JAK Postad 24 september, 2016 Rapport Share Postad 24 september, 2016 Satt o tittade på vinterdäck blev då upplyst att att min LC 150 tillverkad -13 var utrustad med TPMS, det är väl inget i och för sig. Men att man måste åka till Toyota eller en däckverkstad för att kalibrera två gånger om året mot en kostnad kändes inte något vidare. Om jag nu väljer att köpa vinterhjul utan TPMS givare vad händer förutom att lampan lyser, någon som vet ? (Bilen är inte utrustad med någon resett knapp.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrWIB Postad 24 september, 2016 Rapport Share Postad 24 september, 2016 Hej, Har det inte själv (TPMS) men många kollegor har det och det enda som händer (för dem) är att lampan lyser, men det är nog så irriterande tycker jag, att ha en lampa som lyser hela tiden. Sen tappar man ju funktionen att den faktiskt meddelar om/att däcket tappar luft. Du skall inte behöva kalibrera dem vid hjulbyte, endast första gången vad jag vet. Däremot är det tydligen kinkigt med att få exakt rätt sensor, annars kan inte systemet läsa av dem rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAK Postad 26 september, 2016 Författare Rapport Share Postad 26 september, 2016 Det verkar vara varje gång man byter däck minst två ggr om året ! Lampan kan jag ta bara det inte händer något annat ? http://teknikensvarld.se/extra-dyrt-dackbyte-med-toyotas-dacktryckskontroll-173023/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrWIB Postad 26 september, 2016 Rapport Share Postad 26 september, 2016 Det verkar vara varje gång man byter däck minst två ggr om året ! Lampan kan jag ta bara det inte händer något annat ? http://teknikensvarl...ontroll-173023/ Dåligt av Toyota, men även solen har tydligen sina fläckar De verkar jobba på en lösning i vilket fall: "Vi övergår nu till en tvåkanalssystem som gör att de bilägare som väljer att göra hjulbytet själva inte hamnar i samma situation." Om jag tolkar det som står nedanför Toyotas svar: "Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Orsaken är att man menar att däcktrycket normalt kontrolleras när bilägarna skiftar mellan sommar- och vinterhjul. Det betyder i verkligheten att alla nya bilar har ett däcktryckövervakningssystem, men att det inte behöver fungera när bilen är tagen i trafik. Det är heller inte något som kommer att kontrolleras på kontrollbesiktningen." Dvs däckövervakningssystemet är helt separerat från övrigt. Vill du vara helt säker hade jag nog ringt Toyota och frågat vad som händer, men det är ju bara en ventil som mäter lufttrycket i däcket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAK Postad 26 september, 2016 Författare Rapport Share Postad 26 september, 2016 Jo jag får ringa Toyota, för fy om en summer eller något pipande ljud framträder efter någon mil. Men o andra sidan bör man ändå kunna köra med med lågt däcktryck vid sidan av vägen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
CJT Postad 28 september, 2016 Rapport Share Postad 28 september, 2016 Har en 150:a 2015 där jag missade att jag hade TPMS när jag beställde vinterdäck. Det enda som hände var att lampan lyser gul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klydd Postad 28 september, 2016 Rapport Share Postad 28 september, 2016 kanske kan vara idé att kolla exempelvis med http://www.prylteknik.se/ om det finns någon apparat för att nolla själv? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrWIB Postad 28 september, 2016 Rapport Share Postad 28 september, 2016 kanske kan vara idé att kolla exempelvis med http://www.prylteknik.se/ om det finns någon apparat för att nolla själv? Om jag förstått det rätt så räcker det inte med att nolla systemet, du måste programmera in TPMS-givarna i bilen, annars återkommer larmet hela tiden. Tror det krävs ganska avancerade grejor till det ... (iaf vad jag sett på tuben).- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAK Postad 28 september, 2016 Författare Rapport Share Postad 28 september, 2016 Bra då känns det lite tryggare. Kollade även med Toyota det enda som ska hända är att lampan lyser, annars blir det avbitaren! Beställde nya däck o fälgar i dag utan TPMS-givare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Portland Postad 28 september, 2016 Rapport Share Postad 28 september, 2016 Går inte systemet att stänga av, vid körning där lägre tryck är lämpligt? Att något ens skall behöva krångla tycker jag låter otroligt. I bilvärlden har jag inget sånt, men väl inom mc... Har bytt däck på gräsmattan några gånger och inte har det påverkat nåt. När man väl kommit på rull så fångar den signal både fram och bak och allt funkar fint. De gånger man vill åka på lågt tryck (grusväg) så blinkar lampan och varnar... men då kan man knappa in att man medvetet åker på lågt tryck och blinket/varningen upphör. Och ja, en mc är BETYDLIGT billigare än en LC... så nog borde man väl kunna kräva vettig funktion på detta?? (nån kalibrering har jag ej heller haft behov av) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wiberg Sr Postad 28 september, 2016 Rapport Share Postad 28 september, 2016 Kan inte en OBD II läsare och TechStream vara en bra grej att skaffa till detta - och givetvis flera andra - kalibrerande och diagnostiserande? Väldigt fint att kunna ha koll på spridarvärden till exempel... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAK Postad 29 september, 2016 Författare Rapport Share Postad 29 september, 2016 kanske kan vara idé att kolla exempelvis med http://www.prylteknik.se/ om det finns någon apparat för att nolla själv? Klart att man behöver sådana grejer! Men hjälp en gammal man, jag har ju aldrig använt dylika apparater. Vad ska man köpa vad behöver man, verkar vara lite variation om vilka bilmärken dom klarar o.s.v.? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Globecruiser Postad 29 september, 2016 Rapport Share Postad 29 september, 2016 Jag köpte en icarsoft TYT II och den har fungerat än så länge (vilket bara är några dagar). Om den kan fixa tpms problemet vet jag ännu inte men han som driver prylteknik var väldigt hjälpsam och kan säkert svara på den frågan. Enligt manualen för icarsoft Toyota 10.21 så skall man kunna read dtc / clear dtc / data stream under tire pressure monitor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAK Postad 24 november, 2016 Författare Rapport Share Postad 24 november, 2016 Kan konstatera att, om hjulen får åka med där bak så håller sig lampan släkt.Hjulen behöver alltså inte snurra för att givarna skall vara aktiverade. Då började hjärnspökena jobba, ut med ventilerna placera dom i en trycksatt burk göm dom någonstans i bilen. Klart. Eller borra fyra hål till i reserven o in med givarna där kommer att fungera i 3 till 5 år sedan är batteriet slut. köpa nya ca 500:-st I bland var det lättare förr! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wewek Postad 9 Maj, 2017 Rapport Share Postad 9 Maj, 2017 Hej! Har samma problem med min LC 200. Har ni lyckats att registrera nya sensorer (original Toyota sensorer) via Techstream? Jag har skrivit om detta på ih8mud forum. https://forum.ih8mud.com/threads/registration-new-tire-pressure-sensors.974540/#post-10990192 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Claes D Postad 2 februari, 2018 Rapport Share Postad 2 februari, 2018 Hej, Jag har en TLC 150-16 med TPMS som standard. Köpte dubbade vinterdäck som Toyota fick montera på fälg med TPMSventiler och kalibrera. Vid byte av däck så är det bara att ha tändningen på och trycka in en knapp tre gången så känner den av dom nya ventilerna, sedan bara att köra utan varningslampa. Knappen som man trycker in sitter precis ovanför bromspedalen. OBS! se till att tändningen är på hela tiden tills avkänningen är klar, kan ta 3-5 minuter max. Om strömmen bryts under avkänning så måste Toyota kalibrera om TPMS. Hälsningar Claes 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.