Gå till innehåll

MrD's HDJ80 (BJ42 Daniel som inte har någon BJ42 längre)

BJ42 Daniel

Rekommendera Poster

Jo svenska kronan är ovanligt "het" mot både USD och Pund. Så lika bra att passa på att handla :-P Blir nog lite till BJ45 från england oxå nu när det nästan är gratis ;)

Blev billigare att transportera den från CA till NYC och ta den själv på flyget, än att beställa två och ta dom med frakt till sverige, eller att själv skicka dom med flyg från NYC. Så billigast att ta med det som specialbagage när man flyger själv.

Har lovat en annan Gotlänning avritning och mätning av allt innan jag svetsar ihop, så kanske blir en "kopia" oxå :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Göör snygg rearbumper !

Pengar är väl runda för att dom skall rulla ! Eller? ;)

Det känns ju bra att den Svenska kronan för en gång skull är lite värd gentemot dom andra stora valutorna .

Du får väl flirta lite med flygvärdinnan så får du säkert med dig grejorna som handbagage :P

/Mecki

Frun är ju med, så vågar inte flörta såååå hårt 8-)

Länk till kommentar

Och så ett litet tips!!! Lita aldrig på SAS!!!

Enligt deras hemsida så kan man betala extra för specialbagage dvs. bagage över 32kg och upp till 45kg och 277cm och max 4st, "exempelvis dykutrustning och musikinstrument" och så finns det en snygg tabell som anger olika viktområden och storlekar och vad det då kostar inrikes, eu och övriga världen. Det tolkar iaf jag som att jag kan ta med mig upp till 4st extra kollin på max 45kg/st och max längd på 277cm. Men icke! Nä det är bara om det är vissa saker! Vilket inte framgår varken på den sidan eller på undersidan med detalj info. Jag på pekar att jag redan handlat saker som är på väg till NYC och att jag givetvis förlitat mej på att det som står på hemsidan gäller. Får till svar "att det är möjligt att man kan tolka det så", eee jaha men vad gör vi åt det, "Du kan kontakta Trust Forwarding om hjälp, och jag skall informera webansvarig". Då talar jag om att jag redan i förra veckan pratat med Trust och att de inte åker på USA, "jaha", så vad tycker Du att jag skall göra? "prata med SAS-cargo", får ett telenr, ringer det och får till svar "Du får tala med USA avdelningen", får en e-postadress (som slutar på .dk) och mailar. Får svar nästa direkt att "Du måste anlita ett transportbolag". Där kände jag att "SAS-spåret" dog. Började fundera på att det ju finns lite skumma bolag i USA som har som affärs idé att man beställer saker i USA till deras inrikesadress och att de sedan skickar vidare, och om det fanns något sådant i NYC. Tittar också på klockan och inser att Luke på 4x4Labs snart borde vara vaken och på jobbet. Mailar och börjar ringa i hopp om att han skall kunna hinna stoppa FedEx. Efter 3 timmar får jag dagens första glädje, ett mail från Luke att han hunnit stoppa FedEx. Ringer igen och får tag i honom. Det visar sig att hans fru jobbar på ett bolag med kontor i Stockholm och att hon brukar åka dit då och då, samt har en massa Svenska kollegor i USA. Han lovar att kolla med dom och se till att skicka det direkt till mej i Sverige. Phjuuuu..... det kallar jag service! You are the man Luke!!!

Men åter igen lita inte på SAS, iaf inte på vad som står på deras hemsida!

Fördelen med allt detta är att jag nu kan fylla väskorna med annat och bara betala för övervikt upp till 32kg :-P

Så någon som har något förslag på vad jag behöver 8-)

Länk till kommentar

Kan rekommendera http://www.myus.com/ Bra priser på frakten. De är också väldigt flexibla när det gäller tulldeklaration. Inga problem att få saker ompackade så att de blir använda så väl som att skriva ner tullväldet. Paketen skickas dessutom från en privat avsändare, inte från något företag.

Länk till kommentar

Och så ett litet tips!!! Lita aldrig på SAS!!!

