Gå till innehåll

Klydd's KDJ90

Klydd

Rekommendera Poster

Idag färdigställdes "projekt mysbelys" :)

Lite svårt att se, men golvet fram och mittkonsolen lyses upp av röda lysdioder. Kameran luras lite, det lyser inte så starkt i verkligheten.

image.jpg

Receptet för detta är lysdioder och motstånd från Kjell & Co samt minivippbrytare från Swedol. Detta tillsammans med lite borrande, lödande och kabeldragning. Notera lysdioderna som sticker ut på var sin sida om hålet där askfatet ska sitta.

image.jpgimage.jpg

Lyckades även filtrera ut "multi-instrumentet" (någon som är spekulant på denna?)

image.jpgimage.jpg

Redigerad av Klydd
Uppdaterat texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades även filtrera ut "multi-instrumentet" (någon som är spekulant på denna?)

Men!! Tänk om du välter nu eller kör åt fel håll? Och nu vet du ju inte längre vilken höjd över havet du är på heller ... Ditt liv kommer alldeles förvirrat utan detta instrumet :)

Länk till kommentar

Tyvärr är det nog inte så enkelt. Kontakten det satt med hade 8(!) sladdar. Hastighet och yttertemp måste i alla fall komma från externa sensorer, ev något mer.

Det var lite synd, jag var ute efter bl.a. Kompass men det är dumt att bara få den att funka.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Senaste tiden har det handlat mest om smådetaljer, som ändå tagit en del tid. Har tagit bort railsen på taket för att få ner totalhöjden med taktältet. Gjorde täckbrickor för skruv och styrpinnehålen

image.jpg

Har även pysslat ihop en iPad och telefonhållare mha ram-fästen som jag monterat på instrumentpanelen.

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Notera cigg-uttagen i ändarna på röret i framkant. En tunn gummimatta ska skäras till också som botten i facket.

Länk till kommentar

Idag började jag med snorkel-montering. Lite mer som måste demonteras än vad jag minns från montaget på min 80:a. Måste bl.a. lossa innerskärmen för att komma åt att ta bort lite prylar.

image.jpg

Började med att maskera och rita ut var hålen ska borras

image.jpg

Nästa steg blir att samla mod och sätta borren i skärmen :)

Länk till kommentar

Sådär, då var snorkeln på plats :)

Jag vågade aldrig borra, så tillslut styrde Mecki upp det :D

image.jpg

Efter en del kladdande med SikaFlex blev det till slut klart så när som på några plastclips i innerskärmen som behöver införskaffas

image.jpg

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Eftersom Klydd är på resande fot i Skåneland där han antagligen befinner sig på en vit fläck på OSM-kartan (se tråden om navigationsprogram till surfplatta) så passar jag på att hjälpa honom att uppdatera hans garagetråd :).

Styrkt av dom senaste framgångarna gav han sig nu i veckan på att se till att alla bultar i framvagnen gick lätt och fint samt att göra en grovinställning av hjulinställningen inför dagens bokade tid för hjulinställning på Ringön.

post-917-0-41363200-1368047760_thumb.jpg post-917-0-76210300-1368047777_thumb.jpg

Förarbetet fick med beröm godkänt av proffsen.

/ Mecki

Länk till kommentar

Tackar Mecki :)

Yep, befinner mig på en vit fläck (som haft 24 grader idag!) :)

Angående hjulinställningen:

hypotesen var att om man maxar castervinkeln inom toleransområdet så kan man flytta fram hjulen så mycket att 255/85-16 inte tar i hjulhusen vid halvt styrutslag.

Resultat:

Hypotesen stämde :)

Länk till kommentar

Otroligt vad lite hjulinställningmkan göra! Bilen är betydligt lugnare i motorvägsfart än den var tidigare.

Slutsats: se till att ni har rätt hjulinställning. Blir både bättre att köra och sliter mindre däck. :)

Länk till kommentar