Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Med vinkelslip och svets kommer man långt. Fick tillverkat ett fäste till den nya behållaren för servo

olja i dag. Tur att man har Valdas att vända sig till när det behövs delar, tack för snabb leverans Valdas

Inga problem, det finns fortfarande en del kvar på lagret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Bilen har betett sig lite mysko på vägen den senaste tiden. Har kollat framvagnen utan att hitta något

fel, till sist skruvade jag loss styrdämparen. Där var felet, dämparen fungerade bara åt ett håll. Kan inte

skylla på dålig kvalité, ena fästet till dämparen var krökt så styrdämparen har inte haft full slaglängd åt

ett håll. Det är nog därför som dämparen har pajat.

Denna gång beställde jag en lite” biffigare” dämpare.

148035617867777900_resized.jpg

148035617932944800_resized.jpg

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Till min bil finns det ett par olika fördelningslådor att välja på. Har kommit fram till jag har 21 splines

på inut gear och att det inte är top shift.

Så det återstår två lådor att välja på, den ena har forward shift 4” och den andra har 4,5”. Någon som

vet vad forward shift 4" respektive 4,5” betyder?

Nu vet jag skillnaden, skickade ett mail till Trail-Gear i går och fick svar idag:

With the shift levers in Neutral the shaft should stick out 2’’ for a 4’’ offset and 2.5’’ for a 4.5’’ offset .

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Då var det dags att mecka lite med luxen. Det har blivit rätt många punkter på ”att göralistan”. Så

idag hamnade bilen på pallbocker. Axlarna skall renoveras på allt vad lager och packboxar heter

samtidigt skall ARB-spärren monteras i bakaxeln.

f9d.jpg_l.jpg

8fc.jpg_l.jpg

Nästan så att man tvekar att byta hjullager bak, ett jädra pill att få ur dom. Någon som har ett bra

förslag på hur man får ur lagren på ett smidigt sätt?

c6c.jpg_l.jpg

Länk till kommentar

Smidigt o smidigt om du kollar längre ner på Bens sida, så ser du hur han gjorde och så gjorde jag me. jag byggde såna grejer till att pressa ur och i dom. det ena lagret på min axel satt som hel**** 20 ton å det blev en bra smäll.

https://www.landcruiserclub.net/community/threads/lj70-build-thread.131171/page-250#post-1255285

Länk till kommentar

Slipa ner låsringen som sitter på drivaxeln och spräck den med en hugmejsel så du inte skadar drivaxeln sen är det bara att Ta tag i bromsskölden knacka loss den mot en rejäl planka så det inte blir några skador på axeln så gjorde jag.

Länk till kommentar

Bytte bakhjulslager på 70:an som jag hade, men kommer inte ihåg hur jag bar mig åt. Krympringen har

jag koll på att man spräcka den innan man ger sig på lagret. Provar daniel2:s variant, funkar inte det

så blir det att göra ett verktyg som du Patric.

Dagens arbete var att tömma framaxeln på innehåll. Cv-knutarna var inte helt hundra men nya är beställda.

Jobbet med diffklumparna lämnar jag till samma firma som hjälpte mig med Wranglern. Det är en firma som

jag kan rekommendera, bra jobb till bra pris https://www.autoexpe...verkstan-ir-ab/

Medans dom fixar med diffarna så får jag ägna mig åt rengöring av delarna till axlarna.

dde.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

Jädrans energi du ligger inne med :) .Själv har jag inte rört min bil på flera månader.Får sätta igång nu tänkte jag.

Ska du sätta i lamelldiffen i framaxeln ?.

Jag monterade en sån fram i våras,tycker inte den fungerar alls.

Får bli en arb fram med.

Den jag monterade fram ser precis ut som din diffklump bak.

original.jpg

Länk till kommentar

Jädrans energi du ligger inne med :) .Själv har jag inte rört min bil på flera månader.Får sätta igång nu tänkte jag.

Ska du sätta i lamelldiffen i framaxeln ?.

Att kunna gå ner i garaget efter man kommit hem från jobbet är lite som medicin för själen, speciellt den mörka årstiden.

Det får räcka med spärren bak, lamelldiffen åker i skrotbingen.

