Gå till innehåll

Traktorns HJ60

traktorn

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu har jag tystat  ner bilen något, eller faktiskt ganska mycket. Har kört med läckage på avgasröret ganska länge nu så här i mellandagarna körde jag in bilen i verkstaden för att se vad jag kunde åtgärda. Kollade om främre röret gick att köpa men jag kunde inte riktigt hitta något. 

Det fick bli att ersätta röret där avgaserna hittade ut. Rotade runt lite och hittade ett rakt rör med rätt diameter. Fram med gasen och fixar lagom vinkel och sedan kapar i rätt längd på bägge sidor om kröken. Försöker fixera det gamla röret innan jag jag kapar bort delen som ska ersättas. Lyckades över förväntan så jag behövde bara skära upp en svets och ändra vinkeln lite för att allt skulle passa igen. Blev betydligt tystare inne i bilen,  nu kan man till och med prata med övriga i bilen under färd☺️

20251227_171852.jpg

20251227_171858.jpg

20251227_205435.jpg

d2420c44-fb97-4f6a-8221-094c60324dbc.jpg

Redigerad av traktorn
  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 6 months later...

Lite aktivitet här,  men bilen rullar dagligen fortfarande. Senaste ingreppet på bilen är ett byte av en kylarslang. Lagade slangen med något gummiklet för nått år sedan men det började läcka igen nu i våras. Mätte diametern och längd för åka till en bilskrot och leta där. Som tur var gick jag in på biltema,s hemsida innan jag åkte.  Dom hade ju en som passade rakt av. Problemet löst👍

• Like 5
Länk till kommentar

• 1 month later...

Då är det dags att plocka fram svetsen igen...

Blev ett litet haveri i veckan. Främre bladfjäderfäste vänster bak lämna sin plats pga "något" rostigt vid infästningen i ramen. Gjorde en nödlagning i fält så jag kunde köra hem med bilen ( 2 km).

Nu får den stå tills vi åtminstone är klara med tröskan, eller om det blir en regnperiod.  Då kan jag ta tag i alla måsten som läggs åt sidan i skördetid. 

20260811_095632.jpg

20260812_071742.jpg

20260812_071758.jpg

• Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar

Det är där de brukar knäckas.
Halva ramen har rostat bort och ligger i stora sjok inuti ramen blandat med lera och vatten.
Ramen har ventilationshål i sidorna där allt kommer in men ingen dränering i botten.
Senare började de täta ramen i sidorna med plastpluggar.
Dräneringshål kan man borra själv men ofta är ramarna bortom räddning.

image.png

• Like 2
Länk till kommentar