Jump to content

Vinter däck 2013/14


Jes

Recommended Posts

Hej ,nu vår klydd skriver att det är dags for vinter däck tänkte jag starta en tråd om vinter däck , om vilka däck i kör på , vad kan rekommenderas och inte . Funderingar mm....

 

Själv kör jag dubbfritt , då jag använder min bil i det mesta av Europa (ifrån norr Finland till alperna ) sista säsong hade jag yokohama I/T g072 (285/60-18) på alla 4 hjul och var hel nöjd , dock kunde däcket vara bättra på ren is . Jag fik dock punka på et av mina däck i slutet av säsongen och kunde inte få tag på et nytt däck av samma typ pga yokohama har uppdaterat däcket . Så inför denna säsong har jag köpt 2 yokohama g073 i samma storlek , yokohama lovar mycket bättra egenskaper på is , så det skal bli roligt att testa..

Länk till youtube :

Och http://yokohama.se/Tyres/Car-Tyres/SUV-Off-Road-Tyres/(product)/G073

 

Mvh

Jes

post-2175-0-33801000-1382384178_thumb.jpg

post-2175-0-31389700-1382384225_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et annat vinter däck jag kan rekommendera är good-year's ultra grip wtr . Jag var i Kanada sista vinter och jag hade detta däck på en Ford F150 , i en intressant str (tycker jag) 275/70r18 . Däcket var dubbat och jag tycker det var grymt bra. Jag ville gärna haft tag i detta däck , den finns inte här i Skandinavien :-(. ( dags att börjar importera själv ??? )

 

Länk till mera info : http://www.goodyear.ca/en-CA/tires/ultra-grip-ice-wrt-lt?ub=Y&updatecase=passivelyStored&action=save&webprodid=2193&productcode=26861037200000

Och http://m.youtube.com/watch?v=CDdL5wGH94Y

 

Mvh

Jes

post-2175-0-96868700-1382385390_thumb.jpg

post-2175-0-13180300-1382385408_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

I min sökning efter ett däck i str 275/70r18 hittade jag detta däck däck: Hercules Avalanche , och det säljas på en del hold her i sverige. Är der någon som har erfarenhet av detta däck?? Jag tycker att det minder en del om Cooper M+S och mastercraft msr..(jag menar att Mastercraft och Hercules äges av Cooper , men jag är inte säker)

Mera info : http://www.herculest...t-truck/winter/

post-2175-0-63048600-1382421857_thumb.jpg

post-2175-0-59676000-1382421881_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej ,nu vår klydd skriver att det är dags for vinter däck tänkte jag starta en tråd om vinter däck , om vilka däck i kör på , vad kan rekommenderas och inte . Funderingar mm....

 

Själv kör jag dubbfritt , då jag använder min bil i det mesta av Europa (ifrån norr Finland till alperna ) sista säsong hade jag yokohama I/T g072 (285/60-18) på alla 4 hjul och var hel nöjd , dock kunde däcket vara bättra på ren is . Jag fik dock punka på et av mina däck i slutet av säsongen och kunde inte få tag på et nytt däck av samma typ pga yokohama har uppdaterat däcket . Så inför denna säsong har jag köpt 2 yokohama g073 i samma storlek , yokohama lovar mycket bättra egenskaper på is , så det skal bli roligt att testa..

Länk till youtube :

Och http://yokohama.se/T...-Tyres/(product)/G073

 

Mvh

Jes

Hmm länkentill yokohama fungerede inte , jag testar igen : http://yokohama.se/Tyres/Car-Tyres/SUV-Off-Road-Tyres/(product)/G073

mvh

Jes

Link to comment
Share on other sites

I min sökning efter ett däck i str 275/70r18 hittade jag detta däck däck: Hercules Avalanche , och det säljas på en del hold her i sverige. Är der någon som har erfarenhet av detta däck?? Jag tycker att det minder en del om Cooper M+S och mastercraft msr..(jag menar att Mastercraft och Hercules äges av Cooper , men jag är inte säker)

Mera info : http://www.herculest...t-truck/winter/

 

Her var ett ekstra bilder på Hecules Avalanche däcket..

post-2175-0-89373800-1382434072_thumb.jpg

post-2175-0-24825700-1382434093_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag blir Nokian Hakka SUV 7 m dubb som jag körde på förra säsongen i storleken 265/65/17. Tummen upp, 6 rattar av 6 möjliga. Grymt bra fäste, lite ljud, fantastisk bränsleekonomi. Körde ca 2000 mil på dem så de fick vara med om en del. När det var extremt moddigt så slet jag lite med fästet pga att mönstret tätade sig men det är oxå det enda jag har att utsätta på dem. Mina nya däck kommer väl knappast att täta sig men kan lämna en god del annat att önska när det gäller fäste på is, vi får se.

 

1048569.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helsipade(?) BFG MT KM2 35x12,5x15 - tja, vi får väl uppdatera när de har fått rullat några mil och dessutom på snö & is. Blir det för illa får jag skruva i ett gäng med dubb per däck men det hoppas jag verkligen att jag slipper. Det skulle snöat igår men det blev iskallt regn av det i stället :mad: så den testen utgick...

