Jump to content

Vad behövs på långresan

Klas

Recommended Posts

Hej äntligen fallar alla bitar på plats. Det är dags att ut och åka igen.

Hur ska jag rusta bilen. Behövs alla prylarna

Behövs winsch, när man fastnar i öknen finns inget att fästa i?

Behövs extra tanken, ger den inte bara anledning för tullarna att skruva ner bilen, dunkar funkar det med.

gasolkök eller spritkök.

Jag ska åka långt och länge på vägar som är bra och dåliga men jag ska hålla mig på vägen.

Alla ni som vet ge mig kloka råd

Klas på gotland

Fokusera på att det ska vara bekvämt och smidigt att bo i och runt bilen, tält, gaskök, 12v kylskåp och liknande "lyx" campingutrustning är skönt. 220v inverter för att kunna ladda kameror, laptop etc. är också behändigt.

Det ska vara lätt att packa i och ur prylar, gå snabbt att stanna och laga lite mat. Var sak ska ha sin plats och vara fastspänt under resa så inget kommer flygande i nacken vid en panikinbromsning.

Ha inte med för mycket saker, det blir bara massa pusslande med packningen då, du vill inte behöva spela tetris var gång du ska stanna på en rast.

ang. utr. på bilen, en uppsättning däck som har lite bättre punkteringsmotstånd t.ex. AT däck och ev. byta till biffigare stötdämpare om ni ska köra extremt dåligt underlag. Om ni får för er att ha mycket last kan det vara en idé med hårdare fjädrar bak. Dubbla batterier om inte det är standard på bilen, då kan ni ha radio, lampor etc. på hela kvällen när ni campar och kylskåpet klarar sig ett par dagar utan att tömma startbatteriet.

Winch etc. är bara kuriosa, är ni mer än en bil som kör kan man dra loss varandra om det skulle behövas, dock kan en enkel komradio för att kunna prata mellan bilarna vara behändigt.

Jag avråder från att lasta på takräcke, bilens köregenskaper försämras radikalt vid tex undanmanöver, tunga saker ska vara placerade lågt och centralt, det är en av fördelarna med extratank jämfört med jeepdunkar, en dunk som läcker lite ångor är inte heller så rolig att ha inne i kupén.

Fokusera på att det ska vara bekvämt och smidigt att bo i och runt bilen, tält, gaskök, 12v kylskåp och liknande "lyx" campingutrustning är skönt. 220v inverter för att kunna ladda kameror, laptop etc. är också behändigt.

Det ska vara lätt att packa i och ur prylar, gå snabbt att stanna och laga lite mat. Var sak ska ha sin plats och vara fastspänt under resa så inget kommer flygande i nacken vid en panikinbromsning.

Ha inte med för mycket saker, det blir bara massa pusslande med packningen då, du vill inte behöva spela tetris var gång du ska stanna på en rast.

ang. utr. på bilen, en uppsättning däck som har lite bättre punkteringsmotstånd t.ex. AT däck och ev. byta till biffigare stötdämpare om ni ska köra extremt dåligt underlag. Om ni får för er att ha mycket last kan det vara en idé med hårdare fjädrar bak. Dubbla batterier om inte det är standard på bilen, då kan ni ha radio, lampor etc. på hela kvällen när ni campar och kylskåpet klarar sig ett par dagar utan att tömma startbatteriet.

Winch etc. är bara kuriosa, är ni mer än en bil som kör kan man dra loss varandra om det skulle behövas, dock kan en enkel komradio för att kunna prata mellan bilarna vara behändigt.

Jag avråder från att lasta på takräcke, bilens köregenskaper försämras radikalt vid tex undanmanöver, tunga saker ska vara placerade lågt och centralt, det är en av fördelarna med extratank jämfört med jeepdunkar, en dunk som läcker lite ångor är inte heller så rolig att ha inne i kupén.

Jag håller med dig ett rejält stort extra camping batteri med reele och tjock kabel anslutet till bilens batteri. Litet kylskåp för insulinet är bra att ha. Det där med gasolkök är jag tveksam till det verkar som att gasen alltid tar slut när man är i ett land där det inte går att fylla ny gas. Fotogen finns alltid, utom i Sverige. Det kanske finns adepter mellan olika system, är det någon som vet?