Länk till kommentar

Även i kväll blev det stund i garaget. Efter att ha torkat bort allt gammalt klegg så började jag med

återmontering av det som går att göra på framaxeln.

Ny packbox med dubbel tätning mot drivaxeln:

809.jpg_l.jpg?progressive

Har även bytt ut originaltätningen på knuckle ball mot Trail Gears” trail safe knuckle ball seals”. En rejäl dubbelsidig tätning i polyurethane.

Originaltätning:

112.jpg_l.jpg?progressive

Trail Gears tätning:

066.jpg_l.jpg?progressive

136.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

Dagens arbetspass i garaget är till ända. Farmaxeln är klar så långt som det är möjligt. Efter detta gav

jag mig på bakhjulslagren. Med hjälp av en vinkelslip och mejsel så fick jag pillat ur kulorna i lagret,

efter detta var det en lätt match att få bort resten av lagret.

ea3.jpg_l.jpg?progressive

7cb.jpg_l.jpg?progressive

I morn blir det nog att montera nya hjullager bak och byta drivknutarna fram. Men nu blir det

rekreation i soffan tillsammans med en kall…………

Länk till kommentar

Duktig du! Bilen blir ju klar läääänge innan vintertäffen ;) .

http://www.nlck.no/2017/01/11/vintertreff-2017-pa-asekjern/

I år verkar det som om NLCK ska få träffa NLRK ( Norsk Land Rover Klubb ) på Åstjern! Mycket spännande :) .

Redigerad av Wiberg Sr
Länk till kommentar

Duktig du! Bilen blir ju klar läääänge innan vintertäffen ;) .

http://www.nlck.no/2...17-pa-asekjern/

I år verkar det som om NLCK ska få träffa NLRK ( Norsk Land Rover Klubb ) på Åstjern! Mycket spännande :) .

Blir jag klar med bilen så kommer jag på vinterträffen. Men det är mång punkter kvar på ”att göra” listan.

Länk till kommentar

Några bilder från dagens mekande i Solrosgaraget.

fad.jpg_l.jpg?progressive

Nygräddad krympring.

f9d.jpg_l.jpg?progressive

Nya drivknutar på plats.

eea.jpg_l.jpg?progressive

Blev kallsvettig när jag skulle montera nya bromscylindrar bak. Fanns inte plats nog för att få dit dom.

Gick bra att ta bort dom gamla cylindrarna men då hade jag tagit av skölden från drivaxeln. Nu hade jag

pressat på nytt lager och krympring och då sitter skölden fast på drivaxeln. Till slut så hittade jag rätt

anfallsvinkel och cylinder kom på plats.

7b5.jpg_l.jpg?progressive

Passade på att montera bromsarna när man kan sitta och jobba i bra arbetshöjd.

632.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

Gör om gör rätt!!

När jag skulle montera bromsarna bak så skrev jag ut en bild från verkstadsmanualen. Monterade

bromsbanden på vänster sidan igår allt enligt den utskrivna bilden.

I kväll var det dags att montera bromsbanden på höger sidan. Men här är något som inte stämmer

när man tittar på bilden, höger och vänster sida är identiska.

148459312806801700_resized.jpg

Så det var bara att släcka ner i garaget och sätta sig vid datorn och bläddra igenom

verkstadsmanualen. Till slut hittade jag en bild som stämmer överens med bilen, men

bilden tillhör en tvåhjulsdriven bil.

148459312747628600_resized.jpg

Ja ja, det är väll så att det är en liten bakfull Japan som gjort verkstadsmanualen.

Länk till kommentar

I väntan på att jag skall få tillbaka diffklumparna så får man hitta på något annat. Så det blev att ta tag

i hydroboostern till bromsarna.

Bort med gammat bröte.

3d9.jpg_l.jpg?progressive

Håldelningen var ju så klart inte lika på fästplattorna.

74d.jpg_l.jpg?progressive

Ny fästplatta tillverkad och boostern provmonterad.

c60.jpg_l.jpg?progressive

Tryckstången fick modifieras. Gaffeln som sitter fast i bromspedalen fick flyttas över från det gamla

bromsservot. Här är det fixerat och klart för svetsning.

3a0.jpg_l.jpg?progressive

Och ett par bilder på när hydroboostern är på plats.

180.jpg_l.jpg?progressive

559.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.