Jump to content

Vattenspruta med tryck?

Träskmonster

Recommended Posts

Hej

Ute efter nåt jag kan spruta av cykeln direkt efter jag kört med den i diverse träsk.

Har onboard air så hade ju varit fint om det finns nåt som drevs av tryckluften.

Visst mycket flyger av med enbart tryckluft. Men en dusch vatten hade ju inte varit fel..alltid trevligt med lite vardagslyx

Tvätt som drivs av lufttryck??!! Hm... Låter konstigt i mina öron och finns nog inte att uppbringa. Vad är poängen?

Du ska väl i såfall ha en högtrycks 12V/24V pump. Sådana finns att köpa i båttillbehörsaffären (Jabsco mfl.).

Är väl inte konstigt med en behållare som fylls till hälften med vätska och sedan trycksätts med luft.

Bygg själv med lämplig trycktank och slang/handtag. Är tanken inte rf så måste den antingen rostskyddas eller tömmas/torka efter användande.

Titta på blocket efter en liten billig kompressor så har du en tank att börja med.

Tryckluftkopplingar i rf finns och borde funka. Se till att maskinen inte fryser bara...

/M

Varför komplicera saker för att skölja av en cykel??!! Du har väl ström i bilen? En vanlig 12/24V högtryckspump istället för en trycktank med vatten.

Hänger inte riktigt med i diskussionen. Kan någon förklara så att jag förstår...?

Tänkte mig mest om det fanns nåt som man kunde koppla direkt på luftslangen, typ en lite kraftigare modell av en sprutpistol til färg med en liten behållare under.

Inte lönt att komplicera det för mycket men är rätt trevligt att kunna spola rent ett hjul innan det ev slängs in i skuffen.

Varför inte ta en högtryckspump från ett system där spolarvätska spolats på en bils strålkastare?

Inte som en högtryckstvätt, men klart bättre än en tryckspruta som har nästan noll flöde.

Drivs av 12 volt och ger ju några bar.

Det finns även olika former av friluftsduschar, inte samma tryck men där kan man få ett komplett paket för 3-400 som tillsammans med tex en diskborste säkert ger ett fullgott resultat.

Jag skulle föreslå en 25 liters vattendunk och en dränkbar 12v pump.

Jag har en lab bil på jobbet där jag tog en pentrypump till husvagn/båt.

En vanlig slang och luftblåsmunstycke.

Jag drog jordledningen längs med slangen till handtaget. Satte två skruvar och nu startar jag pumpen med handtaget.

Blir inte högtryck men att spola lite lätt är den fullt duglig till.

Jag spolar bort färsk betong med den.

Pentrypumpar är väl ofta tryckstyrda, dvs när trycket faller i systemet så startar pumpen, så brytare vid munstycket bör därmed inte behövas.

Orkar bilens luftsystem driva en sprutpistol enligt tidigare inlägg, noterade ingen uppgift på krav på flöde... men med stor tank och lång laddtid så...

Silverstål får guldmedalj!

Exakt en sån jag såg framför mig. Som vatten behållare tänker jag att det räcker med en 5l dunk. Är ju inte mycket som ska spolas. Misstänker att när den väl kommer fram att det nog kommer att hopa sig med saker som hade behövt en avsköljning :)