En extra tank är ju lockande men jag ser bekymmer när tullen ska titta inuti. Jag körde från Mexico till USA jag hade nog utseendet mot mig, icke en skruv inte skrymsle var oprövat och det tog 5-6 timmar. Men en dunk diesel som står och jäser är inte rolig. Tanken tål att tänka på.

är det någon som har åsikter om snorkel

Klas på gotland

Jag håller med dig ett rejält stort extra camping batteri med reele och tjock kabel anslutet till bilens batteri. Litet kylskåp för insulinet är bra att ha. Det där med gasolkök är jag tveksam till det verkar som att gasen alltid tar slut när man är i ett land där det inte går att fylla ny gas. Fotogen finns alltid, utom i Sverige. Det kanske finns adepter mellan olika system, är det någon som vet?

En extra tank är ju lockande men jag ser bekymmer när tullen ska titta inuti. Jag körde från Mexico till USA jag hade nog utseendet mot mig, icke en skruv inte skrymsle var oprövat och det tog 5-6 timmar. Men en dunk diesel som står och jäser är inte rolig. Tanken tål att tänka på.

är det någon som har åsikter om snorkel

Klas på gotland

Finns multi-fuel kök som jag brukar använda (går att köra på T-sprit, diesel, bensin och alkohol). Av naturliga skäl kör jag det på diesel.

Har alltid använt integrerad extratank utom vid ett tillfälle på Kolahalvön. Lösa dunkar är ett elände. Tunga, otympliga, läcker (oftast) och tar plats där du vill ha andra grejor.

Har rest på en mångfald av ställen och aldrig haft problem med tullare pga tanken. Måste således vara ditt utseende <_< Föreslår därför att gör något åt detta istället för att välja bort tanken :rolleyes:

Edited by Peder

Vart ska du resa och hur länge ska du vara borta? Hur många nätter blir det i tält och hur många på hotell? Hur mycket offroad köring kommer det egentligen bli?

Ur mitt perspektiv är det inte så mycket som behövs för att kunna vara ute på lång resa!

Grunden en riktigt bra bil, dvs bra fungerade motor och drivlina. Extra starka fjädra, dämpare. Bra/rätt däck i förhållande till vart du ska och så klart riktigt bra kartor/gps.

Skulle helt klart satsa på en extra tank för att slippa slaska med dunkar som tar onödig plats. Tänk på att om du har en 20l dunk och ska hälla ned den i tanken är det lättast att ha den på taket och bara ansluta en slang... men då kör du runt med massa med "hög vikt" och det kommer spilla lite bränsle som rinner osv. alt. eller så blir du lagom trött i armen då du häller.. -Nä satsa på en extra tank. hellre 6h i en gränskontroll än att hålla på med dunkar!

Jag skulle välja ett gas/gasolkök, anledningen, gas lämnar mindre sot på kastruller osv. dvs minre vattenåtgång för att få rent grejerna. Och det tar inte mycket plast med en liten gas flaska som håller länge! se bara till att ha med några standard adaptera till olika gas/gasol flaskor. Eller köp dem på plast, så har jag gjort i Afrika. Nackdel med gas är att om det blåser mycket behöver du ett vindskydd för lågan.

Några motton som jag brukar ha: Lasta inte för tungt. Det mesta man behöver finns att köpa på vägen. Lasta i lådor/väskor/påsar osv. så du lätt kommer åt alla grejer. Ha alltid lite utrymme över - så du kan lasta om efter hur du använder saker.

Ta hjälp av lokala guider. dvs ha en extra plats i bilen.

Lägg tid på att få kunskap om de platser du ska resa till innan du ger dig av. dvs beställ hem böcker, kolla forum, ring folk till ställen du ska osv.

Och sist men inte minst - Bara dra! Res, åk! Så himla lätt att bli sittandes vid datorn och bara planera och tro att man behöver så himla mycket grejer!

Vatten och mycket bränsle till bilen! Sedan är det bara att åka!

