Jump to content

Vilka expeditioner finns kvar?

Träskmonster

Recommended Posts

Verkar ju svårt att 2016 hitta en Expedition som inte gjorts av SÅ många.

Själv hade jag en idé som jag fick efter att ha bestigit Kilimanjaro för ett gäng år sedan. Och det var om att köra runt Afrika till Tanzania och cykla ner för Mount Kilimanjaro :)

Men tror ni inte på själva fan när två cyklister gör detta i våras!! (Ja dem gjorde själva cyklingen ner för berget inte körningen)

Sen så körde ju Ewan "The Long way round" oxå en kul resa, dock är det omöjligt att få bilen över Beringsund :-(

Så vad finns det för andra möjliga expeditioner "kvar" 2016?

Och då menar jag inte överdrivna grejer så som....

"Cykla till Himalaya - bestiga Mount E - klättra ner - cykla genom Kina - simma till Australien"

Dela gärna med er av era egna drömexpeditioner.

Man skall nog fråga sig själv varför man gör resan... är det för att få uppmärksamhet/publicitet eller är det för att skapa minnen till sig själv?

För egen del reser jag med anledning två, då kan även resor i närområdet ge duktig boost.

Man skall nog fråga sig själv varför man gör resan... är det för att få uppmärksamhet/publicitet eller är det för att skapa minnen till sig själv?

För egen del reser jag med anledning två, då kan även resor i närområdet ge duktig boost.

Lovar att minnen skapas vare sig man söker publicitet eller inte.

Alla e vi olika, jag söker dock mer utmaning än att hålla mig i närområdet :-)

Köra Östersjön runt?

Lite jobbigt läge nu för tiden, men köra Medelhavet runt hade varit riktigt kul.

Men Östersjön runt borde väl vara genomförbart?. Har för mig jag såg nåt klipp om ett danskt par i en Volvo TGB 13(tror jag det var) som gjorde den rundan.

Jepp hittade klippet

Nu funderar du ju på att kolla Sveriges västra grannland till vintern - det finns väldigt mycket vackert att kolla på här på sommaren och ett par kamrater håller på att kartlägga helt fantastiska grusvägar man inte trodde fanns och i vart fall inte skulle vara så tillgängliga.

Östersjön runt är på tapeten - delvis i alla fall. Ser ut som om det går av stapeln i 2018.

Som de andra gubbarna skriver - ska du göra det för mental hygien eller för att vara coolast på Instagram så blir det två olika skolor - bägge har sin charm.

• Like 1

Nu funderar du ju på att kolla Sveriges västra grannland till vintern - det finns väldigt mycket vackert att kolla på här på sommaren och ett par kamrater håller på att kartlägga helt fantastiska grusvägar man inte trodde fanns och i vart fall inte skulle vara så tillgängliga.

Östersjön runt är på tapeten - delvis i alla fall. Ser ut som om det går av stapeln i 2018.

Som de andra gubbarna skriver - ska du göra det för mental hygien eller för att vara coolast på Instagram så blir det två olika skolor - bägge har sin charm.

Man måste ju ha drömmar och trodde nog att det var en självklarhet att alla hade fantiserat om den ultimata expeditionen man skulle vilja göra. Men det kanske bara är jag som är en drömmare :-)

...

Själv hade jag en idé som jag fick efter att ha bestigit Kilimanjaro för ett gäng år sedan. Och det var om att köra runt Afrika till Tanzania och cykla ner för Mount Kilimanjaro :)

Men tror ni inte på själva fan när två cyklister gör detta i våras!! (Ja dem gjorde själva cyklingen ner för berget inte körningen)

...

Om du är ute efter en "world first" får du nog bli ganska extrem, det finns ju många i världen som tycker om äventyr.

Men om man som jag är ute efter en personlig upplevelse så spelar det ju ingen roll hur många som gjort det före eller gör det efter, alla har ju sin personliga upplevelse av äventyret.

Just nu är min "drömresa" att köra runt i Nordamerika några veckor, det har nog miljoner gjort innan mig men det förminskar ju inte upplevelsen eller äventyret för just mig.

Lovar att minnen skapas vare sig man söker publicitet eller inte.

Alla e vi olika, jag söker dock mer utmaning än att hålla mig i närområdet :-)

Med närområde menar jag kanske inte typ Skåne, även om det kan vara nog så jävligt även där... tex på vintern...

Men vad jag förstår så är du dels ensam (inte del i en kolonn) och dels rätt ny på detta med "äventyrsresor" och då tror jag det kan vara fullgott med något hemomkring.

Turkiet, Syrien, Irak och Iran är länder jag gärna skulle vilja till, men.... känner att det nog kan vara väl spännande där bitvis.

Strax efter mitt inlägg kom förslag om att köra Östersjön runt, och det kan ju inte vara så svårt?

Eller rättare sagt, man kan göra det hur svårt man vill, men man kan ju även åka asfalt om man det vill.

Men oavsett underlag så är det ett exempel på vad jag menar med "närområdet".

Man tvingas ju då dessutom till Ryssland med allt vad det innebär... visum osv.

Och då kan man ju även klippa enklaven mellan Polen och Litauen.

Jag åkte i just detta område i somras, kollade en del krigsminnen med början i norra Tyskland, vidare genom Polen och sen baltländerna.

Jag hade dock inga planer på Ryssland så sista/yttersta punkten blev Narva.

...där ju det svenska lejonmonumentet står.

Du bodde i Helsingborg va?

Nere vid rådhuset står en staty med Magnus Stenbock, avbildad från slaget vid Narva år 1700.

Det förekom leriga vägar med liten krasch på min resa, fulla och förbannade ryssar och lite annat som gjorde det hela till äventyr fullt tillräckligt för min del iaf.

135px-Helsingborg_Magnus_Stenbock_staty.jpg

• 5 months later...
  • 2 months later...

Å ena sidan är allt redan gjort, oftast flera gånger om och för länge sen.

Kropp satte en del jobbiga rekord. Fiennes knallade över Antarktis m m https://en.wikipedia.org/wiki/Ranulph_Fiennes

Två förslag:

- Medelhavet runt landvägen, har inte kunnat göras på ett kvartssekel, då gränsen mellan Marocko och Algeriet är stängd.

Men nån dag kommer den att öppnas.

- Afrika från kust till kust. Det är i historien väldigt få som har lyckats med detta, och idag är det näst intill omöjligt. Näst intill.

En som gjorde det och också är en riktig äventyrare var Michael Asher, på 80-talet. Med kameler. Åratal av förberedelser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Asher_(explorer)

Å andra sidan är varje resa unik, och man gör den kanske inte för att sätta rekord. Den personliga upplevelsen är vad som räknas.

Edited by priffe