Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Den ser riktigt bra ut nu,grattis 8-) .

Hur är den i terrängen om du jämför med TJn?

Du har inte funderat på att vinkla in ändarna på tröskelskydden ?.

Hade en liknande konstruktion på en Jeep.

Ett träd kilade in sig i utrymmet mellan skärm och rockslider,i en brant nerförsbacke.

original.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något utflex kvar? Eller stoppar schakeln det nu? I så fall kan du lätt förlänga dom. Får du för långt flex för kardanen så finns det lösning på det med

http://www.lowrangeoffroad.com/toyota-off-road-parts/79-95-4runner-hilux-pickup/drivelines-and-spacers/long-spline-drive-shaft-kit-10-inch.html

toyota_driveline.jpg

Redigerad av yota
Länk till kommentar

Den ser riktigt bra ut nu,grattis 8-) .

Hur är den i terrängen om du jämför med TJn?

Du har inte funderat på att vinkla in ändarna på tröskelskydden ?.

Hade en liknande konstruktion på en Jeep.

Ett träd kilade in sig i utrymmet mellan skärm och rockslider,i en brant nerförsbacke.

Den känns rätt okey i skogen det lilla som jag har kört men Tjn var ett strå vassare, rejält med

fjädringsväg åt båda håll. Kommer ihåg att jag såg din Wrangler I Borås när du hade skrynklat till

plåten. Var inte dina rockslider utvinklade i framkant? Har allt lurat på att göra om mina rockslider,

är ju en stor glipa mellan hytten och bakskärmen.

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Finns det något utflex kvar? Eller stoppar schakeln det nu? I så fall kan du lätt förlänga dom. Får du för långt flex för kardanen så finns det lösning på det med

http://www.lowrangeo...it-10-inch.html

Som det är nu så tror jag att framkardanen kommer att funka men 1” längre schacklar runt om hade

suttit fint. Får skriva upp det tillsammans med rockslider på ”att göra listan” till kommande vinter.

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Årets campingsäsong börjar nu till torsdag och dom lovar minusgrader på nätterna. Så idag var det

läge att lyfta på tältet på kärran och bädda. Avskyr att ligga i sovsäck så det bli dubbla täcken och en filt.

Vi är gäng kompisar som skall i väg och köra Småland Traxx fredag till söndag, har vi mobiltäckning i

dom Småländska skogarna så kommer det nog upp bilder därifrån.

146160943763972600_resized.jpg

146160943709963000_resized.jpg

En sådan här liten ramp kan vara bra att ha med sig när inte däcken når ner till backen.

146143065373101200_resized.jpg

Länk till kommentar

Varför har du inte 35:or på släpen också? Då hade du ju inte behövt ha dragkroken så långt ner.

Dragkroken långt ner :?:. Det är marken som är högt upp :rolleyes:.Nä så här är det. Använder kärran efter

frugans bil ibland då passar det bättre med små däck. Tanken finns allt att ha en omgång andra däck

att sätta på kärran när man skall ha den efter hobbybilen.

Länk till kommentar

Nu är det dags att blotta sin okunskap igen.

Tog en sväng med bilen i kväll efter att ha monterat en laddtrycksmätare, när jag låg i 100km så var

laddtrycket 0,5 bar. Är detta ok eller skall jag sänka eller kan jag höja laddtrycket?

Länk till kommentar

Min ligger på 0.5-0.6 vid 90 km/h och vid fullt ca 1.5, men jag har inte original turbo och jag har en frontmonterad intercooler

CHECK TURBOCHARGING PRESSURE

(a) Warm up the engine. (B) Connect a 3-way union to the intake pipe pressure hose and install SST (turbocharger pressure gauge) to it. SST 09992-0024 1

(B) Press in the clutch pedal, then press the accelerator pedal down as far as it will go. Measure the turbocharging pressure at 2,400 rpm or more.

Standard pressure: 0.61 - 0.81 kg/cm2 (8.7 - 11.5 psi, 60 - 79 kPa)

If the pressure is less than specification,

check the intake air and exhaust systems for leakage. If there is no leakage, replace the turbocharger assembly.

If the pressure is above specification, check if the actuator hose is disconnected or cracked. If not, replace the turbocharger assembly.

Länk till kommentar

Nu har läst på lite om att öka bränslemängden och att höja laddtrycket, har kommit fram till att jag

har en bra setup på bilen nu. Bilen är ingen racer men fungerar bra på vägen, ryker inte,

avgastempen ligger som max på 500 grader och bränsleförbrukningen ligger på ca 1L milen. Så innan

jag har monterat intercooler blir det inget skruvande på pump och turbo.

Länk till kommentar

Beställde ett nytt stödlager till kardan i hopp om att det skulle vara bättre, och det var det.

Gammalt stödlager:

http://www.youtube.com/watch?v=-kQhGgQzH7w

Nytt stödlager:

http://www.youtube.com/watch?v=IiTKKP6wIY8

Har även förberett inför sommarens tripp norrut i Sverige och Norge, har monterat ett par

aluminiumprofiler på skåpet för taktältet.

146324501177598500_resized.jpg

Länk till kommentar

Märker du någon skillnad på nya och gamla lagret när du kör?

Det blev stor skillnad, innan vibrerade det som attan när jag krypkörde på 1:an H uppför backen till

huset. Likadant var det när man startade och skulle iväg på plan mark, men nu är dom problemen borta.

Länk till kommentar

I stället för att skåpet skall ligga och skava mot träden när man kör i skogen så har jag börjat tillverka

ett par tree sliders. Bockade röret i framkant för att det skall kunna styra undan så att träden inte

fastnar i skåpet.

146402680663906300_resized.jpg

Röret är fastskruvat med hjälp av fyra stycken M8 rivnuts.

kt12_ff7f7016-82b5-42af-b6f3-aa9861e95d4c_large.jpg?v=1396185718

Länk till kommentar

• 5 weeks later...
  • Klydd changed the title to Solrosgaraget.