 

$T2eC16F,!ysE9sy0gCPSBRo(qQNMVQ~~48_35.JPG

Link to comment
Share on other sites

På BFG MT KM2 - var inte mycket sajp där inte. Ser mer ut som hockey-puckar. Kan inte tänka mig att de är vintergodkända i Sverige. Hade liknande och de var läskiga på halt underlag. Du får berätta hur det går - men ta det försiktigt :shock:

- Håller med om Nokian Hakka, de är SUVeräna. Har dessa (men utan dubb) på både RRS och Disco4 och de är toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade BFG AT på min förra Land Cruiser. Runt nollan i snöslask funkade dom helt OK. Kallare än det och på packad snö eller is var de fullkomligt livsfarliga. Skulle aldrig använda sådana på vintern igen.

 

I morgon åker mina nya Goodyear Duratracs på. Enligt det jag läst ska de funka bra vintertid. Skulle dom visa sig vara kassa har jag en uppsättning dubbade däck också. Tyvärr i väldigt klen dimension så helst vill jag slippa dem :)

Edited by soll
Link to comment
Share on other sites

Det är en slumpad bild från Google Peder :). De däcken som faktiskt sitter på bilen ser betydligt mindre hockey ut och sipingen/ sejpingen/ sajpingen är så absolut där. KM2 gummit är mjukare än gamla varianten MT. På ren is blir det nog spännande men jag har tro på att de ska funka på normalt vinterväglag. I don´t go fast, I go everywhere :).

 

Debatten/ tipsen om dessa däcken rasar på grannforumet oxå: :arrow: BFG MT KM2 på vintern?

 

AT däcken från BFG hårdnar väldigt fort. Om man känner på gummit så är det stenhårt, även efter våldsam sejpning. Och det blir bara värre ju äldre däcken blir. De har aldrig varit aktuella.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skulle inte använda AT/MT däck om vinteren, med mindre dom är seipad eller dubbat (gärna båda). Da jag hade min hdj80 körde jag på BF Goodrich all terrain hela året (i Danmark), men da det blev halt(som soll skriva) var de livsfarliga. Så jag fick dom hell seipad , och vilken skillnad det vard. , inte bare när det var halt , men också när det var vått på vägen.

Det enda negative med seipningen var at det gick lite ut över däckets livstid/antal Mill , men inte dramatisk.

Jag vett att seipning är ganska utbred i Norge och Danmark på offroad bilar , jag har dock inte set så många som gör det (på bilar)här i Sverige.. Eller är det bara jag som har denna uppfattning??

 

Här var ett par exsempler på seipning :

BF KM2 :mitten av däcket är seipad och sidarne dubbat:post-2175-0-09074200-1382514642_thumb.jpg

 

Här BF km1 :mitten seipad och dubbat i sidarne :post-2175-0-06962300-1382514772_thumb.jpg

 

Ett hell seipad BFkm 1: post-2175-0-75401100-1382514824_thumb.jpg

 

Cooper st mitten seipad och dubbat: post-2175-0-90787500-1382514985_thumb.jpg

 

Och ett par närbilder av seipning:post-2175-0-39844600-1382515050_thumb.jpgpost-2175-0-97353500-1382515085.jpg

 

Mvh

Jes

Edited by Jes
Link to comment
Share on other sites

Hej ,nu vår klydd skriver att det är dags for vinter däck tänkte jag starta en tråd om vinter däck , om vilka däck i kör på , vad kan rekommenderas och inte . Funderingar mm....

Mycket bra initiativ Jes! :)

 

I morgon åker mina nya Goodyear Duratracs på. Enligt det jag läst ska de funka bra vintertid. Skulle dom visa sig vara kassa har jag en uppsättning dubbade däck också. Tyvärr i väldigt klen dimension så helst vill jag slippa dem :)

Har också läst att dessa ska vara vettiga på vintern (dock utan att vara med i STRO listan).

Vilken storlek valde du?

Soll, är det inte snart dags att starta en "garage-tråd" så vi får se din nya pärla och förädlingen?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag åkt några mil med mina nya däck. Supernöjd. Givet hur grova de är jag mycket imponerad av ljudnivån. Knappt att jag uppfattar någon skillnad.

 

Jag kör på 265/75-16. Enda baksidan så här långt med de nya hjulen är att jag ökat den ofjädrade vikten en del. Tror dock inte att däcken är den stora boven här utan plåtfälgarna som vägde bly.

 

Jo, jag får väl lägga upp en tråd :) Glömmer alltid kameran så jag har ingen bilder än.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag åkt några mil med mina nya däck. Supernöjd. Givet hur grova de är jag mycket imponerad av ljudnivån. Knappt att jag uppfattar någon skillnad.

 

Jag kör på 265/75-16. Enda baksidan så här långt med de nya hjulen är att jag ökat den ofjädrade vikten en del. Tror dock inte att däcken är den stora boven här utan plåtfälgarna som vägde bly.

