Jump to content

Min BJ73


octavianus

Recommended Posts

Precis köpt mig en BJ73 från -86. Så tänkte det är lika bra att regga sig här, och skapa en egen tråd, då det nog kommer massa frågor, så kan jag samla alla på samma ställe.

 

Om bilen: Lite lagom rostig och gått 35000mil. Ingen turbo, och motor på 70kw. Ska ha den som gårdsbil och extrabil, så att få till någon skönhet av den blir det inte, men ska se till att få den så funktionsduglig som krävs, och framförallt så driftsäker. Ska försöka lägga upp bilder på den när det blir ljust, kanske till helgen.

 

Nu till första frågan. Den har stått ett tag (något år), och service va nog ett tag sen. Vad bör man göra för att pyssla om den? Jag tänkte börja med det viktigaste, och byta olja. Men vad ska man ha för olja i den, och hur mycket går åt? Var köper jag oljefilter, mekonomen?

Edited by octavianus
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit! :)

 

Filter går att köpa på Mekonomen, AD-bildelar mfl. Vill du spara en slant går det även att beställa från utlandet.

Säkert idé att se över bromsarna också om det stått ett tag.

 

Manualer i digitalt format hittar du tex här: http://daemon4x4.org...l/downloads.php

 

Skulle tro att motorn i din bil heter 3B

 

Säkert någon annan här som kan fylla i vad för olja som kan vara lämplig, och mängder

 

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit! :)

 

Filter går att köpa på Mekonomen, AD-bildelar mfl. Vill du spara en slant går det även att beställa från utlandet.

Säkert idé att se över bromsarna också om det stått ett tag.

 

Manualer i digitalt format hittar du tex här: http://daemon4x4.org...l/downloads.php

 

Skulle tro att motorn i din bil heter 3B

 

Säkert någon annan här som kan fylla i vad för olja som kan vara lämplig, och mängder

 

mvh Henrik

 

3b motor stämmer. Tackar för manualsidan, precis vad jag ville ha, hittade en manual om 3b motorn, som är på väg ner.

 

Va inne på mekonomen och handlade idag. Oljefilter samt olja. Oljan blev deras egen mineralolja 15w40, tror jag blir bra. De har 20% rabatt nu. Man kanske borde passa på att byta mer saker osv. Hur är det med bränslefilter? Andra filte och oljer som bör bytas? Hur är det med låder, axlar osv. Vad behövs bytas där, och finns det fettniplar osv man bör gå över och spruta fett i?

 

Angående bromsarna. Så jag köpte bilen nybesiktigad, där han bla fick nerslag på handbromsen. Det är åtgärdat, och jag tror att han såg till att iaf trummorna bak är bra. Den bromsar även bra. Men hur är det annars med bromsarna, vad bör man kolla där och fixa med så de funkar bra i framtiden också?

Link to comment
Share on other sites

Hej o välkommen.

 

Det är ju inte helt fel att byta luft och dieselfilter också , passa även på att dränera vattenavskiljaren till bränslet jag har för mig att den sitter på torpedväggen om du följer bränsleslangarna hittar du den säkert.

 

Kolla/byt olja i axlarna samt i växel och transmisionslådan . Bli inte överaskad ifall växellådan innehåller betydligt mer olja än vad den borde för det finns ett orginalfel på dessa lådor och det är att packboxen mellan lådorna håller inte tätt så växellådan suger olja från fördelningslådan , detta problem löser man i och för sig ganska lätt med att montera en slang på oljepåfyllningshålen mellan lådorna ,se min garagetråd http://toyota4x4.se/...2a/page__st__40

 

Det skall finnas fettnipplar på alla ändar på styrstagen , och kardanknutarna var dock försiktig med att trycka i förmycket fett i yoken mitt på kardanerna för det finns tydligen dom som har tryckt i förmycket så att det blir stumt och vid en kraftig infjädring när kardanen skall skjutas ihop inte gör det utan man knäcker transmissionslådan i stället .

Det kan även finnas fettnipplar på lederna som bladfjädrarna sitter i .

