Gå till innehåll

Läckande framdämpare???

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Misstänker att min högra framdämpare är läck utan att jag kan säga det m säkerhet. De tecken jag har tolkat är att Tectylen inte har härdat utan går att torka av som fett ungefär. På motsatt sida är Tectylen stenhård och sitter som lack utanpå dämparen. Vidare tycker jag att jag gungar ner bilen lättare höger fram än höger bak men det ska kollas igen i morgon.

Om det nu är så att den är läck, vad kan man begära av en dämpares hållbarhet? Ska jag leva djävulen hos de som monterade dem i hopp om att få den ersatt? Den har suttit på bilen ca 4500-5000 mil. Det är först i år som bilen har fått smaka terräng på regular basis och de flesta kan väl intyga att jag kör lugnt och fint även i terräng?!?

Byter man dämpare i par eller spelar de solo? Vad händer om den läcker, jag ger fan och drar till Kola med halvknasig dämpare, worst case scenario?

Bra skit att komma på 10 dagar innan avfärd. Bajsbil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske helt fel, men jag har för mig att även "Nitrocharger" innehåller olja, bara en liten del Nitrogenen för att göra dämparen progressiv. Har för mig att jag läst det någon stans...

Länk till kommentar

Kan det verkligen gå så lätt?

Säkert något lurt. Något kommer ju att skita sig ;) :D

Har Du OME 2" med olja??? Trodde bara att dom fanns som "Nitrocharger" dvs gas!?!?!? Du är säker på att det inte är något annat som läcker och rinner ner vid dämparen?

Även en gasdämpare innehåller olja

OME_nitro.jpg

Länk till kommentar

Yes, ny dämpare på plats. Eller i bilen iallafall. Min chefsmekaniker har rymt till Nord-Norge för att fiska så hoppas han har tid i veckan som kommer. Annars blir det säkert dyrt...

Uppskattar verkligen servicen på BG Nor som utan krussiduller plockade fram en ny och önskade god resa till Kola :).

Länk till kommentar