 

Jo, jag får väl lägga upp en tråd :) Glömmer alltid kameran så jag har ingen bilder än.

Hej , kör du med eller utan dubb på dina Goodyear duratrac´s ?? Jag skulle eventuellt seipa mitten av däcket om det var mina:post-2175-0-41674300-1382772818_thumb.jpg

som på dettaBF KM2 :post-2175-0-42216400-1382772901_thumb.jpg

 

Mera info til Duratrac:och http://www.goodyear....angler-duratrac

och http://www.goodyear....angler-duratrac

 

Jag är spänt på att höra om hur dom är när det blir riktig vinter , da jag själv har haft dom i mina tanker.

 

Mvh

Jes

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar Nokian Hakkapeliitta LT2 riktigt bra fäste. Fördelen med LT2 däcket är att det är förstärkt och 10PR. Finns både med och utan dubb.

 

Till info finns detta däck i str 285/75-r16 ,for dom som önskar ett "stort" vinter däck.

 

http://www.bythjul.com/sok/storlek/dack/285-75-16/DV/1/

 

Mvh

Jes

Link to comment
Share on other sites

Hej , kör du med eller utan dubb på dina Goodyear duratrac´s ?? Jag skulle eventuellt seipa mitten av däcket om det var mina:post-2175-0-41674300-1382772818_thumb.jpg

som på dettaBF KM2 :post-2175-0-42216400-1382772901_thumb.jpg

 

Mera info til Duratrac:och http://www.goodyear....angler-duratrac

och http://www.goodyear....angler-duratrac

 

Jag är spänt på att höra om hur dom är när det blir riktig vinter , da jag själv har haft dom i mina tanker.

 

Mvh

Jes

Hmm jag och länks :? , ( 2 x samma länk) , jag testar igen: http://www.youtube.com/watch?v=fMgmr778ytc

 

MVH

Jes

Edited by Jes
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar Nokian Hakkapeliitta LT2 riktigt bra fäste. Fördelen med LT2 däcket är att det är förstärkt och 10PR. Finns både med och utan dubb.

 

Samma däck här. Däcket känns väldigt stabilt även då jag vart nere på 1 bar offroad. Men inte med så bra resultat i snömodd/lera, då sätts det igen rätt snabbt. Nej detta är ett däck för snömodd, is och och ren snö, där är däcket fantastiskt bra. Jämförbart Hakka 7/suv osv. Har BFG A/T som sommardäck men de är rent livsfarliga att köra med på vintern.

post-866-0-95489800-1382956612_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej , kör du med eller utan dubb på dina Goodyear duratrac´s ?? Jag skulle eventuellt seipa mitten av däcket om det var mina:post-2175-0-41674300-1382772818_thumb.jpg

som på dettaBF KM2 :post-2175-0-42216400-1382772901_thumb.jpg

 

Mera info til Duratrac:och http://www.goodyear....angler-duratrac

och http://www.goodyear....angler-duratrac

 

Jag är spänt på att höra om hur dom är när det blir riktig vinter , da jag själv har haft dom i mina tanker.

 

Mvh

Jes

 

De är odubbade då grundtanken är att ha de året runt. Funkar de inte på vintern har jag dubbdäck. I helgen hade jag förmånen att få prova däcken lite på SLRK:s terrängträff på Ekeby och de funkade hur bra som helst.

 

Enda molnet på himlen då här långt är lite vibrationer över 100km/h men det tror jag beror på fälgarna som inte har navstyrning utan centreras med bultarna. Sannolikt var jag inte tillräckligt noggrann när jag monterade hjulen. Eller så hade däckgubben inte rätt metod vid balansering. Tydligen behövs en speciell adapter för att balansera fälgar utan navstyrning.

Link to comment
Share on other sites

För den som tänkte springa iväg och köpa Duratracs kan jag upplysa om att de INTE är godkända för vinterbruk i Sverige trots att Goodyears hemsida påstår motsatsen.

Jag mailade Goodyear och frågade och fick till svar att informationen på deras hemsida inte stämmer. Känns inte så roligt när de nya däcken helt plötsligt är otillåtna att använda.

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite olika däck på bilarna...

 

 

Cooper Discovery M+S 245mm

Bra däck med bra grepp på is och modd, Ganska bullriga på asfalt. Upplevde att dubben slits väldigt fort.

 

Cooper Discovery M+S 2 265mm

Tystare än sin föregångare men med bredden 265 för bred för att få bra fäste i modd och is.

 

Cooper Discvery WSC 265mm

Upplevs bättre än M+S på alla väglag. Har inte kört så långt på dessa ännu.

 

Wredstein Snowtrack 265mm

Ett däck som lämnar en del att önska. dålig grepp på nästan allt som inte är ren asfalt. spårig.

 

Kumho 821 285mm

Inte kört så mycket på detta däck men upplevdes bra den tid det satt på.

 

Hade jag fått välja vinterdäck idag hade jag nog velat testa en uppsättning hakka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.