Jump to content

ASFIR montage


Wiberg Sr

Recommended Posts

På Klydds försiktiga anmodan :) så startar jag en tråd för alla oss som vill ha en ASFIR, har en ASFIR eller funderar på en ASFIR på sin 120.

 

Enkel att montera?

Vilka winchar passar i den?

Hur löser man innerskärmarna?

Är den bra lackad eller bara grundad?

Finns det TUV papper till dom?

 

Tja listan kan nog göras längre och för min egen del får jag svar på flera frågor redan till helgen men just innerskärmsanpassningen är jag lite tveksam till.

 

Förstod på både Peder och Bengt att de lamporna som följer med kan man ha i julgranen och ersätta dem med någon form av LED i stället?!?

 

Hoppas någon ASFIR ägare kan räta ut en del av ovanstående frågetecken.

Link to comment
Share on other sites

Som Peder sagt, lamporna är skräp, lacken är ok om man vill ha den gråa kulören jag har dock mattat ner den o lackerat min. Jag har en Warn 8000 monterad. Enl uppgift godkänd tillsammans med original airbagsystem. Jag har besiktat min bil med Asfir monterad o inga problem eller frågor.

Link to comment
Share on other sites

Här är en lampa som mer el mindre passar direkt i fästena utan en massa meck.

 

b12720121036118195.jpg

 

VisionXs Xmitter 4x3 W, finns i flood + spot.

http://shop.rindab.se/prod/X-MITTER-4X3W-EURO_429126/VISION-X-XMITTER-3W_59737/SWE/SEK

 

Finns en från Rigid, men med sämre passform och kvalite. Pris i stort sett samma, ca 1100 kr st.

Link to comment
Share on other sites

Här är en lampa som mer el mindre passar direkt i fästena utan en massa meck.

 

b12720121036118195.jpg

 

VisionXs Xmitter 4x3 W, finns i flood + spot.

http://shop.rindab.s...W_59737/SWE/SEK

 

Finns en från Rigid, men med sämre passform och kvalite. Pris i stort sett samma, ca 1100 kr st.

 

Som Peder sagt, lamporna är skräp, lacken är ok om man vill ha den gråa kulören jag har dock mattat ner den o lackerat min. Jag har en Warn 8000 monterad. Enl uppgift godkänd tillsammans med original airbagsystem. Jag har besiktat min bil med Asfir monterad o inga problem eller frågor.

 

Tackar tackar.

 

Jag funderar på att, efter evt modifiering etc, lacka min. Då slog det mig att kanske lacka den lika silvrig som bilen? Vad tror menigheten om det? Annars blir det mattsvart...

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar.

 

Jag funderar på att, efter evt modifiering etc, lacka min. Då slog det mig att kanske lacka den lika silvrig som bilen? Vad tror menigheten om det? Annars blir det mattsvart...

 

/J

Min är på lack nu, Bright-Silver blir det i första vändan. Ser inte det ok ut sedan, = Svart - Halvblank likt pulverlack.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hej!

Har du använt originalskruvarna som följde med?

Det skall sitta koniska försänkta torx skruvar. Annars kommer skruvarna gå av när du glider över sten m.m. Får skruvarna stryk så går gängan sönder och du måste borra nytt.

På mina tidigare underkörningsskydd jag har monterat från ASFIR så sitter det R/F försänkta skruvar.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har du använt originalskruvarna som följde med?

Det skall sitta koniska försänkta torx skruvar. Annars kommer skruvarna gå av när du glider över sten m.m. Får skruvarna stryk så går gängan sönder och du måste borra nytt.

På mina tidigare underkörningsskydd jag har monterat från ASFIR så sitter det R/F försänkta skruvar.

Du har helt rätt gällande bulthuvudena, dom går av direkt, alt blir regält sargade vid "Close rock combat"

Funderade på att sätta dit koniska brickor som vi använder på Jeepsidan, där bultskallen är försänkt i själva brickan.

Problemet är att det är en bromskloss iaf.....

 

Men försänkta Torx är nog bra mycket billigare och bättre, då dessa blir släta med skyddet. 8-)

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, glänsigt och fint under bilen.

 

För att jag ska slippa springa ut och mäta i mitt -14graders garage, vad är det för dim på bultarna? M8 eller? Feltema har väl rostfria/ syrafasta torx i den dimmen?

 

Det ser ut som om bilen kommer att tåla lite stryk nu iallfall Bengt. Den plåten som följer med bumpern, monteras den fast i motorplåten eller sitter den bara stenhårt i bumpern och vilar mot motorplåten? Den vinklade menar jag. I fronten... Nu blev det svårt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Får väl jag gå ut i mitt + 18 garage då...... :P

Jag skall in till min Hovleverantör på torsdag i Mö, och se om han har försänkta galvade Torx i M8.

Har han köper jag till dig också.

 

Gällande plåten så har nog Peder bäst koll i nuläget, men förhoppningsvis sitter min på plats till lördag för besiktning.

Enligt denna bild så syns det klart att det är ett överlapp på plåtarna, vore konstigt annars.....

