Jump to content

Komradio 27mhz

Rylander

Recommended Posts

http://butik.limmared.nu/

Bra priser/snabbservice och rabatt till medlemmar via sigicon.se 8-)

Det verkar vara riktigt bra priser :)

Där fanns även en länk till ett 27mhz-forum http://27mhz.se/forums/index.php

Jag trodde att 27mhz bara var för kortare avstånd , här verkar dom sända över ganska långa avstånd, eller är det så att man måste ha licens eller nått för dom apparaterna ?

/ Mecki

Det verkar vara riktigt bra priser :)

Där fanns även en länk till ett 27mhz-forum http://27mhz.se/forums/index.php

Jag trodde att 27mhz bara var för kortare avstånd , här verkar dom sända över ganska långa avstånd, eller är det så att man måste ha licens eller nått för dom apparaterna ?

/ Mecki

Polakerna mfl sänder ju mer via 27 mhz än via mobil. Dom är riktigt duktiga på detta, så jag tror nog att det är vi som antingen ligger före, el duktigt efter......

Lastbilschaffisarna sänder ju på detta band mig veterligt i deras interna nät ute i eu.

Jag skall testa denna trevliga apparat som har alla knappar mm inbyggt i micken, och resten i en liten box stor som en 5xCD låda där det finns plats.

Medföljer en 5 m lång kabel för placering + förlängning till micken.

Perfekt för tex en 120 med trånga utrymme i panelen.

Maas Venus 40Kan 27Mhz

3072__70579_std.jpg

Edited by Bengt S

Radion som jag beställde kom i början på veckan men det var först nu ikväll som jag tittade närmare

på den. Man får programmera in landstillhörigheten på den, det visade sig att Spanien och Sverige

har samma frekvens omfång men skillnaden är att om man väljer Spanien så får man 4W även på AM

bandet. 40 kanaler är ju alldeles tillräckligt men genom att flytta två byglar på kretskortet så blir det

120 kanaler och frekvens omfånget blir 25.515 - 27.855 Mhz på AM och FM bandet.

Men nu är det ju så att denna modifiering inte är tillåten här i Sverige, så nu vet ni det <_<

Rylander,

Jag tror det är nya regler i Sverige sedan en tid tillbaka som tillåter 4W även på AM (mot tidigare 1W). Nu hittar jag dock inte var jag fått det ifrån. Någon som kan bekräfta/dementera?

Radio-nissarna brukar väl hålla på att mixtra med innanmätena i apparaterna för att få fler kanaler och fler watt. Men, som du skriver räcker det långt med de kanaler som är original för vårt användningsområde.

• 1 month later...

Radion som jag beställde kom i början på veckan men det var först nu ikväll som jag tittade närmare

på den. Man får programmera in landstillhörigheten på den, det visade sig att Spanien och Sverige

har samma frekvens omfång men skillnaden är att om man väljer Spanien så får man 4W även på AM

bandet. 40 kanaler är ju alldeles tillräckligt men genom att flytta två byglar på kretskortet så blir det

120 kanaler och frekvens omfånget blir 25.515 - 27.855 Mhz på AM och FM bandet.

Men nu är det ju så att denna modifiering inte är tillåten här i Sverige, så nu vet ni det <_<

Köpte hem två Maas till mej och en kamrat. Ser väldigt smidig ut! Skall väll montera lite i helgen om jag lyckas vara nykter nog. Är Du nöjd, och hur jobbigt var programmerandet? Två knapptryckningar eller?

Går säkert att montera den även om man inte är helt nykter men resultatet blir nog bättre om man

är spiknykter. Två knapptryckningar för att ställa in landstillhörigheten och en bygel att flytta för att

få fler kanaler, lätt som en plätt. Är helnöjd med radion, nu kan man använda led backljuset utan

att det brusar i radion.

/Thomas

Jag monterade min radio idag. Drog antennkabeln genom motorrummet från kofångaren. Provstartade motorn för att höra om det var några störningar - det var det inte. Skönt.

Vilka kanaler eller vilken kanal är det oftast man träffar folk på? BTW, jag gick för Spansk/ Italiensk inställning för att få de där extra 3W i sändning.