Håller med alla andra om att fast extra tank är att föredra. Hade det på min förra 80ia (Peders gamla) men inte på den nuvarande, vilket var lite jobbigt på senaste Kolatrippen. Satsa på en ordentlig inverter (minst 3000W) så Du kan driva lite mer än en kamera laddare. Jag har en på 3500W som jag bla kör en liten 1l vattenkokare med. Sparar gas/bränsle och går så mycket smidigare att koka upp vatten med till te, Kaffe, pasta osv.. Har 2st extra frånskiljbara batterier som driver den och en Waeco kylbox. Håller med om att GAS är att föredra, rent och finns nästan överallt. Har Du bara med lite kopplingar och slang så går det alltid att adaptera olika tuber. Jag har ett 2-lågit primuskök som kostade mej 500:- på Blocket ink. en 3kg flaska. Sedan kör jag med Trangia pannor till det då det staplar ihop bra. Kortare turer så använder jag bara Trangias gastillsats och engångstuber. Jag har även haft med gasgrill, vilket är helt underbart att använda till grillade mackor en kall morgon eller en smarrig biff i solnedgången. Lyx, men underbart! Finns nog några Islands och Kola medresenärer här på forumet som håller med om att den grillen varit väl använd och uppskattad av fler än mej :rolleyes:

Stor bekväm bil och inte för mycket packning!!!

Jag bor ju själv på ön, så skrik till så tar vi en fika på stan och ljuger lite! Vore kul att höra om Dina resplaner!

......

Behövs winsch, när man fastnar i öknen finns inget att fästa i?

.....

Du gör som i Toyotas winchanvändarmanual!!! Du använder reservhjulet som jordankare, och gräver helt sonika ner det! Har aldrig provat det själv, men säger Toyota det så funkar det! Tror dock att hålet behöver vara djupt 8-)

Vatten och mycket bränsle till bilen! Sedan är det bara att åka!

Håller med alla andra om att fast extra tank är att föredra. Hade det på min förra 80ia (Peders gamla) men inte på den nuvarande, vilket var lite jobbigt på senaste Kolatrippen. Satsa på en ordentlig inverter (minst 3000W) så Du kan driva lite mer än en kamera laddare. Jag har en på 3500W som jag bla kör en liten 1l vattenkokare med. Sparar gas/bränsle och går så mycket smidigare att koka upp vatten med till te, Kaffe, pasta osv.. Har 2st extra frånskiljbara batterier som driver den och en Waeco kylbox. Håller med om att GAS är att föredra, rent och finns nästan överallt. Har Du bara med lite kopplingar och slang så går det alltid att adaptera olika tuber. Jag har ett 2-lågit primuskök som kostade mej 500:- på Blocket ink. en 3kg flaska. Sedan kör jag med Trangia pannor till det då det staplar ihop bra. Kortare turer så använder jag bara Trangias gastillsats och engångstuber. Jag har även haft med gasgrill, vilket är helt underbart att använda till grillade mackor en kall morgon eller en smarrig biff i solnedgången. Lyx, men underbart! Finns nog några Islands och Kola medresenärer här på forumet som håller med om att den grillen varit väl använd och uppskattad av fler än mej :rolleyes:

Stor bekväm bil och inte för mycket packning!!!

Jag bor ju själv på ön, så skrik till så tar vi en fika på stan och ljuger lite! Vore kul att höra om Dina resplaner!

Primus gasgrill FTW :D relativt snål och gasflaskorna e billiga. Dock lite känslig för vind.

Använder själv även ett 2-lågit primuskök. På 2 veckor på Island med matlagning 2 ggr/dag (inkl potatiskokning mm) så räckte en 2kgs flaska väl.

Har även en 1l vattenkokare som sparar en (hel?) del gas, dock bara en 1kW omvandlare från Biltema som funkar fint. 3.5kW e väl bara för de riktigt tunga killarna som skall använda vinkelslip mm ute på resan :P

Annars tycker jag att en bra kyl är det absolut viktigaste, färsk mat och kall dryck är aldrig fel. Har ett extra (105Ah) batteri och det håller ganska många dygn för att driva enbart kylen, börjar man även koka vatten så går det relativt snabbt att ladda ur.

Men allt handlar ju om avvägning och behov ...