 

asfir-lc-front-bumper-8384138.jpg

 

8-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte riktigt med på idén om att sätta koniska försänkta skruvar. Visst, idéen med att de inte fastnar är såklart bra, men medföljande skruv bricka vittnar lite om hur det är tänkt att hålla ihop. Brickorna är riktigt stora och 3mm tjocka, dvs de är gjorda för att fördela lasten över en större yta runt hålet. Aluminiumplåten är tämligen mjuk (jämfört med stålskruv), så med en försänkt skruv i hålet är det nog inte omöjligt att man istället drar den genom hålet vid en dragande belastning, tex som om man trycker plåten uppåt mitt mellan 2 infästningar.

Men, den risken får man väl då väga mot att fastna på just skruvskallen och skjuva av den.

 

Bara en fundering...

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte riktigt med på idén om att sätta koniska försänkta skruvar. Visst, idéen med att de inte fastnar är såklart bra, men medföljande skruv bricka vittnar lite om hur det är tänkt att hålla ihop. Brickorna är riktigt stora och 3mm tjocka, dvs de är gjorda för att fördela lasten över en större yta runt hålet. Aluminiumplåten är tämligen mjuk (jämfört med stålskruv), så med en försänkt skruv i hålet är det nog inte omöjligt att man istället drar den genom hålet vid en dragande belastning, tex som om man trycker plåten uppåt mitt mellan 2 infästningar.

Men, den risken får man väl då väga mot att fastna på just skruvskallen och skjuva av den.

 

Bara en fundering...

 

Problemet är iof inte skruvarna. Utan det är att skydden håller inte för något. Fråga mig, jag vet. Infästningarna håller inte plåtarna knycklas ihop rejält och blir oftast skrot efter första prövotiden. De samlar kilovis med lera och is som binder fukt. Vidare, minskar de bilens frigång (framför allt tanskskyddet). Enligt mitt sätt att se så är de felkonstruerade. För att hålla borde de ha tillverkats i ett stycke och vara täckande ända ut till ramen. (vilket iofs omöjliggör oljebyten m.m.). Grenar och stenar fastnar över allt i plåtarna.

Nej, tyvärr är de bara skräp. Om någon glädjande har en annan åsikt så har jag ett set knycklande plåtar till salu - men ännu mer glädjande, jag har även också kompletta helt nya plåtar till salu också.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet från stenkramning sen många år, är att aluminium inte är det optimala glidskyddet!!

Alu bromsar direkt vid hårdare kontakt. Men allt står i relation till vad kärran är byggd för - Äventyr el Rockkrawling?!

Just nu byter jag ut stålplåtarna efterhand för att få lägre vikt/underhåll på krawlers.

 

Skydd under kärran har man inte för medveten körning, utan för den dagen när den planerade körningen avviker från körplanen.

Att en bult ryker på en dammig väg i timbuktulångtbortistan vid kontakt med något hinder må så vara, då har den förhoppningsvis gjort någon nytta och färden kan fortsätta. Alu som skydd är en optimal lösning med sin lätta vikt och underhållsfria yta + att det går att banka denna rätt efter en tuffare batalj.

 

Av erfarenhet så är detta i princip omöjligt med en stålplåt (Hardox el vanligt Bonnajärn)

Med alu som mtrl är det dessutom mycket lättare att fixa ett nytt hål brevid om det nu skulle vara aktuellt.

Många gånger har vi står mitt ute i salladen och med spett etc försökt att få skyddsplåtar att ge f..n i kardaner mm, slutligen hamnar dessa i skuffen ist.

 

Jag skall testa på min Krawler med koniska brickor som skyddar bultskallen, men bromsar direkt vid "glidkontakt"

Hellere ett stopp som man kan åtgärda med en vinschning, än ett meckstopp.

 

DSC08074_MOD_web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Monterade Asfir LC120 Bumpern inför besök hos Kamprad i Gtb.

Passade bra, med tanke på att Asfirs byggbeskrivningar påminner om Ikeas.......

Lite fler bilder hade inte skadat.

 

Alla delar passar perfekt, men kaross/chassi är inte lika som den dagen kärran lämnade fabriken trots att det är en Toyota.

Detta medför en och annan smäll av plastklubban under montaget, men ingen större insats av verktygsuppsättningen.

 

Nedan följer en bildserie av montaget.

 

asfir-mm-001.JPG

 

asfir-mm-003.JPG

 

asfir-mm-009.JPG

 

asfir-mm-010.JPG

 

asfir-mm-011.JPG

 

asfir-mm-015.JPG

 

asfir-mm-017.JPG

 

8-)

Edited by Bengt S
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut Bengt, men jag tycker du ska måla sido-bitarna svarta och bumpern i bilens färg. Då behåller du den mörka kanten nertill som du har längre bak på bilen, men får en "lättare" front. Bara en idé.... :)

Tackar.

Mmm, har funderat på det med, skall testa att klibba den med silvertejp på ena sidan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då mina herrar är även jag medlem i den exclusiva ASFIR klubben :).

 

I sann patriotisk anda presenterar jag bilderna först på Toyota 4x4 punkt SWEDEN.

 

Jag tycker bilen blev, på ren Göteborska, rövfet!

 

1604B51D-53D9-4198-8F60-A1C29388E5DB.JPG

 

För full monteringsbildsekvens får ni kolla garaget.

 

Aften!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.