Jump to content

Vilken typ av diffspärr skall man välja ?

Mecki

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av Detroit True Trac (Torsen diff) ?

Jag tänker sätta i diffspärrar i 42:an och har som vanligt drabbats av beslutsångest :-(

Får man så mycket mer med dom dubbelt så dyra ARB spärrararna eller skall man satsa på enkelheten i dom mekaniska (känns mer som 40-serien) TrueTrac som påstås vara snällare mot drivaxlarna?

Jag vill inte ha Aussie lockers eller Lamelldiff då vi stundtals kör långa sträckor på ren asfalt och bilen har kort hjulbas.

/Mecki

jag har arb-spärrar och dom har alltid fungerat bra både sommar och vinter. tror inte det är något större problem om man sköter om dom som arb rekommenderar och det är inte något större jobb. Fördelen är ju att du själv väljer när du vill ha dom och det är mycket värt både på en kort och lång bil.

Tack för inlägget Daniel .

Det klart att allting fungerar bättre om man underhåller det som man skall men hur mycket behöver man pyssla om airlockers för att dom skall göra det ?

Måste man montera kompressorn inne i kupe'n för att den sitter mer skyddad där med ökad ljudnivå och minskad plats som följd (det är hyfsat trångt i en 42:a) eller funkar det att ha den i motorrummet som gång efter annan svämmas över av mer eller mindre lerhaltigt vatten ?

Jag har också varit inne på fördelen med att själv kunna välja när man vill ha 100% låst eller inte men det är ju mest i framaxeln för styrförmågans skull till skillnad från tex Aussilockers som låser hela tiden.

True Trac arbetar ju hela tiden och fördelar kraften mellan hjulen och verkar ju vara ett mellanting mellan öppen diff och en 100%ig spärr och om jag har fattat det rätt så när ett hjul tappar drivförmågan så bromsar man lite lätt och då låser spärren sig och fördelar kraften fity/fifty.

Frågan kvarstår : Är det någon här som har erfarenhet av Detriot True Trac ?

Fortfarade 1-0 ;)

Tack killar för tipsen (även om fler varianter försvårar beslutet ;) ) Det lutar i alla fall mot nån form av mekanisk spärr eller i värsta :) fall en elektrisk .

Tyvärr verkade det som om OX Lock inte fanns till Toyota annars så verkade dom smarta får kolla upp pris samt om dom finns till 42:an.

Skall fördjupa mig lite mer i ELocker , den är ifrån Eaton , samma tillverkare som till true trac .

Det hade varit intressant att få en synpunkt från någon som har provar både True Trac och nån 100% låsande spärr för att se om det är nån större skillnad .

/ Mecki

Har kollat på det också Klydd, tyvärr växer inte såna axlar på träd så dom kostar en slant motsvarande av vad 2st nya ARB med kompressor ligger på.

Dessutom brukar dom vara i behov av byte av alla packboxar och lager och då får man plussa på 8000-10000 för materialet till båda axlarna och eftersom jag redan har renoverat mina axlar så känns ett axelbyte inte så aktuellt.

Visst kan man säker få några kronor för dom gamla axlarna men man vet ju vad man har men inte vad man får ;)

Tack för inlägget.

/Mecki

den enda servicen jag har behövt göra än så länge är att töma compresorn från kondens vatten ca en gång per år blir väl lite oftare om man använder den till pumpning av däck och annat som kan behöva mycket luft.

jag har min compressor monterad på torpedväggen. har sett lösningar där man tar luften från kupen och även från snorkeln i lite lägre bilar. :twisted:

Smart, så kan man ju oxå göra :)

Nu när jag kollat runt lite mera så verkar det som om det är ARB som gäller för Toyotaaxlar.

OX-Lock och Elock är mest för Amerikanska axlar även om det finns Elockers till lite modernare Land Cruisers från 70-serien o nyare .

True Trac är vanligast på Land Rovers även om dom finns till Toyotas Heavy Duty axlar och många andra varianter.

Någon stans måste det väl finnas en jämförelse mellan True Trac och Air Locker, jag har inte hittat det ännu men sökandet fortgår.