 

Beroende på hur oljan i axlarna ser ut :klar och fin , grådassig , en seg sörja eller ingen olja alls avgör i fall du inte behöver göra så mycket eller ifall du behöver byta lager och packboxar.

Använd ett molybdenfett (finns på Biltema) till detta , är oljan fin och du inte behöver renovera framaxeln passa även på att pumpa i lite molybdenfett i knölarna ute vid hjulen , där sitter en bult i framkant på ovansidan med en fyrkantig skalle som om du lossar den möjligör att du kan smörja drivknutarna (dom skall ligga inbäddade i fett).

 

Har bilen stått ett tag skadar det inte att plocka i sär bromsarna och lea upp kolvarna i oken och i bromscylindrarna där bak pumpa också ut lite bromsvätska ur luftningsnipplarna så att det kommer lite frächare vätska inne i kolvarna för gammal bromsvätska är inte så "stum" och bromsarna känns "svampiga" .

Alternativt att du beslutar dig för att byta bromsvätskan helt o hållet .

 

I övrigt så gör du som vi alla gör här , ställ frågor det finns alltid nån som kan svara :-)

 

/Mecki

Edited by Mecki
Link to comment
Share on other sites

Tack för ett fint och välfyllt svar. En lång lista, men antar att den är bra att gå igenom allt på. Hur mkt av det du skriver om är "akut" och hur mkt kan vänta till vår/sommar? Jag har inget garage att vara i, och tanken att stå och pilla med alla dessa saker och ligga på marken och skruva osv i minusgrader lockar inte så mycket.

 

Filtren däremot kan jag ju byta nu. Luftfiltret såg iofs fräscht ut.

 

Angående bromsarna, om de känns bra, och bromsar bra. Är de bra då, eller kan "skenet" bedra, och man bör gå igenom dem iaf?

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen! För två år sedan köpte jag en gammal LC jag inte visste mycket om. Det bästa du kan göra är att logga in här och eftersom du redan gjort det kommer allt bli bra. När det gäller bromsar så kan skenet bedra. Mina kändes ok men blev sämre efter ett tag. Vid renovering av framoken upptäckte jag att sex av åtta kolvar satt fast, några av dem (de flesta) hade säkert varit så ett bra tag, trots att de kändes "ok" när jag köpte bilen...

 

Ta tag i oljor/vätskor så snart du kan. Som någon sa, "olja e billigt, reservdelar är dyrt" :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Det är helt klart sant, att det är bättre att göra preventiva lösningar än att få gräva djupt i lädret när ångesten infinner sig för att man va för slö för att byta saker på bilen. Får ta en sak i taget antar jag. Byta olja och filter i morgon, sen blir det nog bränslefiltret och gå över och leta nipplar och pumpa in fett i. Funkar det med samma fett som jag har i sprutan som jag har till traktorn? Är det samma typ av nipplar tro, och bara pumpa på?

 

En annan fundering, skulle vara trevligt med någon form av takräcke eller galler, så man kan köra lite långa saker, typ bräder, armeringsjärn osv. Jag tänker mig ngt dylikt denna http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/728665-yetis-rojo-bj73.html Vad tror ni, hur mkt skulle man kunna lasta på ett sådant räcke, jag tänker främst på infästningen i bilen. Jag tänker mig en enkel lösning, att jag åker och köper några gamla takräcken på en loppis i närheten, och gör någon form av ställning av dem, som jag sen bygger någon form av galler på. Men är ju ingen vits om det ändå inte går att lasta något på det. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

som tidigare nämnt att byta alla oljor är inte fel! Har läst på mer än ett ställe att olja till lådorna skall inte vara gl5 utan gl4. Det är tydligen inte bra för synkringarna har jag hört. Tyckte även att jag märkte skillnad på min låda när jag körde en gl4 olja istället. (tror det brukar stå API GL4 eller GL5 på transmissions oljor så leta efter en GL4)

 

ang fettet i din spruta så är det inge problem med det du har i traktorn. bör funka med din spruta.