Winch ser mest coolt ut ;)

Slimmad packning är alltid bra, det som ev saknas brukar kunna införskaffas på resan.

Jag använder en liten kamin som har en eldriven fläkt + usb laddare. Den laddar sitt eget batteri av värmen:) jävligt cool! Kan varmt rekommendera, går sjukt snabbt att koka upp vatten osv.

post-866-016574200 1348480613_thumb.jpeg

Jag använder en liten kamin som har en eldriven fläkt + usb laddare. Den laddar sitt eget batteri av värmen:) jävligt cool! Kan varmt rekommendera, går sjukt snabbt att koka upp vatten osv.

COOLT!!! :D

Var köper man en sådan?

/O

Primus gasgrill FTW :D relativt snål och gasflaskorna e billiga. Dock lite känslig för vind.......

....Har även en 1l vattenkokare som sparar en (hel?) del gas, dock bara en 1kW omvandlare från Biltema som funkar fint. 3.5kW e väl bara för de riktigt tunga killarna som skall använda vinkelslip mm ute på resan....

Håller med! Hade en Weber med på Island, och den är inte det minsta känslig för vind, men kör numera med en mindre Primus, som är känsligare, men smidigare :rolleyes:

Klart som korvspad att man måste kunna köra "Vinkelharry"!!! :lol:

En mening som förklarar allt är Keep It Simple

Visst är det kul att utrusta bilen med massor av krimskrams (fråga mig jag vet) men det är ytterst få saker som

igentligen behövs för att genomföra en resa.

De saker jag proriterar är:

- Driftsäker bil

- Extratank

- Boende (taktält)

- Kyl (kompressor)

- inverter med vattenkokare (prioritet)

- AC

Winch har du väldigt oftast ingen nytta av. Ta med ett par sandstegar typ Maxtrax eller liknande.

När du skriver Öken tänker jag mig att du tänkter åka i afrika. Där är inte heller matlagningsutrustning så viktig. När du lämnar europa blir det allt oftare mat utmed vägen på något hak. (Lättare att äta ute än att försöka få tag på råvaror)

Håller med Jah om att det är viktigt att ta reda på mycket om resmålet både innan och under så får ni ut mycket mer av resan.

Lycka till...

Tack vad roligt med all respons.

jag är pensionär nu och pengarna är på plats. jag skall i princip åka jorden runt men inte Afrika. Om jag startar väster ut eller öster först har jag inte bestämt. Bilen kan bara vara borta 1,5 år i taget på grund av Carnet. Av erfarenhet vet jag att jag klarar bara tre månader borta sedan längtar jag hem. Tre månader borta, tre månader hemma och lite försjutningar för att slippa regntider.

Jag är nu övertygad det blir en tank.

Det blir nog gasolkök med ett primus i reserv.

Ingen winsh, sandstegar köpes på plats. När jag åker öster ut så planerar jag att avsluta med Canning Stock route där finns det sand men ingen väg ca 200 mil.

Inget tält om man är ute så länge så behövs det bättre ordning. I tätbefolkade länder måste man kunna övernatta utan att folk vet om att man gör det.

Jag har en Hilux x-cab -07. bort med flaklådan och dit med en skokartong, 2x2,4m, två kanske tre beddar och matmöjligheter.

så långt just nu

vad sägs om ett litet elverk och kompressor.

Hälsn Klas På Gotland

Tack vad roligt med all respons.

jag är pensionär nu och pengarna är på plats. jag skall i princip åka jorden runt men inte Afrika. Om jag startar väster ut eller öster först har jag inte bestämt. Bilen kan bara vara borta 1,5 år i taget på grund av Carnet. Av erfarenhet vet jag att jag klarar bara tre månader borta sedan längtar jag hem. Tre månader borta, tre månader hemma och lite försjutningar för att slippa regntider.

Jag är nu övertygad det blir en tank.

Det blir nog gasolkök med ett primus i reserv.

Ingen winsh, sandstegar köpes på plats. När jag åker öster ut så planerar jag att avsluta med Canning Stock route där finns det sand men ingen väg ca 200 mil.

