Jump to content

Söndagsutflykt 29/11

Klydd

Recommended Posts

Söndagen den 29 november blir det en höstutflykt i skogarna i norra Halland.

Planen är:

Träffas vid Ikea i Kållered 08:30, för de som vill intaga dagens första fika där och sedan avfärd 09:00

Vi samlas här:

GPS-koordinat 57.605307, 12.048459

https://goo.gl/maps/v3ZkLTq4UDC2

start_ikea.jpg

Därefter kör vi i samlad trupp med siktet inställt på Västra Öresjön och närmre bestämt Hyltenäs Kulle för att undersöka om det är "Västsveriges vackraste utsikt!" som det skrivs i reklamen :) Ska även bli intressant att se om vi hittar några rester av George Seatons jaktslott som hade en förhållandevis kort livslängd för att vara ett slott.

På vägen till Hyltenäs kommer vi passera Fjärås Bräcka, blandad storlek på väg, (dock ingen sämre än att man kan köra Jeep ;) ) och en eller annan sevärdhet. Detaljer runt färdväg bestämmer vi gemensamt under dagen, men planen är att hålla oss ifrån motorvägarna!

Vi kommer göra flera stopp för fika/mat vilket därmed bör medtagas i lämplig mängd.

Dagen avslutas med hemfärd i lagom tid

Hoppas vi ses!

/Klydd

• 3 weeks later...

Skulle gärna komma men får inte ihop bilen i tid.

Hoppas ni får en trevlig tur.

/M

ajdå :( Men, du är hjärtligt välkommen med vilken annan bil som helst :) , om du bara vill komma och träffas och "sparka däck". Vanlig grusväg är minsta vägtyp vi kommer köra på.

Njae, ända orsaken är inte bara att bilen inte sitter ihop, jag ska lämna min hembyggda bullbar, bakre stötfångare samt res.hjulhållare på blästring och pulverlack. Samt köra till Fjollträsk och hämta en takförhöjnad som ska på bilen så småningom. Annars hade jag gärna kommit och sparkat. Får bli nästa gång.

/M

Njae, ända orsaken är inte bara att bilen inte sitter ihop, jag ska lämna min hembyggda bullbar, bakre stötfångare samt res.hjulhållare på blästring och pulverlack. Samt köra till Fjollträsk och hämta en takförhöjnad som ska på bilen så småningom. Annars hade jag gärna kommit och sparkat. Får bli nästa gång.

/M

Det börjar bli dags för en garagetråd med lite bilder ;)

Takförhöjnad? Uppfällbart?

En st LC90 bekantar sig gärna med er.

/Fredrik

Trevligt!

Jo. Funderingar på en garagetråd... Men min app i nallen vill inte att jag lägger upp bilder (vet ej vad som är fel) så det blir kanske senare. Taket blir efter mycket funderade en fast upphöjning.

Nu ska jag inte skräpa ner mer i denna träfftråd. Hoppas ni får det bra ni som kan komma.

/M

Härligt initiativ Henrik och jag hoppas det blir fler möjligheter. Jag kan ju kanske lägga ut när vi drar över till Dalsland/ Värmland över helgerna på " mysturer "?

Har precis fått hem patienten från hjärtoperation så ny Göteborgsresa blir det först efter Jul. Alla borde byta till vintermotor, mycket tryggare i trafiken då... :oops:

Edited by Wiberg Sr

Det var en väldigt trevlig upplevelse och ett otroligt bra sätt att fira första advent på.

vi mötte snö och slask i Töllsjö på vägen hem.

Vi tackar er för denna förstagångupplevelse och ser fram emot en snörik och kall vinter, med utlovad snösväng och reseskildringar. Var det även en bastu??

Tack för en bra dag :)

Vi får väl instämma i att det var en schysst utsikt från kullen. Synd inte mer av kåken var kvar, för den har nog varit flott :) Tydligen var den försäkrad för 700.000kr år 1923 vilket i runda slängar motsvarar 18.473.563kr i dagens pengavärde :wacko:

Det blev i runda slängar 17 mil och förvånansvärt mycket grusväg. Mycket vatten, och även en del kontroll av grundvatten-nivåer ;)

Yep, vi håller tummarna för en liknande tur i vinter :) Men bastu? Nja...

Slarvade som vanligt med det :( Men några bilder blev det

En gestikulerande maskinförare gjorde att vi fick ta en alternativ väg, men det visade sig ge en oväntad bonus i form av kul uppförsbacke. (Notera bilen i bilden)

image.jpeg

Och utsikten mot sjön Lygnern

image.jpeg

Resterna av jaktslottet

image.jpeg

Och den berömda utsikten

image.jpegimage.jpeg