Gå till innehåll

TPMS


JAK

Rekommendera Poster

Satt o tittade på vinterdäck blev då upplyst att att min LC 150 tillverkad -13 var utrustad med TPMS, det är väl inget i och för sig.

Men att man måste åka till Toyota eller en däckverkstad för att kalibrera två gånger om året mot en kostnad kändes inte något vidare.

Om jag nu väljer att köpa vinterhjul utan TPMS givare vad händer förutom att lampan lyser, någon som vet ?

 

(Bilen är inte utrustad med någon resett knapp.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har det inte själv (TPMS) men många kollegor har det och det enda som händer (för dem) är att lampan lyser, men det är nog så irriterande tycker jag, att ha en lampa som lyser hela tiden.

Sen tappar man ju funktionen att den faktiskt meddelar om/att däcket tappar luft.

Du skall inte behöva kalibrera dem vid hjulbyte, endast första gången vad jag vet.

Däremot är det tydligen kinkigt med att få exakt rätt sensor, annars kan inte systemet läsa av dem rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara varje gång man byter däck minst två ggr om året !

 

Lampan kan jag ta bara det inte händer något annat ?

 

http://teknikensvarl...ontroll-173023/

 

Dåligt av Toyota, men även solen har tydligen sina fläckar ;)

De verkar jobba på en lösning i vilket fall: "Vi övergår nu till en tvåkanalssystem som gör att de bilägare som väljer att göra hjulbytet själva inte hamnar i samma situation."

Om jag tolkar det som står nedanför Toyotas svar:

 

"Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

Orsaken är att man menar att däcktrycket normalt kontrolleras när bilägarna skiftar mellan sommar- och vinterhjul.

Det betyder i verkligheten att alla nya bilar har ett däcktryckövervakningssystem, men att det inte behöver fungera när bilen är tagen i trafik.

Det är heller inte något som kommer att kontrolleras på kontrollbesiktningen."

 

Dvs däckövervakningssystemet är helt separerat från övrigt.

Vill du vara helt säker hade jag nog ringt Toyota och frågat vad som händer, men det är ju bara en ventil som mäter lufttrycket i däcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag får ringa Toyota, för fy om en summer eller något pipande ljud framträder efter någon mil.

 

Men o andra sidan bör man ändå kunna köra med med lågt däcktryck vid sidan av vägen :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske kan vara idé att kolla exempelvis med http://www.prylteknik.se/ om det finns någon apparat för att nolla själv?

 

Om jag förstått det rätt så räcker det inte med att nolla systemet, du måste programmera in TPMS-givarna i bilen, annars återkommer larmet hela tiden.

Tror det krävs ganska avancerade grejor till det ... (iaf vad jag sett på tuben).-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra då känns det lite tryggare.

Kollade även med Toyota det enda som ska hända är att lampan lyser, annars blir det avbitaren!

Beställde nya däck o fälgar i dag utan TPMS-givare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte systemet att stänga av, vid körning där lägre tryck är lämpligt?

 

Att något ens skall behöva krångla tycker jag låter otroligt.

I bilvärlden har jag inget sånt, men väl inom mc...

Har bytt däck på gräsmattan några gånger och inte har det påverkat nåt.

När man väl kommit på rull så fångar den signal både fram och bak och allt funkar fint.

De gånger man vill åka på lågt tryck (grusväg) så blinkar lampan och varnar... men då kan man knappa in att man medvetet åker på lågt tryck och blinket/varningen upphör.

 

Och ja, en mc är BETYDLIGT billigare än en LC... så nog borde man väl kunna kräva vettig funktion på detta??

(nån kalibrering har jag ej heller haft behov av)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske kan vara idé att kolla exempelvis med http://www.prylteknik.se/ om det finns någon apparat för att nolla själv?

Klart att man behöver sådana grejer! Men hjälp en gammal man, jag har ju aldrig använt dylika apparater.

Vad ska man köpa vad behöver man, verkar vara lite variation om vilka bilmärken dom klarar o.s.v.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en icarsoft TYT II och den har fungerat än så länge (vilket bara är några dagar).

 

Om den kan fixa tpms problemet vet jag ännu inte men han som driver prylteknik var väldigt hjälpsam och kan säkert svara på den frågan.

 

Enligt manualen för icarsoft Toyota 10.21 så skall man kunna read dtc / clear dtc / data stream under tire pressure monitor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan konstatera att, om hjulen får åka med där bak så håller sig lampan släkt.Hjulen behöver alltså inte snurra för att givarna skall vara aktiverade.

Då började hjärnspökena jobba, ut med ventilerna placera dom i en trycksatt burk göm dom någonstans i bilen. Klart.

Eller borra fyra hål till i reserven o in med givarna där :) kommer att fungera i 3 till 5 år sedan är batteriet slut. köpa nya ca 500:-st :mad:

I bland var det lättare förr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 8 months later...

Hej,

Jag har en TLC 150-16 med TPMS som standard.

Köpte dubbade vinterdäck som Toyota fick montera på fälg med TPMSventiler och kalibrera.

Vid byte av däck så är det bara att ha tändningen på och trycka in en knapp tre gången så känner den av dom nya ventilerna, sedan bara att köra utan varningslampa.

Knappen som man trycker in sitter precis ovanför bromspedalen.

OBS! se till att tändningen är på hela tiden tills avkänningen är klar, kan ta 3-5 minuter max.

Om strömmen bryts under avkänning så måste Toyota kalibrera om TPMS.

Hälsningar

Claes

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.