/Mecki

Personligen föredrar jag ett system där jag kan välja om jag vill ha det på eller inte. Jag är skeptisk till mekanisk-automatiska system. Den ytterst lilla erfarenhet jag har genom att åka med kompisar som med dessa system (och helt ärligt vet jag inte ens vilket fabrikat) är att de bara ”oftast” låser när man behöver dem. Det verkar också vara problem att de låser när man inte vill, tillexempel på torr asfalt, och då kan man få stanna och backa för att få dem att släppa.

Jag har airlockers på min nuvarande och ett par av mina tidigare bilar och jag är nöjd. Jag är också mycket nöjd med Toyotas original elektriskt styrda lås. För luftstryningen måste jag dock erkänna att jag aldrig fått det riktigt tätt och jag har bytt plastslangar och gjort om ett antal gånger… Kanske på grund av dålig installation? :-) Jag har alltid försökt undvika att ha kompressorn inne i bilen på grund av ljudet och den har alltid fått plats i motorrummet.

Tack Martin.

Gott att få en synpunkt av någon med åtminstone lite erfarenheter av båda typerna.

Jag skall träffa en kille på onsdag som har erfarenheter av True Trac så jag tänkte grilla honom lite i frågan.

Tyvärr så verkar det inte helt ovanligt med läckage på luftdrivna spärrar och det är lite det som gjort att jag tvekar i valet.

/Mecki

Jag har testat det mesta i Locker väg i riktig Hardcore under fletalet år i Trial och Challenge tävlingar.

Har kommit fram till att ARB, är det som gäller.

Tillgängligheten på reservdelar, kunskap och service vid behov världen över.

Hel/halvmekaniska som man inte riktigt har koll på ingår inte i mitt intresse.

OX däremot skulle jag isf rekomendera, då en polare hade en sådan i några år till stor belåtenhet.

Gäller bara att hitta ett bra läge för spaken.

Finns tom dem som i moderna tider bygger på AGAdiffar(Svetsar ihop allt) vilket är huvudlöst i mina öron/ögon.

Sliter oerhört på hela drivlinan + alla våra körområden i onödan! <_<

ARB kan ge frysproblem vintertid som nämnts, men som också nämnts så måste man precis som med allt annat, serva!

Inget varar för evigt utan underhåll. Kondensvatten bildas i slangar/tank, precis som i alla kompressorer.

Bara att demontera vid diffklumpen och blåsa rent, ca 5 min på varje axel någon gång per år, el oftare vid frekvent användning.

Tyvärr förekommer det i sällsynta fall, läckage inne i diffen vid en O-ring, som ARB bytat till en bättre.

Vissa har en fyrkantig, andra en rund. Jag förespråkar en rund!

Om man får detta läckage så kommer det in diffolja i slangen och efter 4-5 låsningar orkar inte kompressorn driva på trycket till spärrlåsning, varvid man får demontera slangen för tömmning. Mao blir man inte stående i någon otillgänglig håla någon längre tid ;-)

E Locker har jag provat som de första i landet, och är helt suveräna!

Kräver i de flesta fall specialbärlager vid montering, vilket inte alltid informeras om vid köp!!

Nackdelen är att dessa behöver en aningens framåtdrift för att aktiveras, då dessa har tre stycken tappar som skall glida in i sina spår/hål. Om man då står i ett prekärt läge med ett/två hjul låst = Vinsch!! ARB = Kör vidare!

Dessutom kan du inte knappa in dessa i 10-50 km/tim, max 2-3 km/tim.

Fördelen är att ELocker är starkare än ARB i returen, och alltid släpper låsningen oavsett påfrestning, vilket i vissa fall inte ARBn klarar av. ARB behåller låsningen tills drivlinan är utan större belastning, till för och nackdel om man tex vill svänga tvärt efter en låsning uppför en brant backe med låst framdiff. Detta givetvis avgörande/beroende på föraren, underlag, fordon, däckstrl, hastighet mm.

Trodde att slangen till ARBn skulle ryka så fort jag körde ner i ett träsk med alla godsaker som göms under ytan, men NEJ! 8-)

Nu för tiden har jag sk HD slangar som följer diffhuset, men har aldrig varit med om att en slang "hoppat ur" Om detta inträffar, sätt i den igen och kör vidare.

Händer detta på en Elocker, bye-bye! Kablarna dras ur sina kontaktfästen i lockern i värsta fall och allt måste demonteras i buschen.

