Jump to content

Markis bak

Klydd

Recommended Posts

Har funderat länge på någon enklare variant av tak över bakänden på bilen. Det måste vara snabbt och enkelt för att kunna användas vid kortare stopp. Hittade denna länken, där de byggt något i stil med vad jag tänker mig

https://expeditionportal.com/how-to-build-an-inexpensive-rear-door-awning/

Någon som byggt eller har liknande? Eller sett andra varianter? Idéer eller kommentarer? Fyll gärna på i denna tråden!

Hej Henrik,

Jag har sett bilder (kan inte hitta tillbaka till dessa nu) på ett hemmabyggt fäste för en relativt standardbetonad rak markis som vid körning höll markisen på sidan av bilen, dvs så som de flesta gör. Men via en dubbelledad arm, tänk dig typ traditionell skrivbordslampa men med armen "liggande", även kunde svängas bak och snäppas fast så att den gick att dra ut bakåt. Gillade den iden.

/M

MFI9, låter som en intressant idé för att kunna ha en bredare markis bak än vad bilen är. Men där får man fundera ordentligt på infästningen antar jag. Minns du hur den såg ut på bilden du inte hittar? :)

Rylander, den ser ju käck ut, men då känns det enklare med en vanlig markis typ denna

ra1bigfile-big-401.jpg

.... Det måste vara snabbt och enkelt för att kunna användas vid kortare stopp. ...

Är inte Alu-Cab 270 shadow awning, det du söker? :) blir knappast enklare, eventuellt billigare, men inte enklare, och som bonus får du skydd även på sidan på bilen :ph34r:

Edited by MrWIB

En variant, Smittybillt trail shade. Men känns som man kan köra med vilken tarp som helst istället. Jag har sett att en del kör med en foxwing sidopanel/extension från Oztent, sätts i takräcket. Deras teleskop-pinnar är bra. Sen skulle man ju ha en trasharoo som man pular ned den i.

Edited by farmboy

• 6 months later...
På 2018-01-06 på 19:11, Klydd säger:

Har funderat länge på någon enklare variant av tak över bakänden på bilen. Det måste vara snabbt och enkelt för att kunna användas vid kortare stopp. Hittade denna länken, där de byggt något i stil med vad jag tänker mig

https://expeditionportal.com/how-to-build-an-inexpensive-rear-door-awning/

Någon som byggt eller har liknande? Eller sett andra varianter? Idéer eller kommentarer? Fyll gärna på i denna tråden!

Köp en rullgardin, byt tyget till något vädertåligt material, montera två svängbara armar som håller rullgardinen i utdraget läge, som bonus gör du en påse för att väderskydda hela konstruktionen, i samma material som du byter ut rullgardinen till. Kan nog inte bli enklare :)

• Like 2