Gå till innehåll

ASFIR montage

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

I sann patriotisk anda presenterar jag bilderna först på Toyota 4x4 punkt SWEDEN.

Se där, kul med premiär bilder :)

Det blev tjusigt och läckert tagen bild.

Mecki, den lätta går vi inte på, självklart kommer aldrig din 42:a bli pensionär.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt, men du får nog måla den lilla plåtbiten också på vänster sida.

Nu när jag ser din, så kom jag på att jag glömt montera min reg.skylt :lol:

toyota-bilder-1-054.JPG

Vackert! Hoppas att den Du sålde till min polare Robbans Patrol -06 är lika snygg och lättmonterad (är ju jag som åker på montaget).

Sedan skall jag förpesta detta forum och denna tråd med bilder på den när allt lullull är på meckat! :-D Så moderatorer och admins, be aware!!! :blink:

Länk till kommentar

Vackert! Hoppas att den Du sålde till min polare Robbans Patrol -06 är lika snygg och lättmonterad (är ju jag som åker på montaget).

Sedan skall jag förpesta detta forum och denna tråd med bilder på den när allt lullull är på meckat! :-D Så moderatorer och admins, be aware!!! :blink:

Niss-patrol-862x122.jpg

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Ja vi blev faktiskt färdiga igår:

post-854-0-93297700-1363503530_thumb.jpg

post-854-0-38727100-1363503567_thumb.jpg

Blev snyggt som tusan! Men jag förstår faktiskt inte riktigt allas glädje och hysteri över Asfir's produkter. Bumpern är ju av typ 2mm plåt, dvs den tål inga närkontakter med några större saker. Vist den är lätt, men skyddar inte bilen ett smack. Praktiskt att org dimljus passar rak i bumpern. Hasplåtarna var dock robustare.

Länk till kommentar

Tjusigt!

Orginal Toyota emblem på sista bilden ? ;). Snyggt med en SuperWinch oxå.

Ang ASFIR´s användarvänlighet så fyller den mina behov med råge. Jag har aldrig tänkt använda min bil som murbräcka så ARB´s järnvägsskenor har aldrig varit aktuella. Den förbättrade angreppsvinkeln i fronten samt den lite aggressivare looken passar mig perfekt. Att den är en smäckrare variant av orginalkofångaren ( mtp avsaknad av bågar och tunnare plåt ) gör att det finns en god chans att få den godkänd i Norge oxå vilket är ett plus.

Mina 25 öre.

Länk till kommentar

Tjusigt!

Orginal Toyota emblem på sista bilden ? ;). Snyggt med en SuperWinch oxå.

Ang ASFIR´s användarvänlighet så fyller den mina behov med råge. Jag har aldrig tänkt använda min bil som murbräcka så ARB´s järnvägsskenor har aldrig varit aktuella. Den förbättrade angreppsvinkeln i fronten samt den lite aggressivare looken passar mig perfekt. Att den är en smäckrare variant av orginalkofångaren ( mtp avsaknad av bågar och tunnare plåt ) gör att det finns en god chans att få den godkänd i Norge oxå vilket är ett plus.

Mina 25 öre.

Du såg "emblemet" direkt :-P

Nej ARB är på tok för tunga och utstickande, därför som jag köpte en Slee till min 80ia.

Jo tror tom att Asfir bumpern är lättare än org plast med plåt förstärkningar. Jag hade dock förespråkat en lite robustare konstruktion på Asfir bumpern (3mm plåt, grövre stag). Och hur "%#€"# kan man leverera en bumper målad med grå hammarlack :-P

Länk till kommentar

Kul att se hur "Maffigare" den blev.

Gällande originalfärgen i grå pulverlack, så undrar jag också hur dom tänkt....98% av alla bumpers som säljs är ju i svart kulör.

Plåttjockleken kunde vara i tex 3 e 4mm, vilker hade stärkt upp vingarna betydligt.

Men detta är en vinschbumper i första hand + att angreppsvinklarna är suveräna. Skall man tvunget krocka, så skall man välja en ARB, men då skall man också vara klar över att plåten innanför ARBn skrynklas ihop, vilket leder till en ev skrotning av fordon i helhet. Detta givetvis beroende på hur man krockar. Såg en Wrangler med en ARB som krockade, hela ramen var sne efter = 100% Skrotning!

Vikten är ju också fantastiskt låg, 16 kg på en LC, ARB 46 kg, men sen tillkommer lite skrot kring vinschen.

Jag har inte ens bytat fjädringen fram än..... 8-)

Redigerad av Bengt S
Länk till kommentar

Kul att se hur "Maffigare" den blev.

Gällande originalfärgen i grå pulverlack, så undrar jag också hur dom tänkt....98% av alla bumpers som säljs är ju i svart kulör.

Plåttjockleken kunde vara i tex 3 e 4mm, vilker hade stärkt upp vingarna betydligt.

Men detta är en vinschbumper i första hand + att angreppsvinklarna är suveräna. Skall man tvunget krocka, så skall man välja en ARB, men då skall man också vara klar över att plåten innanför ARBn skrynklas ihop, vilket leder till en ev skrotning av fordon i helhet. Detta givetvis beroende på hur man krockar. Såg en Wrangler med en ARB som krockade, hela ramen var sne efter = 100% Skrotning!

Vikten är ju också fantastiskt låg, 16 kg på en LC, ARB 46 kg, men sen tillkommer lite skrot kring vinschen.

Jag har inte ens bytat fjädringen fram än..... 8-)

e

ASFIR är inte en "vinschbumper". Vinschen sitter i ett eget fäste som inte belastar själva stötfångaren. På ARB utgör hela stötfångare strukturen för montage av vinschen. Föredrar dock ASFIR pga vikten och funktionen.

Länk till kommentar

e

ASFIR är inte en "vinschbumper". Vinschen sitter i ett eget fäste som inte belastar själva stötfångaren. På ARB utgör hela stötfångare strukturen för montage av vinschen. Föredrar dock ASFIR pga vikten och funktionen.

Kopierat från Asfirs hemsida.

560001-solid-184x168.jpg

ATL winch bumper VX

Toyota: Land Cruiser 120

P/N: 560001

Länk till kommentar

Jo, jo. Verkligheten är dock något annat...

ASFIR består av två delar: A) En strukturell vagga som bultas i bilens ram som vinschen monteras i. B) Ett skall som utgör en vanlig stötfångare i tämligen tunn plåt. Vinschen kan monteras utan "skalet". Använder du stötfångaren "skalet" som mothåll när du vinschar så knycklas den ihop. ARB är annorlunda - där utgör hela stötfångaren fästet/strukturen för vinschmontaget (därav den höga vikten). Om du sätter t.ex. "recovery eyes" i ASFIR's stötfångare drar du bort hela rasket. ARB har "recovery eyes" integrerat i själva stötfångaren.

Med detta säger jag inte att det ena utesluter det andra - jag önskar bara påpeka att ASFIR och ARB är två skilda koncept.

Fördelen med ASFIR är att man egentligen inte behöver förändra fjädring fram m.m. på grund av den ringa vikten.

Länk till kommentar