Jump to content

En jobbig hem resa ...

Jes

Recommended Posts

En jobbig hem resa. Det börjar med att min växellåda börjar att läcka olja på väg ifrån övik till Öland . Här efter går turen till Danmark (nu blev det en rejäl läcka) . Jag beställer div packningar och får dem snabbt . Så här långt allt bra. Jag "beställer" en tid hos en tidigare kollega , och vi får snabbt demonterat transfer/fördelnings växellådan och hitta felet . En def packning på växellådan. Här är där monterat fel packning!! :-( (jag har tidigare fått renoverat växellådan av toyota Sverige ) Denna packning tåler inte dextron olja. Jag blev lite irriterat , men det gick snabbt över. Vi fick samlat bilen och läckagen var borta. Så nu kunna hem resan till övik börjar , men klockan var nu 15:00 söndag eftermiddag så jag orkar inte köra hela turen till övik (150mill) och väljer derfor att köra till norra Jylland , sova ett par timmar hos en kompis och ta den tidiga båt ifrån frederikshavn till Göteborg (03:45) och köra hem härifrån.

Men sådan gick det inte... Just söder om Århus kom jag till att köra efter en lastbil , denna lastbil var lastat med grus och da den körde över ett gubb i vägen tabte den en del grus . Jag hörde bara hur det smälla i asfir plåtarna under bilen. Plötslig gav det ett smäll ute ifrån motorn och nogla lampor började att lysa inne i bilen . Nå .. Ut i rabatten och fick öppnat huven och nu kom där en hel remsa av danske svärdomma . 3 rema borte . 1stk ac rem och 2 stk till generator/vattenpump= total stop. Hmm vad gör man nu(en söndag eftermiddag hvor allt är stängt) . Det var dags att ringa en livlina . Per ifrån Team-Bertelsen .. Jag fick tag i honom och han hade alla 3 rema hemma . Efter 1 1/2 time kom han med Bil och släp. Vi fick bogserat bilen hem till honom och fick ordnat bilen . (En sten har på något set kommet i motorrummet och ödelagt remmarne , bad luck , for remmarne var inte särskilt gamle ) .

Ett stort tack till Per for hjälpen och till Janne for maten :-) . Klockan var nu så många att jag inte hade tid till att sova och körte direkt till Frederikshavn och på båten till Göteborg. Jag sov en halv time på parkeringen och ca 2,5timmer på båten . Kl07:30 kom jag i land och jag kände att inte orkade att köra till övik nu. Så gps'en blev inställt på charlottenberg , där har jag en bekant som jag haft kontakt med men aldrig träffat. Han har bl.a en lc100 arctic truck , som han har haft en del problem med. Turen till Charlottenberg gick bra och väll framme , fick jag lite matt och en timmes sömn. Eftermiddagen gick med lite fel sökning och service på hans lc100 . Der var ett problem med ahc systemet . Jag kopplade på min toyota tester och det visste sig att höjd sensorn bak betedde sig konstigt , så vi bytte den och passade samtidigt på att bytte fjädra bak , så den tåler att köra med lite last utan att gå i "low" . Så justerade jag alla sensorer och bilen blev nästan som ny . Han hade haft toyota till att se på detta problem ett x antal gånger , men de sagde att där inte var fel på bilen. :-( Sen fick rensat egr systemet och bortkopplat.

