Jump to content

Jes's Land Cruiser Hörna.

Jes

Recommended Posts

Jag får väl börjar med en tråd om mina land cruiser'ere .jag börjar med min lc 100. Det är en model 03 köpt i Tyskland med nivå regulering .kcr chip. OME torsion fjädrar frem. Fjädrande bak är ifrån en landcruiser 100 utan nivå regulering. Asfir skid plates under hela bilen. Arb Sahara bar med warn 9000xp winsch.mm Däck str 285/65-18 BF goodrich all terrain til normal kørsel . Off road 285/75-16 Cooper stt. Winter 285/60-18 yokohama I/T G072. jag har använt bilen mycket i jobb(06-09 i bl.a Norge , norra Sverige och Finland ) jag jobbar med vindkraftverk och ofta är framkomligheten inte den bästa , och ganska avsides .så det är rart med en bil man kan lita på .

Nå efter min sidsta hem resa ifrån Dk ( http://toyota4x4.se/topic/4055-en-jobbig-hem-resa/ ) funderade jag lite på vad det nästa problem med bilen skulle bli...... Svar warn winch .jag skulle hjälpa en granne här i helgen som hade fastnad med hans l200 da dom skulle sätta i en båt i vattnet . Jag drog ut Wiren av winchen , kopplade den i bilen och da jag tryckte på knappen hände igen ting :-( .först trodde jag det var et relä men nej . Så idag fick avmonterat min warn 9.5xp , rengjort och smurt allt . Kollen hade fastnad . Nu fungera allt igen .

Bifoga et par bilder av dagens job .

Mvh

Jes

post-2175-0-26653000-1369085088_thumb.jpg

post-2175-0-72192600-1369085199_thumb.jpg

post-2175-0-08536700-1369085481_thumb.jpg

post-2175-0-54222600-1369085732_thumb.jpg

Kul med garage Jes!

Har den winchen suttit på länge för det såg ju inte nammenam ut direkt?!

Den är ca 4 1/2 år gammal , jag är själv förvånat över hur den så ut , det är jo inte direkt en china winch. Men många mil på E4'an vintertid med salt sätter väl sina spor. :-(

Mvh

Jes

Äntligen Jes :)

Men, när får vi se bilder på din "fin-bil"?

Jag återkommer med den(bj43) Den står i Danmark just nu. Jag har tyvärr inte så många kort på den ,da mit kamera och dator med alla kort fra renoveringen och om bygnarden ifrån 3b motor till 13bt blev stulet for nogla år sidan .

Men jag kan berätta att jag köpte den i Japan da jag var där och bygge vindkraftverk , bilen är höger styrt och har gått ca 16.000km (1600 mil) och motoren ca 25.000km (2500mil) . Bilen er idag inte registrerat .

Men jag återkommer med bilder når jag har värt i Danmark och dokumentäre lite.

Mvh

Jes

• 5 months later...

Så var det dags igen. Jag skulle skjutsa barnen till dagis här till morgon , och de ville köra i "pappas" bil . Bra ide tänkta jag , bilen har stått still ett tag , och den skal på långtur till helgen(Danmark) , bra att den får sträcker lite på sig innan. Bilen startede på en gång , men da jag backade ut bilen kännte jag att avfjädringen var alldeles stum. :-( . Defekt höjdsensor , accumulator ? Nå jag kopplade på toyota testeren och den visste att där ingen tryck på accumulatoren . Hmm inga fell koder . Jag stänkte av allting och på igen och allt är som normalt .

post-2175-0-06712900-1383652209_thumb.jpg

Så jag tog en lille provtur i bilen , och ville lige motionera diff locken back (så den inte "rustar" fast) , ville bilen inte låsa diffen i växellådan . Nu fölgte ett par danske svärdomma .. Nå kolla säkringar och den var defekt , hmm kan det vära så enkelt .. Svar nej ...

Men nu slap tiden op.. Får kollar på felet senare ..

Fortsättningen följer ..

Jes

• 4 weeks later...

Jag är pt i Danmark och Helgen gick med att montera vinterdäck på min lc100 , och bytte av actuator for 4wd.

Yokohama däcket var lätt att montera och avbalansera .Max var 20gram , inte dårligt for ett däck i denna str (285/60-18).

post-2175-0-19446300-1386009758_thumb.jpg post-2175-0-05978300-1386009809_thumb.jpg

Nästa " patient" var denna lc 200 , bilen har krockat med et rådjur och skulle nu ha monterat arb bullbar.

post-2175-0-67621600-1386010110_thumb.jpg

Här efter gick turen till en gammel kompis , som har denna fina opsätning ..

post-2175-0-17966700-1386010598_thumb.jpg

Ja denna starkas fj cruiser har lite att jobba med.. :-)

Mvh

Jes

• 1 year later...

Så var det tid for lite kärlek till min gamla LC 100 med 410000km på mätaren . Min ARB Sahara bar och Roof rack såå for jäv......... Ut . Mycke rust , och det irraterat mig länge.

Så i sista vecka var det dags att göra något åt det, så nu de blivet blästrat och målat ( förlåt jag glömde att ta kort på dom innan).

I lördags fick så monterat Sahara bull bar igen , och par ny inköpta NBB 225 (konverterat till xenon 75watt) blev monterat ( de gamla ipf eksta ljus var nästan rustat upp..

Nu väntar jag bara på en ny Crome bygel och plast grejor till Sahara bar'n .

