Jump to content

God (H)Jul och Gott Nytt 4x4 År

Bengt S

Recommended Posts

Du Bengt, vad tror du om ett SAOtrail Vinter smiley-santa.gif

/Thomas

Ja du, det är kanske inte så långt borta som du tror...... ;)

Har haft planer på detta ett tag, problemet är att snödjupet brukar vara 60-80 cm på trailen, så......

Har tom dekaler färdiga för tryck :mrgreen:

Vad har ni för snödjup och temperaturer ute i landet? :)

Här i Göteborg hade jag -12 i morse och vi har en del snö, så det är vitt i alla fall. Hörde rapporter på ner mot -20 en bit utanför stan.

Just nu irriterande lite snö, 10 cm kanske. Ca -5 grader men det ska bli någon grad varmare och natt mot söndag så börjar det snöa :). Ska snöa hela söndagen och då ska jag ut och leka med bilen i min lokala grusgrop.

Edit: Kolbotn, ca 20km syd Oslo

Edited by Wiberg Sr

Dubai 28 grader varmt och sol. Campade i öknen fredag till Lördag och jag skulle tro det gick ner till ungefär 15 över natten... Tyvärr blir det tillbaka till Rom i morgon och där ligger det runt nollan… Svinkallt om man bor i ett hus utan isolering…

Martin, det där är jag avundsjuk på! (28 grader alltså, inte oisolerat hus...)

Kul att man frågar hur vädret ligger till på andra ställen i landet, och de enda svar man får är från Norge, Dubai och Italien... :wacko:

Kom igen nu, hur mycket snö har ni? Kanske några vintriga bilder på landcruisern? :)

73833_118584331633606_1398277955_n.jpg

Vacker bild på vacker natur och "Cool" kärra :)

Här snöar det riktigt bra nu, och börjar bli lite mer utmanande att lämna vägen :D

Tog en bild i lördags genom köksfönstret, - 12 på natten och lika djup snö...... Underbart friskt!!

46102012951362953.jpg

Edited by Bengt S

Riktigt snygg kärra Carl.

Har du bara sovsäcken som " värmekälla " när du campar på vintern? Är sugen på att testa det men vill gärna ha någon extra värme.

Btw. Var ute på en riktig vinterresa igår i sökandet efter ett godkänt körområde. Saken är att resan dit var så pass utmattande att när jag kom fram så var jag färdig för hemresa... Bra med snö. Ligger en kortfattad " reseskildring " i mitt garage..

Vintercamping funkar med rätt grejer. Sovsäckar finns som klarar mkt låga temperaturer. Norska försvaret säljer ut mkt bra sovsäckar som klarar ner mot -40. Den jag hade nu var klassad för komforttemp -15, jag hade dessutom ett försvarets patienttäcke. När jag kröp in i tältet på torsd kväll var det - 4 men på fredag morgon var det -10 o 1 dm nysnö. Ett tips är att det sista man gör på kvällen är att koka en termos med te eller kaffe så att man inte behöver stöka med ett kök direkt man kommer upp. Mkt lättare o behagligare när man fått i sig lite o inte står o huttrar. Har funderat mkt på ngn form av värmetillförsel men inte kommit på ngt bra. De som har typ Webasto i bilen skulle sannolikt kunna göra någon form av värmetransport från den o upp till tältet.

Har funderat mkt på ngn form av värmetillförsel men inte kommit på ngt bra. De som har typ Webasto i bilen skulle sannolikt kunna göra någon form av värmetransport från den o upp till tältet.

Redan uppfunnen och jag känner han som tillverkar dessa..... :mrgreen:

6410201292708ed19.jpg

In med sladden i 12v uttaget, koppla på gasolen, häng upp termostaten på valfri temp tex 20 gr i taket, tryck på on = Gött!

Kommer i en ny slimmad version i januari. En liten glasfiber flaska räcker en vecka (kommer inte ihåg beteckningen)

Endast varmluft kommer genom röret, perfekt för taktältet, marktältet, uterummet, fordonet, båten, garaget mm.

Använder givetvis denna själv med stor glädje, även på sommaren så man alltid har ett torrt tält + kläder på morgonen.

Finns fanimig inget skönare att slippa nattdaggen nere vid sjön, och kunna dra på sig varma torra kläder OCH kunna sova med öppen säck, el täcke m lakan året runt B)

Edited by Bengt S

Låter intressant. Dock har man lite begränsat utrymme i en LC 120 så utrustningen får inte var för platskrävande. Vitsen är ju att kunna klara sig med bara bilen o taket, inget släp. Kan man tänka sig dra med en kärra finns ju otroligt mkt mer möjligheter att lösa allt.

Låter intressant. Dock har man lite begränsat utrymme i en LC 120 så utrustningen får inte var för platskrävande. Vitsen är ju att kunna klara sig med bara bilen o taket, inget släp. Kan man tänka sig dra med en kärra finns ju otroligt mkt mer möjligheter att lösa allt.

B575xH220xD245 i durkaluminium. Vitsen är att kunna förvara denna tex framför t-tältet på takräcket, el inne.

Gasolen har man iaf till köket, så den finns ju redan någonstans. Jag tänkte att mina kommande "Drawers" skall ha höjden eft denna, så den alltid är med. Väger ju inte mycket, ca 7-8 kg inkl allt.

Dra en kärra är helt otroligt skönt med alla extra bekvämligheter som normalt inte får plats, men kostar på vid färjor/broar.

En kärra är dessutom perfekt för den som använder sin bil som DD, bara att koppla på och dra ut på äventyr när det passar.

Ha-ha, vad det är skönt med 4x4 just nu, Helt enkelt en Underbar Vinter!!

Lät tonåringen i mig lössläppas lite, och drog ut på övningsfältet för bus!

- 4 + nysnö under dagen (Igen 8-) )

4d1220121218550553.jpg

2912201212201976d1.jpg

2f12201212212717c1.jpg

Andra hade inte samma förutsättningar när det gäller Offpist :mrgreen:

2f122012122512ddaa.jpg

581220121226213dd2.jpg

a31220121227446ea1.jpg

16 fordon inkl 2 st linjebussar på en 4 mils sträcka?!

Kör man som en "Foubik"(Skånska för ett Kålhuvud/Idiot/tok) skall man stanna hemma anser jag!

Det var skickligt att få in en sådan fullträff på stolpen! Ser inte ut som att det fanns så mycket annat att träffa i närheten :)

Hur tycker du S/Tmaxx fungerar, jämfört med "riktiga" vinderdäck? Jag körde tidigare på Cooper S/T och de var väl inte direkt några höjdare på vintern.

Det var skickligt att få in en sådan fullträff på stolpen! Ser inte ut som att det fanns så mycket annat att träffa i närheten :)

Hur tycker du S/Tmaxx fungerar, jämfört med "riktiga" vinderdäck? Jag körde tidigare på Cooper S/T och de var väl inte direkt några höjdare på vintern.

Gällande stolpträffen, så var det i en S-kurva och denna var den enda stolpen = Bullseye!

Cooper Maxx - Jag försöker att alltid vara ärlig, och även om jag är släkt med han som säljer dessa, så är dom SUPERbra, rent av fantastiska.

Imponerande grepp trots lite sajpning, rensar fint, lite hög volym på torr asfalt, men inte som STT som har dubbelt upp ljudmässigt, Skulle dock rekomendera en svärm dubb i ytterkanterna, antingen Grip 1400 skruvdubb om du vill ha dessa på sommaren också, alt två uppsättningar.

Gjorde en test - Körde i 70 och tvärnitade max så ABSen skrek ut sin förtvivlan över väglaget. Gav en uppmätt bromsträcka på 70 m, mao 1 m/1 km/t på fläckvis halka med välpolerad snö/is.

Gjorde samma test på snömoddad väg (samma väg dagen efter) kortade sträckan med 46 m, därav min rek om dubb!

Men dom har ett grymt fäste i snön, oavsett kyla, faktum är att ju kallare, ju bättre.

Har nu i em - 14 och 25/30 cm snö med ett jädra bett vid 3 tons släpdragning 8-)

Dessa är också dom enda däcken som används i Kiruna/Gällivare gruvan pga skärskador mm från sprängstenen.

Har ikväll lagt på Hancock IPike RV11 dubbdäck i 265/70-17 med ett jädra bett där också.(Enda i 70 profil+ maxdubb jag kunde hitta) http://www.1010tires...ook/RW11 i-Pike 4.3 av 5 i betyg! Och dessutom till ett mellanklasspris!!

Monterade dessa "Julklappsdäck" på frugans V70, och blev så imponerad av att hennes innan så roliga bil, nu blev urtråkig......

ae12201272705e775.jpg

2112201273734055c.jpg

001220127392263a4.jpg

Edited by Bengt S

Testat Hancocks IPike EW11 idag med bromstest likt Cooper Maxx.

70 km/t, tvärnit på samma snöpackad blankplogad väg resulterade i 36 m till noll!

Har även ikväll kört med ett fullastat 3 ton släp, och är faktiskt inte direkt imponerad av fästet vs odubbat C-Maxx.

Faktum är att jag tycker greppet är bättre överlag med Maxx, även om detta är odubbat.

Blev lite 4x4 brevid vägen också, men Hancock skall hålla sig på vägen kände jag.......arbetar inte på samma sätt som Maxx, vilket det givetvis inte är avsett för.

Hancock IPike rullar betydligt lättare på väg + styrning, ljud, men var konstigt nog mer känsligt för "spårning" än det grövre Maxx!?!

Skulle jag valt däck idag = Cooper Maxx med dubb 8-)