Tisdag morgon blev gps'en inställt på övik , och de första 2,5 mill gick bra , så började en Abs lampa att lysa i displayen , hmm konstigt tänkte jag (def Abs sensor eller???) körte lite till och så började det att tjuta och lampan för bromsarna böjande lysa. En ny rad av danska svordomar följde och jag körde in till sidan , öppnade motorhuven för att kolla bromsväska . Nivån var ok , så jag fick kopplat min Toyota testar till bilen och 2 fel dök upp på skärmen . Låg tryck i broms ackumulator och låg tryck bromspump . Jag kvitterade felen men de kom strax tillbaka. Hmm ingenting att göra , bara att vända bilen och köra tillbaka därifrån jag kom. Jag hade nu inga bromsar alls och körde nu i låg växel på de Värmländska grusvägarna . På vägen tillbaka funderade jag över om man kan köpa ett ankare till bilen , så jag kunde få stop på den. När jag kom tillbaka i helt tillstånd och kopplat mig på internet och fick analyserat de 2 fel koder. Hela broms/Abs enheten skall bytas . Så jag ringde den lokala Toyota återförsäljare och frågade vad denna enhet skulle kosta. Det var bra att jag satte ned för prisen var 44000 kr!!! Och ca 1 veckas leverans tid . Så nu gick jakten in på en begagnat . Där fanns ett par stycken i DK , men jag ville ha en nu. Efter en del tid hittade jag 1 stk i hela Sverige (Karlstad ) bara 13mil borta . Så nu gick turen till Karlstad och efter lite förhandlingar fick jag den till 4000kr . :-) . Vi kom tillbaka till Charlottenberg , fick jag den monterat , och broms systemet utluftat . Allting fungerar .... Härligt .... :-) . Resten av turen hem gick bra .... Jag bifoga ett par bilder .

Mvh

Jes

post-2175-0-54116900-1367787470_thumb.jpg

post-2175-0-46595900-1367787516_thumb.jpg

post-2175-0-91595800-1367787819_thumb.jpg

post-2175-0-57408900-1367787834_thumb.jpg

post-2175-0-04536300-1367787851_thumb.jpg

Ouch, tråkigt att höra! Enligt "Lagen om alltings jä*lighet" har du haft så mycket otur på denna trip att du inte borde behöva byta någonting de kommande 100.000 milen :-)

Hmmm en sån där "Testare" har just placerat sig på första plats i inköpslistan ... :P

Gött att du kom hem till slut iaf, skönt att allt hände i någorlunda civiliserade områden dessutom.

@Klydd

Ajajaj... stackare! Men, det största "felet" måste ändå varit att du inte hälsade på när du ändå var i Göteborg ;)

Ja det var ett stort fel , jag lovar att höra av mig nästa gång. Jag ser fram emot nästa Toyota4x4 träff.

@MrWib

Hmmm en sån där "Testare" har just placerat sig på första plats i inköpslistan ... :P

Gött att du kom hem till slut iaf, skönt att allt hände i någorlunda civiliserade områden dessutom.

Toyota testaren har tjänt sig hem många gånger ,och utan den hade jag varit lost , den är en fast beståndsdel i min bil.Ja det var skönt att det hände här och inte på tex Island eller Alperna .. :shock:

@Jenik

Hoppsan, trist att läsa. Dessutom har vi varit i samma trakter i Danmark samtidigt tror jag.....

Mycket möjligt , jag var i Danmark hela vecka 16 och min hem resa böjarde den 21/4-2013 ifrån Dk.

@Höök

Ujj, det där var ju som att läsa på landroverforumet..

Grattis till att ha sån bra koll på bilen, klart avundsvärt.

Ha Ha Ha , hade det värt en land rover , hade den stået i lågor nu :-P

Till info: Jag är utbildad hos Toyota Dk , och En toyota tester hjälper mycket (samt ett par manualer) , och jag har själv kört 320000km i min Land Cruiser 100 .(ger också lite erfarenhet) .. :-P

@SOLK och MECKI

Ouch, tråkigt att höra! Enligt "Lagen om alltings jä*lighet" har du haft så mycket otur på denna trip att du inte borde behöva byta någonting de kommande 100.000 milen :-)

Ja jag hoppas det , men jag funderar lite på vad det nästa blir (turbo? , motor???) jag har byt en del redan , converter , alla höjd sensorerna , total renoverat automat växellådan , byt AHC pump , abs pump , diff spärr , a/c pump , generator mm.

MVH

Jes