 

Takräcket kan du nog lasta rätt mycket bra att ha på. Sålänge dina droplister är schyssta (antar kåpan e glasfiber på din?) sen ju mer infästnningspuknter du har så kommer det ju klara mer last.

 

Bränslefiltret är ju enkelt att byta och gör ju mycket för driftsäkerheten som du ville att den skulle vara bra!

 

Sen oljan i axlarna är ju rätt enkel att byta oxå. Brukar inte vara något fel på den av mina erfarenheter men det kan vara vatten i den som kommit in genom avluftningen. har dock varit med om en bakaxel som var tom på olja så jag rekomenderar verkligen att kolla alla oljor!

 

Lägg gärna upp en bild på bilen :D

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Inser att jag ska byta alla oljor och filter. Kolla över bromsar osv, får bli i vår, om de inte börjar krångla osv.

 

Dock fattar jag inte hur jag ska tömma vattenavskiljare, fattar inte vad den sitter och hur den ser ut. Kollat i lite olika manualer men står inget om det där (vad jag hittat iaf). Behöver nog lite förklaring.

 

Nu har det fått ny motorolja iaf. Dock på oljetrycksmätaren så står nålen i nästan lägsta läget vid låga varv och låg belastning, vid högre varv och hög belastning kommer den upp till ca 1/4 del. Normalt, eller något som bör åtgärdas, och i sådant fall hur?

 

Bilstereo har jag ingen, hur installerar jag det? Är det 24 eller 12 volt framdraget till där radion ska sitta? Har en gammal som ligger, som jag tänkte testa med, men fattar nada hur sladdar osv ska gå. Tips?

 

Lite bilder ska jag försöka bjuda på. Dock är de för stora, hur gör jag så de går att ladda upp? (hmm verkar vara nybörjare på det mest)

Link to comment
Share on other sites

post-2448-0-86966100-1387657109_thumb.jpg

 

Hur kommer det säg att bildfan kommer åt fel håll hela tiden? Den ena lyckades jag ju med, men inte denna. Trots att jag gör lika dant med denna, att jag vrider den när jag gör om storleken innan jag sparar.

 

Kan man vrida bilderna på något vis i svaret?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag kom kylan, och landyn skulle luftast tänkte jag. Det tänkte dock inte den. När jag vred på nyckeln, orkade inte startmotorn runt, eller precis att den orkade något varv. Den startade hur fint som helst när det var plusgrader dock. Är det batterierna som är slut? Bara byta? Eller kan det vara något annat, som man bör kolla först, ett par batterier är ju inte helt gratis precis?

Link to comment
Share on other sites

Ladda på dom (Du ser ju om dom tar åt sig laddning eller ej), mät upp cellerna, om ok, sätt i dom och kolla med en amp mätare om Du har något som tjuvdrar ström. Sedan har Du lite koll på om det är batterierna eller bilen.

 

hur mäter jag upp cellerna? När jag laddar på dem, tar jag ett i taget då, med en vanlig 12v laddare?

Link to comment
Share on other sites

Ladda ett batteri i taget med 12 voltladdare så ser du vilket av batterierna som är dåligt , har du en traditionell laddare med visare så skall visaren först gå upp och visa att den laddar med många ampere och allt eftersom batteriet ladds så skall visaren gå neråt i fall batteriet tar emot laddning.

 

Annars så kan man ifall batteriet har lock på varje cell som går att skruva loss mäta dentsiteten på batterisyran med ett sånt här instrument eller liknande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Optisk-glykol--och-vatskeprovare-37200/

 

Går inte locken på cellerna att skruva loss så skall det finnas ett genomskinligt runt litet fönster uppe på batteriet där man skall kunna se en grön prick i när batteriet är full laddat om det är ok , är det inte grönt är batteriet kass.

 

Har man ett sånt här instrument http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteritestare-612-V-151370/ kan man både kolla om bilen laddar (12volt) samt kolla konditionen på batteriet genom att simulera en start och sedan se hur batteriet återhämtar sig.

