Jump to content

Jonas E, HDJ80 -96


Jonas E

Recommended Posts

Verkar som om du inte bara behöver en instrumentpanel?!

Ratt, innertak och lite annan inredning vad jag kan förstå. En komplett instrumentpanel med armaturer och kabelhärvor ser ut att vara ett måste.

Jag kan kolla med mina kontakter i Frankrike (vet att de byggde om några stycken för rally-raid och då monterade de bort hela inredningen med bl.a. kompletta paneler, kablar, innertaken, backspeglar, rattar och allt annat). Du kanske också skulle behöva en komplett inredning då det måste lukta pyton i din bil vid det här laget?

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Ja tack, kolla gärna det.

Jag har rivit ut panelerna i helgen. Kabelhärvan har brunnit av på mitten och den vita plastlådan som styr ventilationen med elektriska spjäll har smält ner. Resten av de elektriska prylarna ha verkar klarat sig.

Vad är den rektangulära lådan som sitter på kardantunneln till?

post-1643-0-33648000-1389035181_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att du skriver "av oklar anledning" men vet du något mer om varför branden startade? Stod bilen parkerad eller körde du? Måste vara jäkligt ovanligt att panelen bara självantänder...

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att du skriver "av oklar anledning" men vet du något mer om varför branden startade? Stod bilen parkerad eller körde du? Måste vara jäkligt ovanligt att panelen bara självantänder...

Den stod parkerad, ingen märkte något. Den har tidigare dragit tjuvström och hade precis fått nya batterier. Det är enda ledtråden.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för det. Jag tror att den klarat sig.

Fick hem alla delar i helgen. Framruta, komplett instrumentpanel, kabelhärva, innertak mm.

Allt är begagnat utom fönsterrutan som är ny. Så om två helger borde den vara igång.

Link to comment
Share on other sites

Trist att se en hdj80 som frontalkrockat med en långtradare.

Kan väl inte vara något annat som bucklar denna kvalitetsbil som är byggd som en stridsvagn :-)

 

Gott att du snart har ihop din bil!

Lycka till med skruvandet.

 

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer något lite på panelen. Det är tex ventilationsluft även rakt under ratten på min, det finns inte på donatorn men där var inte heller någon luftkonditionering, det var tygklädsel i donatorn och jag har skinn osv. Jag kan inte det här med om det finns olika modeller VX eller vad de nu heter. Upplys mig.

Link to comment
Share on other sites

VX har skinn, taklucka, elfönsterhissar, AC, diffspärrar, metallic lack. I komfortpaketet ingår bl.a. utsläppet mellan benen(!).

Sedan finns det bilar som har olika VX options som tillval.

Link to comment
Share on other sites

Min första HDJ80 var VX-"Special" och tror att de var utrustade med en 3-rad säten samt öppningsbara sidorutor bak och utökad klimatanläggning. Enligt säljbroschyren från den tiden så var alla VX utrustade med skinnklädsel. De lite enklare modellerna gick under benämningen GX (bl.a. ingen skinnklädsel). Avser MK2-modellerna. Tidigare modeller har jag inte så mycket kännedom om.

Så här ser en VX-SPecial ut:

 

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Närbilder på den gröna dosan som blev över. Den sticker ut med sin färg men monteringen ser fabriksmässig ut. Jag har inte öppningsbara bakrutor och ingen taklucka.

I den gamla panelen fanns en startspärr i form av en magnet. Det verkar inte finnas i den nya kabelhärvan, tror ni det kan bli problem?

post-1643-0-14444500-1390763776_thumb.jpg

post-1643-0-79592400-1390763831_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skall kolla i verkstadshandboken - men jag tror att det är för varningslampan till air-bag. Dock lite tveksam till att det kan vara kontrollenheten för automatiskt halvljus.

Kollar och återkommer.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Ja tack gärna.

Förre ägaren tror inte att där var halvljusautomatik.

Han trodde att startspärren spärrade tändningen, jag trodde bara det var det var till stoppsolenoiden.

Nu snurrar startmotorn men jag kan inte tända ljuset. Har han rätt så ska hon starta nu. Ska kolla glödningen också men det är 19 grader varmt i verkstaden det borde gå ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.