Enligt deras hemsida så kan man betala extra för specialbagage dvs. bagage över 32kg och upp till 45kg och 277cm och max 4st, "exempelvis dykutrustning och musikinstrument" och så finns det en snygg tabell som anger olika viktområden och storlekar och vad det då kostar inrikes, eu och övriga världen. Det tolkar iaf jag som att jag kan ta med mig upp till 4st extra kollin på max 45kg/st och max längd på 277cm. Men icke! Nä det är bara om det är vissa saker! Vilket inte framgår varken på den sidan eller på undersidan med detalj info. Jag på pekar att jag redan handlat saker som är på väg till NYC och att jag givetvis förlitat mej på att det som står på hemsidan gäller. Får till svar "att det är möjligt att man kan tolka det så", eee jaha men vad gör vi åt det, "Du kan kontakta Trust Forwarding om hjälp, och jag skall informera webansvarig". Då talar jag om att jag redan i förra veckan pratat med Trust och att de inte åker på USA, "jaha", så vad tycker Du att jag skall göra? "prata med SAS-cargo", får ett telenr, ringer det och får till svar "Du får tala med USA avdelningen", får en e-postadress (som slutar på .dk) och mailar. Får svar nästa direkt att "Du måste anlita ett transportbolag". Där kände jag att "SAS-spåret" dog. Började fundera på att det ju finns lite skumma bolag i USA som har som affärs idé att man beställer saker i USA till deras inrikesadress och att de sedan skickar vidare, och om det fanns något sådant i NYC. Tittar också på klockan och inser att Luke på 4x4Labs snart borde vara vaken och på jobbet. Mailar och börjar ringa i hopp om att han skall kunna hinna stoppa FedEx. Efter 3 timmar får jag dagens första glädje, ett mail från Luke att han hunnit stoppa FedEx. Ringer igen och får tag i honom. Det visar sig att hans fru jobbar på ett bolag med kontor i Stockholm och att hon brukar åka dit då och då, samt har en massa Svenska kollegor i USA. Han lovar att kolla med dom och se till att skicka det direkt till mej i Sverige. Phjuuuu..... det kallar jag service! You are the man Luke!!!

Men åter igen lita inte på SAS, iaf inte på vad som står på deras hemsida!

Fördelen med allt detta är att jag nu kan fylla väskorna med annat och bara betala för övervikt upp till 32kg :-P

Så någon som har något förslag på vad jag behöver 8-)

Shit vilken urspårning, se nu till att få någon semester också :-P

Länk till kommentar

• 1 month later...

Idag damp denna lilla järnhög ner från California :-P

post-854-0-95805500-1364402829_thumb.jpg

Nu återstår bara att se om jag lyckas få den att se ut som den ska :blush:

Och skall jag ha reservhjulet på höger eller vänster swingaway, och dunk och stege på den andra?!?!?

Idéer?

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Har ägnat en stund av dagen till lite förberedande åtgärder för att få på 4x4Labs bumpern. Då kan man inte ha bakre delen av avgassystemet, men jag gick steget längre och rensade lite mer :-)

Köpte en 1m 2,5 pipa och en 30gr böj på Mekonomen, sedan var det bara att skruva, kapa och svetsa lite.

post-854-0-33935400-1364650825_thumb.jpg Detta blev över, någon som behöver? Helt fritt från rost!

post-854-0-70523500-1364650891_thumb.jpg Sparade den lilla främre dämparen, för att slippa göra två infästningar.

post-854-0-16228400-1364650945_thumb.jpg Flyttade fram det bakersta ramfästet och svetsade fast det i org. hålen.

post-854-0-33094000-1364651034_thumb.jpg Tog även fästet från den bakersta dämparen och kapade av det ca 1cm.

post-854-0-34759900-1364651110_thumb.jpg Allt på plats.

post-854-0-77296300-1364651158_thumb.jpg Sticker inte ner nämnvärt!

Nu finns det plats för bumpern :-)

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar

Snajsigt :D

E den lastbils-reggad eller kommer den igenom besiktningen ändå? Med avgasröret "ut på sidan" menar jag.

Tyvärr. Den går inte genom bilprovningen om avgasröret mynnar ut i direkt anslutning till ett fönster som går att öppna och där det kan komma in avgaser. Jag har försökt tidigare. Hade dock en HDJ80 som hade registrerats med undantagen kontrollbesiktning (den behövde aldrig kontrollbesiktigas). Den hade jag avgasröret på sidan.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tyvärr. Den går inte genom bilprovningen om avgasröret mynnar ut i direkt anslutning till ett fönster som går att öppna och där det kan komma in avgaser. Jag har försökt tidigare. Hade dock en HDJ80 som hade registrerats med undantagen kontrollbesiktning (den behövde aldrig kontrollbesiktigas). Den hade jag avgasröret på sidan.

Det går igenom!!! En lastbilsreggad behöver bara ha mynningen förbi instegs dörren. Och Peder, 24-valven som jag köpte av Dej hade röret så och tom utåt, och den gick igenom gång på gång. Min BJ45 pickup hade det likadant och gick igenom! När jag höll på att bygga det systemet hade jag tom. stationschefen förbi på kaffe i garaget som talade om hur jag fick göra. Regeln säger att utblåset inte får vara vinklat utåt om det är på höger sida, och detta är tom riktat inåt! Så inga problem! Och nu låter "pärlan" som en gruvtruck!!! :-)

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar

Jag hade mitt utåt snett bakåt precis framför höger bakhjul på min 80a. Den gick genom varje år med det och den var personbilsreggad. Dom brukade ligga på knä bakom o leta utblås, tills jag sa att på dessa satt det på sidan :wacko:

Vinst varje gång då i årliga lotteriet :D

Länk till kommentar

Så har jag idag börjat med bumpern på riktigt!