Detroit lockern bygger på samma funktion som Elockern men har en Limited slip funktion också. Alltså 100% låsbar vid behov.

Har aldrig testat denna, eftersom jag har ARB :D

Tack Bengt för ett väldigt uttömmande svar .

Det verkar som att det är av en anledning att det är ARB som nämns i dom allra flesta fallen när man söker på spärrar till Toyota.

Så sant att ingenting håller för evigt utan underhåll och att en slarvigt ihopsatt konstruktion är som upplagd för problem.

Den stora frågan är hur mycket man måste pyssla om och meka med sina spärrar för att det skall fungera som det skall och det finns ju inget som är så irriterande att ha prylar som inte funkar när dom behövs som mest och det var där som det väcktes en tanke på den mer automatiska True Trac men är det så att denna typ av spärr ofta hänger sig så så låter ju det inte som nått alternativ .

Sen bör det ju helt klart vara en fördel att själv bestämma när spärren skall aktiveras eller inte .

1-1 och vidare till förlängning ;).

Edited by Mecki

Så långa turer som ni åker på, så är valet enkelt - ARB!

Du är en skicklig förare som bara behöver spärrar när det riktigt jävlas, varför då välja spärrar som hjälper/alt stjälper i roliga situationer. Allt för många spärrar i onödan, bara för att kompisarna står och kraxar på vid sidan av.....

Lär känna bilens kapacitet genom att utmana och trixa tills begränsningarna uppkommer, sen spärra som en förlängning.

Många spärrar helt i onödan, och därigenom frestar drivlinan. Låt kärran göra jobbet, alt låt den försöka i anpassad hastighet för uppdraget.

Har även själv blivit utsatt för - Kommer du inte upp!?!? :twisted: typerna. - Jo, det gör jag,Utan spärrat!! :P Hur gick det för dig??? Varvid peronen i fråga lunkar iväg till sin egen kärra......

Givetvis lägger man låser man spärr/arna i en kanske förberredande manöver inför ett djup vattendrag på okänd mark, men det är en situation som bygger på erfarenhet och säkerhet.

Bästa lågväxeln och spärren - Vinschen! :)

Edited by Bengt S

Jag hade ausie locker bak på min BJ42 och LSD flyttad fram, men den där AL'en levde sitt eget lilla liv!!!

Köp 70-serie axlar med wire styrning och meka i Dina 40-serie axlar (vill minnas att klumparna passar). Så slipper Du för bred bil, och fungerar tills Du sliter av wiren ;)

I värsta fall sätter Du i ARB bak, och kompletterar med en avfuktare vid kompressorn, och flyttar fram org LSD fram, tror det räcker gott. Inte särskilt ofta som man behöver spärra framaxeln helt, tror LSD räcker gott för Dina körningar med pärlan!

Thank you boys!

Både informativa och tydliga synpunkter :)

Pratade med en kille i går som har kört en del med True Trac i sin Range Rover utan några problem.

Nu var ju även den bilen utrustad med antisladd och det håller ju True Trac'en ständigt i gång genom att den bromsar det hjul som börjar slira och på så sätt för True Trac över kraften till hjulet som har grepp helt utan att man behöver tänka på det och på så sätt har man alltid grepp på alla fyra hjulen.

Nackdelen med detta är att bilen upplevdes lite trögare och mer understyrd än med en öppen diff. Fördelen är att man verkligen får en fyrhjulsdrift utan att behöva spärra 100% vilket borde vara en fördel om man kör mycket på leriga, snöiga eller sandvägar.

Men har man inte antisladdsystem måste man sköta detta själv genom att bromsa när ett hjul börjar att slira för att på så sätt föra över kraft till det hjul som står still och har grepp och det blir ju lite som att aktivera ARB'n .

Nu återstår det bara att kolla upp och jämföra priserna ,eftersom jag inte httat nån återförsäljare i närheten för True Trac till Toyotas heavy duty axlar så misstänker jag att frakten från USA eller Australien inte blir att leka med och då försvinner den ekonomiska fördelen och man kan lika gärna köpa en väl beprövad ARB lösning.

Tack för alla tips och synpunkter det är alltid skönt att få lite hjälp när man är villrådig.

/Mecki