Jump to content

vilken modell?

Fabbe

Recommended Posts

Hej hopp på forumet. Jag är helt ny både på forumet och ägandet av en land cruiser. 

Har tidigare hållit mig med hilux och har även en hilux som vardagsvagn men har nu som sagt kommit över en land cruiser. 

Min fråga är vilken av alla land cruiser modeller.är det kanske en Bj75? Den är importerad från Danmark och registrerad här i Sverige som 87 års modell men påstås vara en 97 års modell i verkligheten. Reg nr ger ingen lycka och det enda jag vet är att det är en rak dieselsexa under huven utan turbo eller intercooler och att den saknar varvräknare(vanligt i Asien). På mina hiluxar har motorkod, årsmodell och dyl funnits på en fastnitad plåt under huven. Den plåten är givetvis borta på land cruisern, hålen finns kvar dock? 

finns där några fler ställen där sådan information kan tänkas finnas? Handboken finns förstås ej. 

Någon som har pejl på reservdelar till dessa? Filter, remmar, reflektor(rostat upp) mm. Har Toyota möjlighet att få tag i grejer ännu eller måste man bege sig till eftermarknaden? 

Men först och främst vill jag veta vad jag kommit över för någon modell. 

Tack på förhand/Fabbe 

E0DB01C3-38B9-4F22-A98B-2E95C706206E.jpeg

11E21BB7-7E63-4ABF-943B-2C5C434A8EB5.jpeg

9591B4D5-2588-4C2C-BAFB-16993B8DDF88.jpeg

Edited by Fabbe
  • Like 1

Man kan väl tänka sig att motorn är från -97 och att den uppgiften har följt bilen och liksom ”blivit” årsmodell…

BTW, jag har fått en bullbar med extraljus över, som skulle piffa till fronten på den…

Edited by Hans Z Jörgen

Kan också vara möjligt att en 97:a reggades på 87:ans papper, av chassinummret framgår att det måste vara en BJ75...Inget fel på det direkt, sålänge man inte åker utomlands eller så.Skattebefrielse och besiktning vartannat år snarare en fördel än nackdel B)

Sitter det en rak 6:a i den så måste också framdiffen vara något mindre i storleken (8") jämfört med bakre diffen (9.5"),  på äldre bilar (40, 60 och 70 serien med bladfjädrar) var bägge diffar lika stora (9.5") och utbytbara emellan...

• Like 1

• 3 weeks later...

@Garnolle: Det skulle man kunna tro, men 79 heter pick-uperna först efter 1999/09. Från 1984 till 1999/08 var de 75, med ett bryt från BJ75 till HZJ75/PZJ75 1990. Förvirrande nog var Troopie'sarna också kallade 75:or på den tiden. Blev mycket tydligare efter de bytt Troopie'sarna till 78 och pickisarna till 79 1999. Lika bra att försöka göra det komplett: 70 är den superkorta fram till 1999, och heter därefter 71. Medelkorta heter 73 fram till 1999 och därefter 74. Sen fanns det en fyrdörrars 77:a (såldes mest bara i Japan tror jag) som fanns några år på 90-talet. Sen kom fyrdörras tillbaka någon gång 2007-ish med 76:an. Sen finns det ju 79:an med dubbelhytt som kom någon gång 2012. Så vi har 70, 71, 73, 74, 75, 76, 77, 78 och 79. När får vi se en 72:a?? ;)

Tillbaka till topic: Intressant bilkombo :)BJ-papper och BJ-grill och resten okänt... Som flera varit inne på - det låter då som om den är motorbytt. Men har du en bild på motorutrymmet så skulle det hjälpa den "klassificeringen" :) Det finns ju 1PZ också, 5 cylinders, men eftersom du redan räknat cylindrarna är det nog bara att glömma.

• Like 3
  • Thanks 1

Lite mer Toyota-nörd info off-topic: En rolig sak är att 76:an kom till 2007 för att fylla gapet som uppkom när de slutade tillverka 105:an 2007. 200:an som ersatte 100 serien var ju mer av stads-SUVs typ. 

Den tillverkas idag faktiskt också i Europa, i Ovar i Portugal:

Edited by arnell

På 2018-11-19 på 21:44, arnell säger:

@Garnolle: Det skulle man kunna tro, men 79 heter pick-uperna först efter 1999/09. Från 1984 till 1999/08 var de 75, med ett bryt från BJ75 till HZJ75/PZJ75 1990. Förvirrande nog var Troopie'sarna också kallade 75:or på den tiden. Blev mycket tydligare efter de bytt Troopie'sarna till 78 och pickisarna till 79 1999. Lika bra att försöka göra det komplett: 70 är den superkorta fram till 1999, och heter därefter 71. Medelkorta heter 73 fram till 1999 och därefter 74. Sen fanns det en fyrdörrars 77:a (såldes mest bara i Japan tror jag) som fanns några år på 90-talet. Sen kom fyrdörras tillbaka någon gång 2007-ish med 76:an. Sen finns det ju 79:an med dubbelhytt som kom någon gång 2012. Så vi har 70, 71, 73, 74, 75, 76, 77, 78 och 79. När får vi se en 72:a?? ;)

Tillbaka till topic: Intressant bilkombo :)BJ-papper och BJ-grill och resten okänt... Som flera varit inne på - det låter då som om den är motorbytt. Men har du en bild på motorutrymmet så skulle det hjälpa den "klassificeringen" :) Det finns ju 1PZ också, 5 cylinders, men eftersom du redan räknat cylindrarna är det nog bara att glömma.

Snyggt! Någon har gjort sin läxa!! Härlig info!

• Like 1

• 2 weeks later...