Första sak var att kapa bort den bakersta tvärbalken och sedan kapa av ramändarna ca 7cm.

post-854-0-07055400-1365884756_thumb.jpg

Den vänstra "vingen" passade lite dåligt (låg för nära karossen), och att räta ut en 6mm plåt är inte helt lätt :-) Fick använda 20ton pressen.

post-854-0-67130300-1365884620_thumb.jpg

Nu passade den bättre.

post-854-0-88462700-1365884821_thumb.jpg

Dragfäste, dragbalk, schackelfästen och vingar svetsade. Samt första axeltappen.

post-854-0-18570900-1365884891_thumb.jpg

Hade bara 5timmar i verkstaden idag, men får kanske 5 till i morgon.

Länk till kommentar

Fick ihop nästan 5h i verkstaden idag oxå, så kom rätt långt! :-P

Röret på vingen på plats.

post-854-0-53769700-1365960260_thumb.jpg

post-854-0-94203200-1365960417_thumb.jpg

Båda swingawysen upp "loppade". Körde med reserven till vänster och stage och kommande dubbla dunkhållare till höger.

Reservhjulshållaren blir riktigt bra.

post-854-0-65607900-1365960312_thumb.jpg

Vågade inte lägga stegen närmare.

post-854-0-79619400-1365960368_thumb.jpg

Av monterad och bara några sista "sömmar" innan bläster och lack.

post-854-0-95667300-1365960189_thumb.jpg

Länk till kommentar

Schysst! Skulle vilja ha en sådan på min!

Tack!

Tyvärr gör Luke inte dom till 70-serien, men han säljer lösa swingaways oxå! Dom till 60-serien borde passa till Din med, och själva kofångaren kan Du ju bara ta en U-balk eller D-balk.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Det går inte fort. Men bumpern och alla delar är blästrade och lämnade på lack. Tyvärr blev lackeraren sjuk, så jag får troligen allt först i morgon. Men då har jag å andra sidan haft lite tid att göra lite andra "förberedelser"!

post-854-0-74058800-1369331578_thumb.jpg

Hmmm jag gillar inte rost!!!

post-854-0-39566200-1369331634_thumb.jpg

Någon borde tipsa Toyota att sluta med att "lackera" sina bilar med karosserikitt!

post-854-0-40004900-1369331665_thumb.jpg

Komplicerad mall brukar innebära jobbig plåtbit! :-o

post-854-0-33635000-1369331695_thumb.jpg

Som en "smäck"!

post-854-0-91004900-1369331766_thumb.jpg

Lite grund och man börjar ana att det nog blir bra!

post-854-0-02795100-1369331804_thumb.jpg

Och så lite bodyspray, färg och tectyl = klart!

post-854-0-83815100-1369331838_thumb.jpg

Detta blev över! Någon som är intresserad? :rolleyes:

post-854-0-72878500-1369332452_thumb.jpg

Passade även på att öka värdet på bilen med en 5-10kkr, med hjälp av lite dekaltrimning 8-)

Länk till kommentar

Tack!

Tyvärr gör Luke inte dom till 70-serien, men han säljer lösa swingaways oxå! Dom till 60-serien borde passa till Din med, och själva kofångaren kan Du ju bara ta en U-balk eller D-balk.

Vem e Luke!

Länk till kommentar

Wow ! Snyggt jobbat Daniel !

Det verkar vara ett ställe som rostmasken trivs på när det gäller 80:orna, dom har käkat upp samma plåtbitar på min bil :cry:

Men nu när du har tränat på din bil så det är väl inga problem om jag ställer ut 80:an på ön medans vi åker på semester och så kan vi hämta upp den på hemvägen :twisted: :twisted: :twisted:

/Mecki

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Wow ! Snyggt jobbat Daniel !

Det verkar vara ett ställe som rostmasken trivs på när det gäller 80:orna, dom har käkat upp samma plåtbitar på min bil :cry:

Men nu när du har tränat på din bil så det är väl inga problem om jag ställer ut 80:an på ön medans vi åker på semester och så kan vi hämta upp den på hemvägen :twisted: :twisted: :twisted:

/Mecki

Trodde inte att jag skulle säga detta till Dej Mecki, men nu kommer det.... dra åt "%€ :-P

Jag har min pappmall kvar, jag kan skicka den till Dej om Du vill 8-)

Mest nöjd är jag med att jag lyckades laga det med en enda plåtlapp!!!

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar