Gå till innehåll

Jonas E, HDJ80 -96

Jonas E

Rekommendera Poster

Startmotor samt elektromagneten till injektorpumpen.

Elektromagneten behöver bara ca 2V för att hålla sig öppen. När spänningen bryts stänger ventilen och motorn stannar (när man slår av tändningen). På min första 80'a gjorde jag så att jag tog en extra +kabel från matarströmmen till ventilen. Om bilen skulle få en total black-out så kunde jag koppla ett litet batteri till ventilen och köra bilen med utan bilens batterier och/eller generator (som en säkerhet när man var ute på äventyr). Detta gäller förstås bara bilar med manuell låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ingen glödning på den motorn. Det finns inga glödstift och förvärmningen som sitter i insuget fungerade inte på flera år på min (se min gamla garagetråd), men hade inte några problem att starta ens på vintern.

Får du inte igång den?

Länk till kommentar

Då kan jag sluta leta nu. Trodde det var samma som HZJ:n. Hittar visserligen inte glödtråden i insuget heller!

Neeej det startar inte. Insprutningspumpen suger inte fram diesel och även när jag pumpar för hand får jag inget tryck till spridarna.

Tror att de rörliga delarna i pumpen fastnat då den stått stilla länge. Får försöka fylla den med 5-56 eller något liknande i morgon.

Länk till kommentar

Jippiiiii. Vi hittade felet och hon är igång. När vi mätte noga så såg vi att där bara var ett par volt till stoppmagneten. Med 12 v direkt från batteriet så startade det med en gång. Nu ska vi bara räkna ut varför där inte är full styrka på denna kabel. Fortsättning följer.

Länk till kommentar

Ännu en lördag i verkstaden. Allting verkar fungera utom lyset fram och bak samt den svaga strömstyrkan till stoppmagneten. Vad gäller den svaga strömen tror jag att vi fördärvat emissioncontrolboxen. När vi monterade ihop bilen så hängde vi först dit boxarna för att se om det fungerade och då förväxlades de två boxarna på bilderna. De hade konstigt nog samma kopplingsdon. Den första bilden visar emissioncontrolen. Kan mina hjälpsamma vänner berätta för mig vad boxen på den andra bilden är till ? Alltså den som sitter på vänstra sidan i bilen.

post-1643-0-71924800-1391901501_thumb.jpg

post-1643-0-59764100-1391901557_thumb.jpg

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar

Närbilder på den gröna dosan som blev över. Den sticker ut med sin färg men monteringen ser fabriksmässig ut. Jag har inte öppningsbara bakrutor och ingen taklucka.

I den gamla panelen fanns en startspärr i form av en magnet. Det verkar inte finnas i den nya kabelhärvan, tror ni det kan bli problem?

Nu är detta utrett lite bättre. Det gröna dosan är till lyset runt tändningslåset. Det kopplingsdonet fattades nämligen i den ändan också. Alltså bara onödig lyx.
Länk till kommentar

Problemet med lyset har jag också lokaliserat. Det blev ett blått kopplingsdon från kabelhärvan över i vänster sparklåda. I ett elschema jag fått tag på fanns det säkert fem olika alternativ för headlight. Det blå donet skulle sitta kopplas in i halvljusautomatiken men det saknar jag så då måste det byglas. Jag har nästan löst detta i helgen. En annan skillnad är att det satt två extra relä i övre raden förrut men bara ett på ersättningen. Ska reda ut detta men om någon har någon hum så hjälp gärna till på traven.

post-1643-0-27038300-1392588491_thumb.jpg

post-1643-0-94925500-1392588521_thumb.jpg

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar

Jo. Jag satt på kontoret och läste så jag kunde inte gå ut till bilen och prova men det är ett bra förslag. Funderade också på om fläkten där bak är standard?

Fick även ny databox för motorstyrningen från Danmark i dag men det är 8 km till verkstaden så jag hinner aldrig dit efter jobbet. Det blir att begränsa mekandet till helgerna.

Länk till kommentar

I dag blev det äntligen provkörning. Känns som jag lagt hur många helger som helst i verkstan. Till slut hittade jag rätt kablar till lyset. Det skilde lite på den nya och gamla kabelhärvan vad gäller kopplingarna. Det var nog daylight automatik och en annorlunda dimljus knapp på donatorn. Problemet med Fuel cut solenoiden klarade jag inte att lösa så det fick bli en ny matning med full spänning. Nu ska jag bara få mittdiffen att släppa i högväxel. Det får bli nästa helgarbete. Flera av er har ju visat hur man kopplar bort den i låg växel och en sådan operation borde lösa problemet även i högväxel. Skönt i alla fall med ett par km körning även om det var bökigt att svänga skarpt.

post-1643-0-24791900-1393190141_thumb.jpg

Länk till kommentar