Inget tält om man är ute så länge så behövs det bättre ordning. I tätbefolkade länder måste man kunna övernatta utan att folk vet om att man gör det.

Jag har en Hilux x-cab -07. bort med flaklådan och dit med en skokartong, 2x2,4m, två kanske tre beddar och matmöjligheter.

så långt just nu

vad sägs om ett litet elverk och kompressor.

Hälsn Klas På Gotland

Kul tripp :-D

Hade en HiLux 1 1/2 -00 som jag tänkte åka till RCA med. Men blev screenlagt av div. anledningar. Tycker som Du att tält är för andra, och vill oxå sova i bilen. På den HiLux jag hade satt denna kåpa på http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_hilux_skap_Box_42826122.htm?ca=19&w=3 som nu tydligen säljs :rolleyes:

Tanken jag hade var att göra en säng strax över flaklämskanten, med mellanvägg längs i mitten för lite bättre ordning. Sedan myggnät i sidoluckorna så man kan ha lite öppet på kvällar och nätter. Tror dock Du skall satsa på en riktig tätslutande kåpa/skåp typ Irsta, med vanliga luckor även åt sidorna (Jalusiluckor läcker nämligen dam som soll, och Du får bättre regnskydd av luckorna).

Elverk känns som överkurs. Satsa på 2st extra förbrukningsbatterier, inverter och ev. om Du vill köra riktig överkurs en separat generator som driver det (annars räcker det nog med att Du har en extra med Dej i reserv). Kompressor är bra till mycket (däck, luftfilter osv.). Kan med fördel monteras fast för att spara lastutrymme i bilen.

Eller varför inte investera i en sådan här, så har Du allt på ett bräde!

post-854-041133200 1348574690_thumb.jpg

Dra gärna igång en garagetråd med Din bil och resa så kan vi överösa Dej med beröm och galna idéer! :lol:

Lycka till!

Edited by BJ42 Daniel

Intressant ämne!

Hoppas jag inte går off topic nu, men mina 2 frågor är, klarar man sig på 1 reservhjul och kunskaper så att man kan laga de enkla punkteringar som uppstår? Självklart får man vara beredd och köpa ett nytt däck om man har haft sönder det extra man har med. Men frågan är kommer man att behöva 2 extra hjul eller är det overkill och man kan lösa det på plats om det absolut skulle uppstå en situation där man behöver 2 extra hjul.

Andra frågan lyder, en extra bränsletank, duger en man svetsar ihop själv med bara simpla svetskunskaper och vanlig plåt? Om det gör det vad använder man för pump för att pumpa över bränslet vid behov?

Mvh

efter det att jag bestämt mig för extratank har jag läst på. Extratank kan man göra själv, plast eller rostfritt. Plast med rätt tjocklek och kvalite finns nästan bara som färdiga tankar. Rostfritt minst 1mm, kan svetsa själv om man är duktig, inga svetsade fästen, skall ligga i "vagga". Utan avluftning som går till kolmojängfiltret (kommer inte ihåg vad den heter) kommer tanken inte bli godkänd av bilprovning. Elpump med backventil till huvudtanken.

Två extradäck vill jag ha men har bara plats med ett, var det andra skall vara vet jag ej. Fast det känns lite som både hängslen och svångrem.

Vattenkokare med elväxlare var ett bra förslag.

Vattentank 100 l är inplanerad, måste bara hitta plastdunk som passar utrymmet.

Allt det man glömt går att köpa borta och oftast billigare.

En stor påse med pengar måste man ha med sig

Vad mer har jag glömt som skall planeras in i bilen

Klas

Intressant ämne!

Hoppas jag inte går off topic nu, men mina 2 frågor är, klarar man sig på 1 reservhjul och kunskaper så att man kan laga de enkla punkteringar som uppstår? Självklart får man vara beredd och köpa ett nytt däck om man har haft sönder det extra man har med. Men frågan är kommer man att behöva 2 extra hjul eller är det overkill och man kan lösa det på plats om det absolut skulle uppstå en situation där man behöver 2 extra hjul.

Andra frågan lyder, en extra bränsletank, duger en man svetsar ihop själv med bara simpla svetskunskaper och vanlig plåt? Om det gör det vad använder man för pump för att pumpa över bränslet vid behov?

