Jump to content

kylbox-undran

Bisse

Recommended Posts

Hittade den gamla kylbox-tråden och undrar om ni som då köpte och ni som har kylboxar är nöjda med dem.

Tänkte införskaffa en med kompressor och behöver lite råd.

Mvh Bisse

Har en Engel som jag kan rekommendera starkt!

Hållbar, drar lite ström och det finns reservdelar ner till minsta sak om något skulle paja.

Köpte min på ebay från England, har även skjutbar ställning som den är monterad på för enkel åtkomst, rekommenderas den med.

Jag har en Waeco CF-50 som också fungerar förträffligt. Köpt på ebay i England. Fått locket utbytt på garanti i Sverige utan problem (låset gick lite trögt).

Har även "skyddshöljet" och jag upplever att det gör stor skillnad på strömförbrukning när det är varmt ute (isolerar bättre)

Jag är nöjd med min även om den inte ger samma kyla som en kompressorvariant när man kör på 12V. Å andra sidan är den rymlig och flexibel, då den kan köras på 12V, 220V eller gasol. Det gör den lämplig även vid längre tids camping på ställen som saknar elektricitet.

Edited by millgard

Jag har haft lite olika men varit noga med att det varit en kvalitetskompressor typ Danfoss som drivit boxen.

Märket på lådan har inte spelat så stor roll och ska man köpa en box att ha i bilen tycker jag att kompressorbox är det enda alternativet.

Det finns fynd att göra på blocket under båttillbehör.

Håller med Millgard då vi har de samma. Nu när jag bygger om köket så funkar boxen som hela familjens kylskåp och gör det klockrent.

Att den kan drivas på 3 olika sätt gör den väldigt flexibel. Priset var inte fel det heller.

Jag köpte en Waeco CF-35 samtidigt med Klydd och Jens när de köpte sina från england, inför att jag skulle till Island. Är super nöjd och glad att jag satsade på denna lite mindre modell. Den har nu varit med sedan 2008 och då 3v tor Island och 3v tor Ryssland, plus att den brukar åka med på utflykter hela somrarna. Har faktiskt aldrig råkat ut för att den varit för liten. Och på Kola trippen så hade bil två ingen kyl alls, så vi hade mat för fyra i min. Det där med gas köper jag inte riktigt. Bättre att satsa på 1-2 extra batterier i egen krets som driver kyl och tex en 12VDC/230VAC omvandlare. Jag driver min kyl i över en vecka på mina två batterier utan laddning och med kylen på 2gr påslagen dygnet runt tom på sommaren när det är varmt i bilen. Har man som jag sedan även möjlighet att ladda dom när bilen är igång så driver man ju kylen så länge man har disel i tanken :-P Med extra batterier och konverter så sparar man dessutom gas till köket genom att kunna koka vatten med en vanlig mindre vattenkokare (går snabbare och smidigare med om man bara är lite kaffesugen).

Men som alla säger kompressorkyl, eller ingen!!!

Jag köpte en Waeco CF-35 samtidigt med Klydd och Jens när de köpte sina från england, inför att jag skulle till Island. Är super nöjd och glad att jag satsade på denna lite mindre modell. Den har nu varit med sedan 2008 och då 3v tor Island och 3v tor Ryssland, plus att den brukar åka med på utflykter hela somrarna. Har faktiskt aldrig råkat ut för att den varit för liten. Och på Kola trippen så hade bil två ingen kyl alls, så vi hade mat för fyra i min. Det där med gas köper jag inte riktigt. Bättre att satsa på 1-2 extra batterier i egen krets som driver kyl och tex en 12VDC/230VAC omvandlare. Jag driver min kyl i över en vecka på mina två batterier utan laddning och med kylen på 2gr påslagen dygnet runt tom på sommaren när det är varmt i bilen. Har man som jag sedan även möjlighet att ladda dom när bilen är igång så driver man ju kylen så länge man har disel i tanken :-P Med extra batterier och konverter så sparar man dessutom gas till köket genom att kunna koka vatten med en vanlig mindre vattenkokare (går snabbare och smidigare med om man bara är lite kaffesugen).

Men som alla säger kompressorkyl, eller ingen!!!

+1

Då får jag väl flika in att vi varit väldigt nöjda med vår storlek oxå (50 liter). Vi har använt den mest på resor söderut och då har det varit gött att alltid kunna ha några extra flaskor med kallt vatten.

Hur fungerar det att ha både kyl och frys samtidigt i lådan?

Såg att nu finns det kylbox med sval, fyl och frys samtidigt, Waeco hade en CF-50DZ.

I nu läget lutar det åt en Waeco 40 eller 50l. Engel har tydligen strömsnåla boxar (annan kompressor) som många anser bra i OZ.

Edited by Bisse

Men jag har svårt att se fördelarna med två extra batterier med sig... annars är självklart en kompressorkyl bäst när det gäller kylförmåga. Beroende på omständigheter kan det ju finnas flera rätta svar.

Men jag har svårt att se fördelarna med två extra batterier med sig... annars är självklart en kompressorkyl bäst när det gäller kylförmåga. Beroende på omständigheter kan det ju finnas flera rätta svar.

Jag har "bara" ett extra batteri med mig (120Ah?) men det räcker för att driva kylen minst 3-4 dygn och bistå med vattenkokning för att spara gas, som Daniel skriver ovan. Det extra batteriet kan ju även användas för att ladda andra saker och driva campingljus mm när man står still, utan risk att tömma de viktiga startbatterierna.

Jag skulle säga att ett extra batteri är en av de bättre sakerna att koppla in i sin äventyrsbil :)

Därmed inte sagt att andra val är fel, men det finns många fördelar med ett eller två extra batterier.

Ja för fanken, jag uttryckte mig oklart. Jag menade vikten och utrymmet för två ytterligare batterier. 45 kg gasol räcker länge det med...

Det finns väl annars bara fördelar med mer batterikapacitet. :)

Ja för fanken, jag uttryckte mig oklart. Jag menade vikten och utrymmet för två ytterligare batterier. 45 kg gasol räcker länge det med...

Det finns väl annars bara fördelar med mer batterikapacitet. :)

Vist väger det lite med extra batterier, men fördelarna det ger är oslagbara om Du frågar mej, och vist man behöver inte två extra. Jag som sover i bilen skulle aldrig komma på tanken att sova ihop med en gasoldrivet kylskåp som studsat runt i terrängen 8-) Och ett gasoldrivet kylskåp torde väga mer än ett utan! Jag brukar dessutom köra igång mitt inne i huset på 230VAC kvällen innan jag skall iväg, och packa ner det som skall med nästa dag. Sedan bär jag bara ut det i bilen och kopplar in på 12VDC när jag åker. Likaså om man stannar över i tex en stuga, så är det praktiskt att bara kunna bära in det med allt i och koppla på 230VAC. Så jag hävdar med bestämdhet och en dåres envishet att jag har "rätt" ;) Men som tur är så har vi alla olika åsikter och behov :D