Klydd Posted October 25, 2012 Report Share Posted October 25, 2012 Är det något som tagit bort sina rails på en landcruiser 90? Dom är skruvade ovanifrån och min fråga är hur ni i så fall tätade och snyggade till det som blev kvar? Skruv och bricka och lite tätningsmedel emellan, eller stor täckbricka kanske? Förslag mottages tacksamt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted October 25, 2012 Report Share Posted October 25, 2012 Undrar om det inte finns originaltäckbricka, man kan ju montera rails eller takräcke i de fästena på bilar som levererats utan rails. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted October 25, 2012 Author Report Share Posted October 25, 2012 Nja, det är nog olika takplåtar om man har rails eller inte. Enligt reservdelsgubben på Toyota här fanns inga original täckbrickor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted October 25, 2012 Report Share Posted October 25, 2012 Dum fråga men varför ska du ta bort dem? Kommer du aldrig vilja ha något på taket eller har jag missat något? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted October 25, 2012 Author Report Share Posted October 25, 2012 Det ska på taktält och de är för klena (och korta) för det. Och lastbågar som går över bygger för högt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 Ahhh, I see. Det finns någon typ av räcke som spänns mellan railsen, då bygger det inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 Varför inte bara bulta av dom, och sedan tillverka fästen i tex alu som passar att bulta fast i org. hålen, och som passar mot taktältet!?!?! Då kan Du ju själv välja vilken höjd Du vill ha mellan tak och tält! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted October 26, 2012 Author Report Share Posted October 26, 2012 Det är en bra idé, och finns redan för tex FJ Cruiser. Men, det blir enklare att bara skruva igen hålen och sätta 3 Thule bågar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 Enkelt är sällan snyggast och bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Öst Posted April 27, 2020 Report Share Posted April 27, 2020 Hej @Klydd ! Står nu inför samma utmaning du hade, så jag tänkte kolla hur du gjorde. Hur löste du tätning av hålen? Något annat att tänka på? (Om du kommer ihåg, inser att tråden är 8 år gammal ) Tack! // Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 28, 2020 Author Report Share Posted April 28, 2020 Hej @Jonas Öst Visst minns jag, även om det var ett tag sedan Jag gjorde täckplåtar som jag skruvade dit med insex-skruvar som hade lite rundad skalle. Mellan karossen och täckplåten la jag lite packningsmassa så det skulle bli tätt. Finns en bild i min gamla garagetråd http://toyota4x4.se/topic/3824-klydds-kdj90/?do=findComment&comment=27955 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted April 28, 2020 Report Share Posted April 28, 2020 Jag tog bort aluminium blindnitarna och satte gummi karosseriplugg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Öst Posted April 29, 2020 Report Share Posted April 29, 2020 Aha, tack båda! Blir nog att skruva hålen och täta med packning/tätmassa för att ha möjlighet att använda railsen igen.. Vilken dimension på skruvarna? M8? För övrigt, mycket matnyttigt och bra inspiration i tråden @Klydd ! // Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts