Gå till innehåll

Vinter däck 2013/14

Jes

Rekommendera Poster

Har haft lite olika däck på bilarna...

Cooper Discovery M+S 245mm

Bra däck med bra grepp på is och modd, Ganska bullriga på asfalt. Upplevde att dubben slits väldigt fort.

Cooper Discovery M+S 2 265mm

Tystare än sin föregångare men med bredden 265 för bred för att få bra fäste i modd och is.

Cooper Discvery WSC 265mm

Upplevs bättre än M+S på alla väglag. Har inte kört så långt på dessa ännu.

Wredstein Snowtrack 265mm

Ett däck som lämnar en del att önska. dålig grepp på nästan allt som inte är ren asfalt. spårig.

Kumho 821 285mm

Inte kört så mycket på detta däck men upplevdes bra den tid det satt på.

Hade jag fått välja vinterdäck idag hade jag nog velat testa en uppsättning hakka.

Hej

Om du skulle jämföra cooper m+s och cooper m+s2 vilket tycker du är bedst ? Jag testade båda däck sista vinter (på olika bilar och olika däck dimensioner) , jag fick ett bättre intryck av det "gamla" cooper m+s.

Mvh

Jes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du skulle jämföra cooper m+s och cooper m+s2 vilket tycker du är bedst ? Jag testade båda däck sista vinter (på olika bilar och olika däck dimensioner) , jag fick ett bättre intryck av det "gamla" cooper m+s.

Mvh

Jes

Hej,

Svårt att svara på då dessa var i två olika dimensioner. M+S greppade bättre men det beror nog mer på bredden än däcken.

Tror dom är ganska jämna i prestanda även om jag upplevde en ganska stor skillnad i bullernivå till M+S2 fördel.

/ J

Länk till kommentar

• 1 year later...
  • 1 month later...

Jo, hade bilen svalt 35:or hade inte valet varit svårt.

Får byta bil framöver så AT35 går i.

Nu gnisslar det dock redan vid 33 ibland så har kollat på 235/85-16 (gillar smala däck, särskilt på vintern) men utbudet verkar inte så våldsamt.

Hakka LT2 ja, lutar en hel del åt dessa...

Jag rekommenderar Nokian Hakkapeliitta LT2 riktigt bra fäste. Fördelen med LT2 däcket är att det är förstärkt och 10PR. Finns både med och utan dubb.

Men vad är fördelen med att det är tiolagrat?

I snö kör jag gärna på rätt lågt tryck, men detta är ju nästan ett C-däck... känns rätt styvt.

Eller är en liten LC95 tillräckligt tung för att trycka ihop gummit tror ni?

Några tips?

Ljudnivå, pris och livslängd spelar mindre roll.

Länk till kommentar

• 1 year later...

Vad är det som gäller för säsongen 2016/17?

Jag har Hakkapeliitta 8 på tysken och tänkte att det skulle sitta smutt på även på 100:an, men mitt sökande efter 17"-fälgar har gett dålig utdelning och 265/70 R16 vill jag inte ha.

Hur är Nokian LT2 i 235/85 R16? Jag inbillar mig dock att de har dock lite väl högt lastindex (120). Någon med erfarenheter?

Eller finns det andra däckfabrikanter som rekommenderas?

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Är det bara jag som lider av minusgrader och stundvis halkiga morgonvägar?

För att hamna på rätt sida av 31,5" har jag fastnat för följande:

Nokian Hakkapeliitta LT2 265/75

Nokian Hakkapeliitta 5 SUV 275/70

Yokohama Geolandar I/T G073 275/70

Alla i 16-tum.

LT2 kan vara ok, om det inte vore så högt lastindex. Kommentar ang. detta?

Hakka SUV 5, verkar bara finnas på nokians ryska sida. Finns det erfarenheter om rysstillverkade Nokians?

G073, lovordades av Jes, dock i annan dimension. Kan kanske funka. Det finns inga dubbdäcksförbudszoner jag vill in i, så jag kan lika gärna köra dubbat, som jag alltid gjort...

Kom med inspel, jag har kört fast i beslutångesten.

Länk till kommentar

Mitt förslag är att du lägger ett bud på mina, vill du ha dem pålagda på egna fälgar kan jag lösa det om du är i närheten.

http://toyota4x4.se/topic/5300-nokian-hakkapeliitta-lt2-dubbade-23585-r16-pa-lc90-faelg/

:D

Jag letade länge, läste trådar... skrev ju bla i denna... och köpte LT2.

Men sen försvann vintern och bilen såldes.

Länk till kommentar

Mitt förslag är att du lägger ett bud på mina, vill du ha dem pålagda på egna fälgar kan jag lösa det om du är i närheten.

http://toyota4x4.se/...-pa-lc90-faelg/

:D

Jag letade länge, läste trådar... skrev ju bla i denna... och köpte LT2.

Men sen försvann vintern och bilen såldes.

Tanken har slagit mig, men jag gissar på minst 80 mil enkel väg, frågetecken angående om 8-tums fälgar är lämpliga till 235:or samt att jag dessutom inte har någon användning av fälgarna då bultcirkeln är annorlunda, gör att jag avvaktar.

Länk till kommentar