Gå till innehåll

Jonas E, HDJ80 -96

Jonas E

Rekommendera Poster

Ok du har nog rätt. Jag ska dra LJ70:n på släpet så det blir närmare 3 ton. Vad ska du ha för fästet du tog bort?

Å andra sidan ska det inte sitta en dragögla i dessa skruvhål som kan användas när hela bilen på 2,5 ton ska ryckas upp ur ett surhål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

klassiskt problem på 80-serien :( Minns att jag provade flera olika medel typ silicon, men utan större framgång. Mina var dock inte så dåliga att de inte gick upp, men de gick långsamt. Jag har bestämt för mig att jag läste om någon som rett ut att det till stor del kunde bero på spänningsfall i knappen som reglerar upp/ner. Det fanns en guide på hur man skulle plocka sönder den knappen (knappsatsen) och göra rent med kontaktspray och sen skulle det bli mycket bättre. Inget jag provade, men kanske värt att söka vidare på?

Länk till kommentar

Tack. Jag plockade ner knappsatsen i dag och gjorde rent från sot men kan inte märka någon skillnad. Ska titta in i dörren om det finns några skenor eller andra rörliga delar där som behöver smörjas en annan dag.

Länk till kommentar

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 4 years later...

Hög tid för uppdatering.

Fantastisk bil. Nu har jag snart kört 10 000 mil sedan renoveringen (och köpet). Det enda som hänt under dessa mil är att ett hjullager för någon hundring havererat och att rosten är på väg tillbaka ovanför framrutan. Bilen har gått 42 000 mil totalt.

I år har jag installerat Meckis lätt begagnade fjädrar och stötdämpare för att få in lite större däck. Efter blästring och lack av fälgarna köpte jag Linglong 315/75 R16. Billiga däck men man får vad man betalar för. Jag klarar inte att balansera dem. Har fyllt i sand men det blir inte bra ändå. Tror jag ska köpa 285/75 i stället för bilen blev också väldigt trött med 315/75.

Har alltid besiktigat med baksätet i men i år var det tydligen skärpning på detta så jag fick åka hem och skruva loss det och visa upp bilen igen.

I övrigt är det ett ganska problemfritt liv man har som LC80 ägare.

IMG_1800.thumb.JPG.38fcf0b63c6ea98caa0f441338bbaab3.JPG

• Like 5
Länk till kommentar

Hej! Fin bil!

Kanske inte aktuellt längre men vad gäller att rutorna går trögt och hackar när du hissar upp dem. Hade precis samma på min tidigare 80’a. Det enda som tillslut hjälpte var att byta alla rutlister som rutan glider i till nya fräscha. Det är tydligen gummit som sväller och gör att det går trögt. 

• Like 1
Länk till kommentar