Mvh

Det beror ju lite på om man tex kör med spännringsfälgar med slang eller vanliga med slanglöst. Risken finns ju alltid att man får punka både fram och bak på samma sida när man får punktering av något man kör över som inte fastnar i det första däcket. Stick punteringar lagar man ju enkelt själv om man har med sig ett punkalagningskit med de små "korvarna" och T-verktyget. Större grejer går ju ev och lappa inne från, men kan vara svårt att göra i fällt. Men att man dock skall få denna typ av punka på två hjul samtidigt är ju inte så troligt. Men kan ju vara ett dåligt område som tar dagar att köra igenom och då kan man ju få flera punkor per dag om man har otur, och då spelar det ingen roll om man har ett eller två extrahjul med sig.

Den LRA tank jag satte dit på min förra HDJ80 (för Peder som jag köpte bilen från, hade bara köpt den men inte orkat/haft kompetens till att få den på plats ;-) ) satt bultad rätt i ramen där reserven hänger original. Sedan bytte man tankpåfyllnings huvudet till ett tvåhövdat och sågade av original röret och avluftningen och satt t-koplingar samt en elpump med bakventil som sedan pumpade över bränslet från extra tanken till originaltanken. Själva valet av vilken tank som skall fyllas vid tankning sköttes med en liten spak vid tankpåfyllningen. Smidigt och tankpåfyllningshuvudet var faktiskt original Toyota del. Dock spräckte jag min på Island, så håller med Karl om att den inte skall sitta bulltad direkt i ramen!

• 2 weeks later...

Du gör som i Toyotas winchanvändarmanual!!! Du använder reservhjulet som jordankare, och gräver helt sonika ner det! Har aldrig provat det själv, men säger Toyota det så funkar det! Tror dock att hålet behöver vara djupt 8-)

Det går också bra att gräva ned sandstegarna som ankare. Ifall man lägger dem i kors vinkelrätt mot winchningsriktningen blir det ett stabilt ankare. Men det gäller att gräva djupt.

Hej, jag har inte läst allt ovanstående så det blir säkert en del repetition..

Jag har kört och åkt över 6000 mil roadtrips och expeditioner, i 4wd påkostade med allt möjligt och rena skrot bilar.

Mina råd är

Försök se"fattig" ut, med det menar jag ingen lyxig nyare bil. Märkte det när vi körde en gammal vw pickis. Ingen lägger märke till en och mycket lättare att undgå mutor och ¨gåvor" i tullar och polis stopp..

Travel light. Världen är full av duktiga bilmekaniker som kan göra under verk med en fast nyckel och en skruvmejsel ;) och utanför europa finns det käk i varenda 4 vägs korsning. Men att kunna göra kaffe är ju aldrig fel. Även kylskåp anser jag overkill i varma länder finns det både mjölk och smör som tål värme.

Och försök undvika alla former av tält. Mycket svårt att campa i över befolkade områden sov hellre diskret i bilen på nått sätt. Då kan man sova var som helst. Avanserade prylar som satellit telefoner är oxå pengar i sjön om man inte ska till extremt öde områden.

Obs i vissa länder får man bara ha 1 reserv dunk. Kan säga att jag aldrig haft extra tank och har inte haft några problem. Två dunkar anser jag räcka fint. Ska man way out så e det bara att köpa plast dunkar och bunkra :)

Ja det var lite från mig.. Det finns mycket kul att diskutera i en sån här tråd..

Lycka till!!

jag ska ju ute länge och då vill man ha det lite bekvämt.

Jag vill ha ett matbord och stol. Inte ett bord för tolv sittande gäster och buttler det tycker jag är lite överdrivent utan ett litet hopfällbart bord modell camping. att sittan ner vid ett bord och äta middag är en lyx jag saknat ibland. Det krävs så lite extra plats.

och en vilstol att sitta i när solen går ner över bergspasset. Tillsammans med dagens öl

och en slaf med lakan, täcke och kudde.

Jag undrar om jag inte ska fixa en dusch med.

Toalett är ett måste.

Jag undrar om jag inte ska stanna hemma.

Klas