någonstans i höj med Ulricehamn där du behöver frigång. Typ så pass som en Volvo XC70 har. Vi körde där i våras med sex bilar. Den med sämst frigång var just en XC70. På nämnda sträcka var det inge större problem att ta sig fram med den med hjälp av en bra spotter. Lägre frigång hade tagit i då man i södra änden av denna "svåra" sträckning ska över en gammal betongvägtrumma där en inbäddad stock sticker upp lite. Det gick precis med XC70'n. 4wd eller awd behövs inte. Möjligen om det är vått i markerna.

 

När jag körde hela södra delen av spåret själv i vintras var det vått och lerigt. Jag körde med 2H typ hela vägen för att just bedöma svårigheten på spåret. Det var precis att det gick med 2wd på något enstaka lätt lerigt parti. 4L använda jag någon gång bara för att det rullade, hoppade och slog mycket annars. Men inte för att det behövdes lågväxel och true 4wd. Majoriteten av spåret är grusväg. En ganska liten del greenlaning. Typ kanske 5%. Och även en del asfalt. Biten i Värmland är typ bara grusväg.

 

Nu i sommar har vi kört nästan hela TET-S sektion 2. Dvs från där det kommer in i Sverige igen vid Stöten i Dalarna till en bit strax norr om Strömsund; 63° 58.7076' N, 16° 22.8366' E. Det var grusväg som vilken bil som helst skulle klara 99,9% av sträckan. Det var ett parti på typ 2 km där det krävdes bra frigång. Typ gärna 30 cm eller mer. 25 funkar, men kommer skrapa i. Vår Hilux är höjd 2" och gick fri till 99%. Den är väll i teorin 272 mm under. Kamratens Ranger är inte höjd och den skrapade i. Lågväxel var bra för kontrollen av fordonet, men knappt för det att 4wd behövdes. När vi hade klarat av nästan hela den "trixiga sektionen" zoomade jag ännu bättre på kartan och insåg då att halva den delen faktiskt var markerad som "stor stig". Vilket i min värld alltså betyder att det inte är tillåtet att köra där.

 

Sedan är det också ett ställe där en bro har rasat. Det går en stig förbi ner i vattnet och upp på andra sidan. Det går att ta sig över och upp, men räkna med fältarbeten, vinschning och sandstegar. Vi valde att köra runt en annan väg typ 1,5 km bort då vi tyckte dels att det skulle ta lång tid och kräva mycket arbete. Happy wife, happy life spelade stor roll där. Avgörande var dock att polaren hade en stor camper på Rangern och han ville inte ens försöka när han hade den med sig. Annars hade vi satsat.

 

Hur TET-S ser från en bit norr om Strömsund får någon annan svara på. Jag vet att när man kör ut från Strömsund så kör kommer det en träbro efter 3,5 km som är för smal för en vanlig bil. Här 63° 52.8533' N, 15° 37.1192' E. Massa träd över allt och en ganska diger å. Så där måste man vända och ta en annan väg.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Vi var oxå några som körde en del av TET spåret i somras. Karlskoga - Sälen. Grusvägar känns inte så unikt eller svårt att hitta i Sverige dvs inte jätte imponerad av TET. Men det är en tillgång och bra grund.  Vi utökade med en del egna kortare 4x4 spår. La upp några på wikiloc.com

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Du kanske ska omformulera det till har en högre markfrigång än en tändsticks ask samt har lite gummi på fälgarna......  Garvat många gånger när stadsfolket är på besök.. "Det syns väl att det är en terrängbil det står ju 4X4 på bakluckan"  :)

  • Haha 2
Link to post
Share on other sites

Finns nästan hur mycket roliga vägar som helst tycker jag.. Tog en tur från Dorotea till Övik och försökte hålla mig till grusvägar så långt som möjligt. Resultat det blev tre och en halv mil asfalterad väg och hittade en massa både fina och roliga vägar.... Fast vilken gammal Volvo som helst skulle klara det utan bekymmer (typ 240) Fast det är ju roligt att ha en bil som fungerar att ta en "genväg" över nått hygge utan att vara rädd att fastna... (bild på en bil jag haft med reserv hjulna på plats)

570049194_IMG_0004(6).jpg.c0ffdb5851ed8ea9e445df9878426319.jpg

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Körde Rokon... grämer mig än att jag sålde den............. Gäller även Bj42án fast det har ju hamnat hos en på detta fora och han verkar uppskatta den..  Blitt några cryssare och ett par KTM´s sen ..... och än är gubbfan inte död...   :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.