Söndag gick turen til Danmark nästan utan problem ,( min a/c sluttede fungera )

post-2175-0-81077200-1432575584_thumb.jpg

post-2175-0-09216400-1432576045_thumb.jpg

post-2175-0-72999400-1432576091_thumb.jpg

post-2175-0-21979900-1432576142_thumb.jpg

Idag tog jag chansen och beställt en ny a/c kylare/kondensator , och hoppas på att det är den som inte är tätt . Oftas bruket det värre den som är trasig. Så det är bara att holde tummarne .. Jag beställte en ny i Tyskland , 135 euro inklusive frakt (dock inte original ) , tycker inte var så farligt.

Mvh

Jes

PS: jag ringt runt och frågat om pris på renovering av spridarene och vänster nu spännt på offerter..

Har tanke på att slita ur mina spridare på HDJ80'in oxå. De har ju tickat på i snart 51000mil så en provning och ev renovering kanske kan vara på sin plats?!?!? :-P

Delge gärna om Du får tag i någon firma med bra pris och som verkar seriös!

En liten uppdatering av spridar situationen ( jag blir matt ..)

Jag har ringt många angående pris for renovering och bla fått följarne svar

Vi kan testa dom men inte renovera dom..

Du får hänvände dig i utlandet , och så frågar jag efter vart , så får jag intet svar....

Dom kan inte renoveras , du får köpa nya ....

Dom känner vi inte ...

Osv

Jag har ännu inte fått en pris av en forhandler , och har intil nu frågat på 8 ställen...

Intil nu är Ketner i dk och Hedqvist i Luleå jag tror på , de har värt mest seriös tills nu och jag väntar fortfarande på pris ifrån dom..

Men om där er någon som har ett tips till et diesel service center som klara av denso diesel , kom gärna med det.

Mvh

Jes

En liten uppdatering av spridar situationen ( jag blir matt ..)

Jag har ringt många angående pris for renovering och bla fått följarne svar

Vi kan testa dom men inte renovera dom..

Du får hänvände dig i utlandet , och så frågar jag efter vart , så får jag intet svar....

Dom kan inte renoveras , du får köpa nya ....

Dom känner vi inte ...

Osv

Jag har ännu inte fått en pris av en forhandler , och har intil nu frågat på 8 ställen...

Intil nu är Ketner i dk och Hedqvist i Luleå jag tror på , de har värt mest seriös tills nu och jag väntar fortfarande på pris ifrån dom..

Men om där er någon som har ett tips till et diesel service center som klara av denso diesel , kom gärna med det.

Mvh

Jes

Kolla med Turbo & Dieselpumpservice i Surte.

031-982605

/Thomas

031-982605

/Thomas

031-982605

/Thomas

Tack for tips, dom hänvisar mig till DG Diesel service i Danmark. Dom har jag haft tag i och dom ville återkomme nästa vecka.

Mvh

Jes

Så fick jag pris ifrån 2 ställen (ketner och BG service (DK)).

Båda har ca samma pris ca 1000 DKR +moms pr stk for renovering (ny spets och justering)

Och nya 1500 DKR + moms pr stk

Jag har ännu inte hört ifrån Hedqvist i Luleå ( kan det stämma att de är de enda i Sverige som kan fixa ett par denso spridare ????).

Just nu lutar det emot att renovera dom , da jag inte hade hade tänkt att skulle ha min Land Cruiser så länge till.

Mvh

Jes

Edited by Jes

Jag åker till Australien den 17/6 och hem igen 15/7. Flyger ut och in via Darwin, så borde ju gå att få tag på där. Skall se vad jag kan få tag i för nya spridare där nere. Är Du intresserad av 6st om de inte kostar mer än att renovera?

Hej Jes!

Tack för dit erbjudande över mailen. Jag hör av mig när jag är tillbaka från Italien (Classic Marathon och Coppa D'Oro Delle Dolomiti). Blir även ett heat på Monza-banan. 25-30 grader och sol väntas.

Hej Jes!

Tack för dit erbjudande över mailen. Jag hör av mig när jag är tillbaka från Italien (Classic Marathon och Coppa D'Oro Delle Dolomiti). Blir även ett heat på Monza-banan. 25-30 grader och sol väntas.

Ok , det blir bra. Italien låter härlig , här i England är där regn , blåser 20-27m/s och 13 grader varmt..

God tur på Monza

Vi hörs

Mvh

Jes

Jag åker till Australien den 17/6 och hem igen 15/7. Flyger ut och in via Darwin, så borde ju gå att få tag på där. Skall se vad jag kan få tag i för nya spridare där nere. Är Du intresserad av 6st om de inte kostar mer än att renovera?

Tack for erbjudandet Daniel , men så länge kan jag inte vänta. Jag har själv haft den tanke , jag har en lilla bror som jobbar i Australien och han kommer hem nästa vecka. Men jag har inte riktigt hittat ett ställe , där dom säljar dom till ett bra pris. Det skulle Värra roligt att veta vad de kostar down under..

Någon som har ett tips värt man kan köpa denso spridare till en lc100 på internatet i Australien..??

Mvh

Jes

Uppdatering av spridar situationen :

Nu har jag fått svar ifrån Hedqvist , dom kan inte få tag i grejor just nu.(bara till års model 98-02) Men ett ca pris for renovering pr spridare 1500-1600kr

Mvh

Jes