Wiberg Sr Posted February 23, 2016 Report Share Posted February 23, 2016 Funderar på spärr i bakaxeln. ARB eller vad? Har onboard air. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 Jag föredrar en fullt i och urkopplingsbara spärr. Har läst både positivt och negativ om e-lockers men har själv valt ARB, vilket jag skulle göra igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yota Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 Självklart ARB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted February 24, 2016 Author Report Share Posted February 24, 2016 Sökte en del på nätet igår och bara man får tag på orginal ARB så verkar grejorna hålla måttet. Förstod det som att för att få så bra/ säker funktion som möjligt så skulle " luftbanken " klara att lägga i, lägga ur och lägga i spärren igen utan att behöva starta kompressorn? I mitt " fylla-bilen-med-solenoider-mer-kablar-och-tryckluft " projekt så har jag en liten lufttank i planerna. Inte för det att fylla däcken ska gå fortare men till min fattigmans TEMS och evt spärr då. Tackar för input Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 en fundering: hur fungerar det med norskt klimat och luftdriven spärr? Tänker på kondens och frost i luftsystemet. Kanske inget som helst problem, bara en fundering! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted February 24, 2016 Author Report Share Posted February 24, 2016 Tja, det verkar funka på Island - de har ju rätt fuktigt de oxå. Tror nog din fråga gäller nordiskt klimat. Ett luftfilter/ avfuktare/ kondensutskiljare (?) är nog på sin plats oavsett var i världen man använder tryckluft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 Jag kör med arb spärrar och det funkar kanon har kompressorn monterad i motor rummet så den här det alltid varmt och gott blir inte så mycket kondens då har jag märkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 Tror nog din fråga gäller nordiskt klimat. Visst menade jag nordiskt.. att bara skriva Norge var lite magstarkt En snabb sökning på nätet verkar ju visa att det inte är några som helst problem, i alla fall inga som inte går att lösa med lite WD-40 http://forum.ih8mud.com/threads/arbs-and-cold-weather.255631/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 Ingen wire ??? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted February 24, 2016 Report Share Posted February 24, 2016 Alla typen av spärr har sina fördelar och nackdelar... Har ARB i bakaxel i min BJ75:a och den funkar perfekt, ingen risk för kondens och frysning då jag kör inte på vintrarna med den bilen Min prioriteringslista skulle se såhär: 1.Mekanisk spärr(wire) 2-3.Hydraulisk/tryckluftsdriven 4.Elektrisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted February 25, 2016 Report Share Posted February 25, 2016 Är det svårt att montera ARB diff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 25, 2016 Report Share Posted February 25, 2016 Är det svårt att montera ARB diff? Det som inte finns på Youtube är inte värt att veta / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted February 25, 2016 Report Share Posted February 25, 2016 Hej och tack för vidioklippet. problemet är att min dator tycker inte om klippet, när jag laddat ner någon graj funkar det inte ändå. sådan är min dator. om det är lika svårt att montera diff som att visa klipp klarar jag det aldrig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted February 25, 2016 Report Share Posted February 25, 2016 Det följer monteringsanvisningar med ARB'n med ju:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts