Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

På 40 & 80-serien går det en bult genom luftburken, filtret och locket så att man kan skruva åt så att locket trycks ner och tätar mot filtret.

Kan fixa en bild på det i morgon om du vill.

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

145892243354547500_resized.jpg

Häpp!

Noterade inte det innan, men som halvgöteborgare måste jag tillåta mig att fråga: Är det en golfbil eller!? Hö hö hö ... För det är en golfklubba som agerar växelspak eller?

Länk till kommentar

Är det inte lättare att bara vända upp och ner på den då, än hålla på att kapa och svetsa?? :wacko: :P

Men Henke då....

Sådana genvägar tar man inte, då blir det ju allt för lätt ;-)

/Mecki

Länk till kommentar

Häpp!

Noterade inte det innan, men som halvgöteborgare måste jag tillåta mig att fråga: Är det en golfbil eller!? Hö hö hö ... För det är en golfklubba som agerar växelspak eller?

Det är bara för att han skall kunna lägga in "Drivern" på en manuell låda.

/Mecki ;-)

Länk till kommentar

På 40 & 80-serien går det en bult genom luftburken, filtret och locket så att man kan skruva åt så att locket trycks ner och tätar mot filtret.

Kan fixa en bild på det i morgon om du vill.

/ Mecki

Packningen som sitter där original ser till att det inte smiter luft förbi filtret. Annars kan man bara lägga en "gummibricka" i botten som höjer filtret så pass att locket spänner mot filtret ;-)
Länk till kommentar

Packningen som sitter där original ser till att det inte smiter luft förbi filtret. Annars kan man bara lägga en "gummibricka" i botten som höjer filtret så pass att locket spänner mot filtret ;-)

post-917-0-45055400-1459485820_thumb.jpg

Länk till kommentar

Här har ni varit aktiva i er tankeverksamhet läser jag. En del mindre framgångsrika än andra :wacko: . Hur som

helst, så här ligger det till:

@ Klydd. Där hade du lite otur när du tänket Henrik, men det händer även den bästa ;) .

@ Oskar. Det är så att jag skall praoa som caddy i sommar, där av golfklubban :o .

@ Mecki. Locket sitter fastspänt med excenterlås. Jag kunde använda original tätningar till filtret,

återigen hade jag tur när man konstruerar något :) .

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Luftburken färdigsvetsad, målad och monterad. Nu återstår att docka ihop den med turbon.

145970202169302400_resized.jpg

145970202019417200_resized.jpg

Det blir två tighta veckor innan lördagsutflykten i Halland. Nya däck och spacer är beställda, hoppas

att dom kommer under veckan. Har jag tur så kanske den nya turbon hinner komma så jag kan montera

den innan utflykten.

En liten detalj till återstår, den skall besiktigas också.

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Snyggt jobb med luftburken, propert

Är däcken du har nu för stora eller?

Mindre än 35” blir det inte. Beställde nya 35” Cooper Discoverer STT Pro runt om till bilen. Ett av

däcken levererades idag. Dom gamla Cooper däcken hämnar under säljes så småningom.

145979085593522700_resized.jpg

Länk till kommentar

Även dom efterlängtade hjul spacerena kom idag. Ivrig som ett barn på julafton så fick jag monterat

dom. Med det blev dåligt med plats för däcket vid fullt rattutslag och infjädring . Så jag fick ta fram ett

av mina favoritverktyg, vinkelslipen. Kapade bort en bit i bakkant av skärmen och en bit på skärmbreddaren.

145979085469317900_resized.jpg

Länk till kommentar

Hmm Nu blir man lite nyfiken var du shoppat dom prylarna 8-) följer bygget med stor entusiasm :D

Turbon köpte jag av www.maxspeedingrods.co.uk fast via Ebay och däcken beställde jag via

www.dack-popgom.se. Kollade priset på däcken nu i kväll, priset har gått upp med 200kr per däck

sedan jag beställde för en vecka sedan.

Länk till kommentar

Priset går upp för att du har en cookie i datorn som gör att hemsidan vet att du varit där tidigare.

Jag köpte däck från dackleader och efter att ha kollat hemifrån flera gånger så började priset stiga. La beställning från dator på jobbet och va då nere igen på samma pris som första besöket på sidan. Kollar jag hemma nu så är det betydligt dyrare, men inte på jobbet.

/M

Länk till kommentar

Dagen började med att få lagt på dom till nya däcken, struntade i att limma på vikter på fälgarna utan

hällde i 300 gram soft air gun kulor i varje däck.

146022272643279200_resized.jpg?width=1280&height=720

146022273130153100_resized.jpg?width=1280&height=720

Efter att däcken var omlagda så var det dags att lyfta på huven och ge sig på turbobytet.

146022272804999200_resized.jpg?width=1280&height=720

Gick så där med turbobytet, drog av en av pinnbultarna till turbon. Har varken pinnbult eller

gängtapp så det blir att beställa detta på måndag. Hade tänkt besiktiga bilen på tisdag men

nu får jag flytta besiktningstiden till slutet av veckan.

146022272942682000_resized.jpg?width=1280&height=720

Länk till kommentar

Nädå, klart du ska besikta !

Ta en mutter 2mm större än bulten, trä muttern över det som är kvar av bulten och bränn på med migsvetsen i pinnbult och ut i muttern. Medans det är varmt drar du loss muttern och pinnbulten följer med.

Jag har haft 100% framgång med den metoden. Ny pinnbult kan göras av gängstång eller i en svarv. Eller byt plats med en annan pinnbult om det inte funkar med vanlig bult just på den platsen.

Kvällen är ung, du har hela natten på dig. Lycka till !

/M

Länk till kommentar

Nädå, klart du ska besikta !

Ta en mutter 2mm större än bulten, trä muttern över det som är kvar av bulten och bränn på med migsvetsen i pinnbult och ut i muttern. Medans det är varmt drar du loss muttern och pinnbulten följer med.

Jag har haft 100% framgång med den metoden. Ny pinnbult kan göras av gängstång eller i en svarv. Eller byt plats med en annan pinnbult om det inte funkar med vanlig bult just på den platsen.

Kvällen är ung, du har hela natten på dig. Lycka till !

/M

När jag skulle bulta loss den gamla turbon så kraschade jag gängorna på en pinnbult. Trots värme så släppte

inte pinnbulten utan den gick av ett par m.m ner i godset när jag försökte lossa den. Hade den stuckit upp ett

par m.m så hade jag kunnat svetsa på en mutter.

Gängstång hade varit en nödlösning, men m10 x1,25 är inget man liggandes på hyllan. Vanlig bult och gängstång

är inget man skall ha permanent på avgassidan men som en nödlösning funkar det nog ett tag.

Fick i.a.f borrat ur den gamla bulten, grannen hade en passande gängtapp så jag fick rensat gängorna också.

Kan bli en sen kväll i garaget i morgon om jag får tag i en pinnbult.

/Thomas

146030443996520100_resized.jpg

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.