 

/Mecki

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Ska kika på det mer när det är mindre snöstorm ute. Om jag nu behöver byta ett batteri, byter man bägge på en gång, för att inte stå med byxorna nere snart igen? Biltemas batterier, är de bra? Onekligen billigare än mekonomen, och det funkar iaf bra till traktorn min.

Link to comment
Share on other sites

Byt båda! Biltema ingen aning, men Mekonomens Global eller Exide eller vad det nu sitter för klistermärke på dom nu, ger jag inte mycket för. Fick byta två ggr på BJ45 pickupen pga att de gick sönder. Vist fick det på "garanti" men inte så jätte kul att pilla med. Skall Du studsa runt lite i terrängen skulle jag satsa på några kvalitets batterier som tål lite "stryk".

Link to comment
Share on other sites

Det blev att jag köpte två silverbatterier 95ah på Biltema. Pratade med förra ägaren och de va inte nya batterier i, plus att de va ganska klena. Så ett byte kändes rätt. Jag kommer inte studsa runt jätte mkt i terrängen så de duger nog hoppas jag.

 

Nu till nästa fråga. Körde med den här om dagen, och eftersom det va halt så körde jag med 4 hjuls driften i. Dock när man kom upp i lite hastighet (över 70) och låg främst på 5ans växel. Låt den som fan, ett jädra "skorvande", som att det blev jätte hög resonans eller något. Tyckte det lät mest i från bakdelen. Vad kan det bero på? Något allvarligt som kan skada bilen tro? Dåliga lager, fett och olja?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Iom att det bara låter när Du lägger i 4wd så torde felet vara i fördelningslådan eller framåt, då bilen ju är konstant bakhjulsdriven. Att det låter mest på 5vxl torde ha med hastigheten att göra och inte just att de är 5vxl, annars borde Du ha samma ljud med 2wd.

Kolla alla oljor (om Du inte vet när oljan på diffar och lådor är bytta så byt, då ser Du ju även om Du har några metallspån på pluggarna), ryck i främre kardanen och se om Du har glapp mot fördelningslåda eller framaxeln (dvs lagring och knutkors).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har det gått ett tag sen jag skrev här. Jag har egentligen inte gjort ngt med bilen sen jag köpte den mer än att byta olja och filter.

 

Nu har dock nästa problem uppdagat sig. Bilen kokar.

 

Jag körde till jobbet häromdagen när det var riktigt varmt, och då kokade den. Fyllde på med kylarvätska osv, men kokar ändå. Provade att fylla fullt med vatten och köra hem 8 timmar senare, men kokade ändå. Så jag och BJ73 fick åka snöre hem.

 

Nu är dock frågan hur jag åtgärdar det här. Jag har precis skruvat bort och kokat termostaten, den verkar funka som den ska. Den öppnar iaf, vid runt 93 grader (lite i varmaste laget?). Kanske kan det vara den ändå, även fast den öppnar sig? Värt att byta nu när den ändå är väck? Om det nu inte är den, vad kan det då vara? Visst, kylaren ser halvrisig ut, men är tät. Men kan det vara den, att det börjar koka "helt plötsligt", det var ju för visso varmt men ändå. Har ingen lust att köpa en ny, om jag inte måste. Pumpen som spökar?

 

Ni med erfarenhet, var börjar jag? Testa att köra en bit utan termostat helt, och se om den börjar koka kanske? Om jag nu ska köpa en termostat, var köper jag den då?

 

Tack alla expert för hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Prova lite utan termostat. Men jag sätter en peng på att kylaren är kass. Kanske igensatt. Ta loss slangen där nere och se om det går att spola igenom. Sätt trädgårdsslangen där uppe så ska det åka ut lika fort där nere.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tyvärr bara hålla med i vad dansken har att säga. Det är stor risk att det kan finnas en pricka mellan två ventiler eller liknande. Har själv råkat ut för detta på olämpliga platser..! Men det är enkelt att byta topp så häng inte för den saken, om det nu visar sig va orsaken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.