Gå till innehåll

Hilux frågor från Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

• 3 weeks later...

Det skall tydligen inte vara så svårt. Det gäller bara att montera tillbaka det som det satt så att oljekanalerna kommer på rätt sätt så att smörjningen skall fungera som den skall.

Passa på att blästra av dom andra delarna innan ihopmonteringen.

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar man av att byta turbinhjulet själv i turbon ct20 eller är det ett arbete för ett proffs?

post-1136-0-30690000-1440175797_thumb.jpg

Vad är det för fel på turbinen? Avgasturbin och axeln är balanserad tillsammans med kompressorturbinen så den ska du nog inte byta utan att balansera den med den nya turbinen. Kolla med turboteknik hur mycket dom vill ha för att fixa till turbon.
Länk till kommentar

• 1 month later...
  • 2 months later...

Granngården har bra pris på batterier. Är detta ett bra alternativ till min Hilux?

http://www.granngard...ign=pricerunner

Kolla Biltema. För några år sedan hade jag en BMW som jag körde banracing med. I samband med att jag lättade den så mycket jag kunde monterade jag ett mc batteri från Biltema i den. Jag var helt förbluffad över hur bra det batteriet fungerade trots att kapaciteten var 1/3 av originalbatteriet. Åtminstone ett par år gjorde jag inget mer än att koppla av polerna när säsongen var slut och jag ställde undan bilen. Kunde trots det starta bilen utan problem på våren. Har även biltema-batteri i min motorcykel som har fungerat klanderfritt i 5 år. Skulle utan tvekan kunna tänka mig att sätta Biltema-batterier i LC:n den dag det behövs nya.

Länk till kommentar

Hittade det här http://www.restom.se/mobile/product.html/tanktatning?category_id=9

Har inte använt det själv men det verkar som nått du är ute efter.

Gamla hojjpolare använde Kreem http://customnet.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=E3991004

För att täta tankar när man byggde dom själv. Det var ett dj@!/# sölande och stank starkt så man storknade :-( och man var tvungen att hålla på att snurra runt på tanken tills medlet stelnade annars så blev det bara en klump i botten.

Lyckades man med allt detta så fick man en bensintank som var som invändigt plastbehandlad.

/Mecki

Länk till kommentar

• 2 months later...
  • 1 month later...

Som glad amatör så säger jag köp ny.

Du har väl knappt fått igång mekarkillen/tjejen som skall renovera turbon för de pengarna.

När jag köpte ny generator häromåret var den lika dyr att köpa eller billigare än att renovera den trasiga, tänker turbo är väl lite mer arbetsamt än så att laga?

Länk till kommentar

Okey, då tar jag nästa fråga.

Tänkte koppla in en extern varvräknare på Luxen och den skall anslutas till W på generatorn. Vad är detta för anslutning?

W är en anslutning före likriktaren, dvs så är det växelström på den och växelström pulserar och dom pulserna känner varvräknaren av. Det gäller även att man kalibrerar varvräknaren efter montering, eftersom olika generatorer har olika frekvens.
Länk till kommentar

W är en anslutning före likriktaren, dvs så är det växelström på den och växelström pulserar och dom pulserna känner varvräknaren av. Det gäller även att man kalibrerar varvräknaren efter montering, eftersom olika generatorer har olika frekvens.

Vet du om den anslutningen är tillgänglig utifrån på Hiluxens generator?

Länk till kommentar

• 1 year later...
  • 3 weeks later...

Nya frågor från Solrosgaraget.

Dubbelknuten på främre kardan, kan man renovera den?

Var hittar man en renoveringssats till hydroboostern? Boostern kommer från en Cheva Blazer.

/Thomas

Dubbelknuten är inte renoveringsbar, bara att inhandla en ny :mad:
Länk till kommentar

• 1 month later...