Klydd Posted January 6, 2018 Report Share Posted January 6, 2018 Har funderat länge på någon enklare variant av tak över bakänden på bilen. Det måste vara snabbt och enkelt för att kunna användas vid kortare stopp. Hittade denna länken, där de byggt något i stil med vad jag tänker mig https://expeditionportal.com/how-to-build-an-inexpensive-rear-door-awning/ Någon som byggt eller har liknande? Eller sett andra varianter? Idéer eller kommentarer? Fyll gärna på i denna tråden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 7, 2018 Report Share Posted January 7, 2018 Hej Henrik, Jag har sett bilder (kan inte hitta tillbaka till dessa nu) på ett hemmabyggt fäste för en relativt standardbetonad rak markis som vid körning höll markisen på sidan av bilen, dvs så som de flesta gör. Men via en dubbelledad arm, tänk dig typ traditionell skrivbordslampa men med armen "liggande", även kunde svängas bak och snäppas fast så att den gick att dra ut bakåt. Gillade den iden. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted January 7, 2018 Report Share Posted January 7, 2018 http://www.youtube.com/watch?v=la_ypWwtiVM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 9, 2018 Author Report Share Posted January 9, 2018 MFI9, låter som en intressant idé för att kunna ha en bredare markis bak än vad bilen är. Men där får man fundera ordentligt på infästningen antar jag. Minns du hur den såg ut på bilden du inte hittar? Rylander, den ser ju käck ut, men då känns det enklare med en vanlig markis typ denna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted January 9, 2018 Report Share Posted January 9, 2018 (edited) .... Det måste vara snabbt och enkelt för att kunna användas vid kortare stopp. ... Är inte Alu-Cab 270 shadow awning, det du söker? blir knappast enklare, eventuellt billigare, men inte enklare, och som bonus får du skydd även på sidan på bilen Edited January 9, 2018 by MrWIB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 10, 2018 Author Report Share Posted January 10, 2018 Haha jo den hade ju suttit som en smäck, men som du antyder, lite över budget för detta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted January 11, 2018 Report Share Posted January 11, 2018 (edited) En variant, Smittybillt trail shade. Men känns som man kan köra med vilken tarp som helst istället. Jag har sett att en del kör med en foxwing sidopanel/extension från Oztent, sätts i takräcket. Deras teleskop-pinnar är bra. Sen skulle man ju ha en trasharoo som man pular ned den i. Edited January 11, 2018 by farmboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted January 11, 2018 Report Share Posted January 11, 2018 Om du ska bygga själv så har den här siten bra material Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 12, 2018 Author Report Share Posted January 12, 2018 Ah, något i stil med den där från Smittybilt tänker jag mig nog, men som fäster mot taket istället för däcket. Bra tips med sidan som hade olika materiel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 12, 2018 Report Share Posted January 12, 2018 Tyg mm till bra priser och mycket hög kvalitet finns på https://www.extremtextil.de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 18, 2018 Author Report Share Posted January 18, 2018 Ytterligare en bra länk med tyg materiel. Tack Jag lägger upp dessa under länkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yota Posted July 26, 2018 Report Share Posted July 26, 2018 På 2018-01-06 på 19:11, Klydd säger: Har funderat länge på någon enklare variant av tak över bakänden på bilen. Det måste vara snabbt och enkelt för att kunna användas vid kortare stopp. Hittade denna länken, där de byggt något i stil med vad jag tänker mig https://expeditionportal.com/how-to-build-an-inexpensive-rear-door-awning/ Någon som byggt eller har liknande? Eller sett andra varianter? Idéer eller kommentarer? Fyll gärna på i denna tråden! Köp en rullgardin, byt tyget till något vädertåligt material, montera två svängbara armar som håller rullgardinen i utdraget läge, som bonus gör du en påse för att väderskydda hela konstruktionen, i samma material som du byter ut rullgardinen till. Kan nog inte bli enklare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 27, 2018 Author Report Share Posted July 27, 2018 @yota låter ju enkelt och bra ? Har du gjort det själv, eller sett någon sådan konstruktion? Får nog försöka få till något sådant till nästa bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Här är ett alternativ. Det är en Ironman awning som är nerkortad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts