Gå till innehåll

HDJ80 -96, Tant grön

solk

Rekommendera Poster

• 3 weeks later...
  • 2 years later...

Då har det varit dags för kopplingsbyte. Eftersom jag inte gjort det under tiden jag ägt bilen så har jag ingen koll på när det gjorts senast. Delar sourcades från Euro4x4 med stor hjälp av Micky. Eftersom jag inte har någon lyft så övertalade jag den lokala bilmeken att göra jobbet med delar jag införskaffat. Och när kopplingen ändå byts kan man ju passa på att be någon renovera lådan bara för sakens skull. Och då kan man ändå passa på att ta hem fördelningslådan för att se om man kan byta lager o packbox i utgående axlar själv. Och någonstans där hade jag tillräckligt många variabler igång för att allt skulle börja gå på röven ordentligt... Full story kommer.

• Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då var Tant Grön upphämtad och får för första gången bekanta sig med den lite yngre släktingen. Det som hänt under frånvaron är:

• Ny kopplingssats (heavy duty från Euro4x4)
  • Renoverad låda, synkringar till 2an bytta (sats från Euro4x4)
  • Garagerenoverad fördelningslåda (bytt lager och packboxar på utgående axlar fram och bak samt ny givare för indikering av centerdiff locked, ny luftning etc)
  • Ett par rörbitar till bakre värmepaketet bytta

Nu bör det förhoppningsvis dröja innan drivlinan behöver rivas för underhåll i alla fall...

IMG_5420_both2.jpg

Redigerad av solk
Typo
Länk till kommentar

Kopplingsbyte... Borde vara rätt enkelt för verkstaden. Upp med skrotet, lossa kardaner och sänk lådan tillräckligt mycket för att kunna dela på motor och låda. Lägg lådan åt sidan och byt koppling. Så långt gick det rätt smärtfritt.

IMG_5336.thumb.JPG.2c50e85f8f7a6d1cf6ce9201bf6d0ccf.JPG

Kopplingssatsen innehöll ny förstärkt tryckplatta, lamell (båda Aisin) och urtrampningslager (Toyota). Ut med det gamla och in med det nya. Då visar det sig att slavcylindern inte når fram till kopplingsgaffeln när man trampar ur. "Vad i hela världen" hinner jag tänka innan jag frenetiskt börjar dubbelkolla artikelnummer. Jodå, satsen skall passa min bil men gör det ändå inte. Efter lite mätande visar det sig att gamla tryckplattan (31210-60160) motsvarar en Aisin CTX-109. Den som låg i kittet är en Aisin CTX-121 och den är 11 mm lägre/kortare vilket gör att urtrampningslagret inte når fram till fjädrarna när man trycker kopplingen i botten. Det nya urtrampningslagret var identiskt med det gamla, 31230-60181. Jag mailar Micky på Euro4x4 och han kommer småningom fram till att kittet borde innehållit ett annat urtrampningslager (31230-60120) som är 10,5mm högre och således skulle kompensera för den lägre tryckplattan. Under tiden felsökning pågår (och eftersom det är dyrt att ha bilen hängande på en lyft) beslutar jag mig för att snabbt beställa en ny original tryckplatta från den lokala Toyotanasaren och strunta i HD-plattan. Allt för att det skall gå fortare att få ihop...

När tryckplattan väl kommer till Toyotanasaren "vet" vi att den kommer passa eftersom det nya lagret var identiskt med det gamla. Trodde jag ja! Vid ny snabb jämförelse mellan gamla tryckplattan (31210-60160 ) och den nya från Toyota (nummerändrad till 31210-60162) så visar det sig att den också diffar med nästan 11mm, precis lika mycket som Aisin-plattan som låg med i ursprungskittet! Nu står jag med en gammal tryckplatta som passar, en ny från Aisin som inte passar och ännu en ny från Toyota som inte heller passar. Ridå...

298423371_Clutchfingers_notes-Copy.thumb.jpg.81f60092d37158983845d7bddbd68d4b.jpg

• Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentar

Så med gråten i halsen kollar jag med Micky om han inte skulle kunna expressa hit ett urtrampningslager som passar. Givetvis kan han det och väntan uppstår. Jag ber en stilla bön om flyt med postgången ända tills DHL messar.

"Shipment on hold - LEIPZIG, GERMANY - Severe weather conditions".

Tack för det. Kollar vädret i Leipzig, +6 grader, strålande sol och vind från väst, 2m/s. Nåja, det får väl bli efter helgen då.

Till slut kommer i alla fall lagret direkt till verkstaden och saker kan förhoppningsvis börja gå åt andra hållet.

Sammanfattningsvis så hade jag sedan tidigare en kombination av  tryckplatta 31210-60160 och lager 31230-60181 i bilen.

Om ni behöver byta själva och ersätter med den nummerändrade plattan 31210-60162 eller Aisin CTX-121 så behöver ni ett annat lager som heter 31230-60120. Det jag är mest besviken över är att Toyota inte kunde hitta någon servicebulletin som föreskriver ett annat lager i och med nummerändringen.1362376085_clutchbearingnumbers.thumb.jpg.90f3940897dfe2270fb2843897a1a165.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

Nåja, nya tag. Eftersom växellådan ändå var ur bilen så lyckades jag hitta en lokal förmåga med dokumenterad kunskap om växellådsrenoveringar. Från början ville han sourca delarna själv men efter att ha fått ett pris på synkringar på ca 7000:- för en (1) växel tackade han nej till jobbet. Jag lirkade lite och lyckades övertala honom om att låta mig beställa ett overhaul kit som han kunde jobba med. Slutsatsen blev att "kittet funkade bra och allt passade men det brukar inte vara så när inte jag får fixa delarna". Jag antar att det är ett gott betyg till denna sats som kompletterades med nya synkringar till tvåans växel. Tur eller otur, allt såg fräscht ut i lådan och synkringarna var heller inte speciellt slitna men nu sitter det i alla fall nytt nästan överallt.

Eftersom insidan nu var fräsch och jag väntade på delar till kopplingen fick lådan följa med hem på utvänding översyn.

Från trött och smutsig via ren och grundad hela vägen till rött är sött. Jag vet att Klydd gillar rött undertill så det fick bli så.

IMG_5343.thumb.JPG.39bd71f3bd962a09b53cb8fb23680a49.JPGIMG_5344.thumb.JPG.2a505c8101d3c72d6685747d9a6ba78a.JPGIMG_5349.thumb.JPG.81813a6d2ad185563616c7769303d1e1.JPG

• Like 4
  • Haha 1
Länk till kommentar

Fördelningslådan behövde ju också få sitt. Som ni vet är ih8mud en grym resurs och efter lite surfande och sökande på vad man borde göra när grejerna ändå är nere så föll valet på byte av packboxar och lager till främre och bakre output shafts. Här är en bra tråd som också länkar till lite part numbers som behövs. Mecki visade sig kunna bistå med såväl teoretiskt underlag (FSM) som praktiska verktyg (press). Den största utmaningen var att få loss låsringar. Det finns verkligen inga bra låsringstänger eller så kan jag helt inte använda de jag har...

Med transferlådan i handen, ta bort främre och bakre housing och leta rätt på lager och packboxar. Dessa verkar vara hyggligt lättåtkomliga och är tydligen det man skall passa på att byta när man kommer åt. Originalpackningarna kostar en knapp hundring hos lokala handlaren så de sourcades därifrån. Lagren var däremot snordyra och lite jobbiga att hitta motsvarande generisk beteckning på.

1475243289_TCparts.thumb.jpg.f0a54ee37bc4ed0d674d8056164d6aef.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

Front extension housing: Jag bytte packning 90311-50014 och lager 90363-40083. Den stora hemligheten är att lagret är ett vanligt 6208Z som jag "nästan" hittade på Momentum. "Z" innebär plåttätning på ena sidan och Momentum hade bara 2Z, dvc plåttätning på båda sidor. I mitt fall var 2Z billigare och tillgängligt direkt. Det är bara att pilla bort ena tätningen på ett "2Z" så man själv gjort sig ett "Z".

Lossa främre "huset", vänd på det och börja gräv.

IMG_5254.thumb.JPG.be65d59250cd566bd908ff17c3910e40.JPG

Den tandade "Drive clutch hub" är kinkig att komma åt, jag fick modifiera en avdragare genom att slipa ner och förlänga en med 250mm armar. Om standardavdragaren är tillräckligt lång så är den för fet, är den tillräckligt smal är den för kort.

IMG_5263.thumb.JPG.559358acbf9cad5a278f0c9d64f88988.JPG

Och efter lite grävande hittar man ett 6208Z för 282kr...

IMG_5267.thumb.JPG.b8f561a7a9778153635b493567b88557.JPG

• Like 4
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Rear extension housing: Jag bytte packning 90311-58008 och lager 90363-50005. Toyota ville ha en bra bit över tusenlappen för detta och beteckningen 50BC08 är ingen standardbeteckning för DGBB (Deep Groove Ball Bearing aka spårkullager). Lagret går att hitta med lite googlande men jag lyckades inte hitta någon leverantör i närheten. Ryssland, Venezuela och Filippinerna kändes som avlägsna möjligheter. Lagret är otätat med måtten 50x80x16 mm och med lite resonemang runt applikation och lastfall blev jag övertygad om att ett 6010-lager borde lösa uppgiften. Momentum ville ha 414kr så det fick bli ett sådant. Bort med bakre "huset" och börja gräva...

IMG_5235.thumb.JPG.7a43f96ee5319f7ecbebb9aefea03f1d.JPG

På vägen hittar man en viscous coupling som en del 80-ägare verkar vilja göra sig av med men jag lät min sitta kvar.

IMG_5243.thumb.JPG.72dcb60b352512f86b6760a9f936e049.JPG

Och i botten till slut ett lager. Låsringen som håller det var den kinkigaste att få loss under hela operationen. En lång och smal tång är ett måste men även med en sådan pillade jag säkert runt i en halvtimme innan den ville följa med ut.

IMG_5252.thumb.JPG.a956d5068da28f2e0deab20e6f3b9147.JPG

Redigerad av solk
Typo
  • Like 3
Länk till kommentar

En av skruvarna som bultar fördelningslådan till växellådan hade gått av under demonteringen och bara 6-7 mm stack upp.

Mitt stoltaste ögonblick kom när jag som svetsanalfabet ändå lyckades backa ut den genom att gänga om "stumpen" som ursprungligen var M12x1,25 till M12x1,5 och tvinga på en mutter utvändigt. För att låsa muttern borrade jag ur stumpen och gängade upp hålet till M8, drog i en skruv och lyckades sedan övertala hela ekipaget att följa med ut. Den skruven skall jag rama in någonstans.

1526244177_Boltshear.thumb.jpg.4bf5d793397561819a3eada5c22f3cc5.jpg

IMG_5260.thumb.JPG.286def23a3e4559edf9458d71a23ea4b.JPG

• Like 4
  • Haha 1
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Det finns en hel del skrivet om felsökning av indikeringslampan för centerdiffen på 80-serien bland annat här. Det vanligaste verkar vara antingen att givaren för låst mellandiff slutat fungera, alternativt att diffspärrsmotorn gett upp. Min lampa hade inte inte lyst på ett tag så jag skruvade ur givaren och kunde konstatera att den var kass och behövde bytas. Funktionen är precis som en givare till backlampan. Opåverkad är det en öppen krets och den sluter när den mekaniskt påverkas av gaffeln i fördelningslådan som låser mittdiffen.

786450746_centerdiffswitch.thumb.jpg.2a923e629d75aae136486c53c29c0018.jpg

Nu var det inte bara givaren som var kass. Kontaktdonet hade sett sina bättre dagar.

IMG_5225.thumb.JPG.ef82e0b0f82e7800dabd618da0909c85.JPG

Toyota har nya kontaktdon men var uppärksam på att det är tomma skal så stift och tätningar får skaffas separat.

IMG_5423.thumb.JPG.0709e6cdd894e7cba91f26077e773231.JPG

Som grädde på moset byttes luftningarna och drogs upp i motorrummet. Givetvis fick fördelningslådan också lite läppstift på sig för att göra Klydd glad :-)

IMG_5357.thumb.JPG.17cdc7479dcb64ff598b79e56dab1434.JPG

Redigerad av solk
Typo
  • Like 3
Länk till kommentar

2 minutes ago, Klydd said:

snyggt jobbat @solk Både med renovering och dokumentation. Men, jag vet inte hur jag kom in i bilden angående färgval. Jag är ju färgblind, så rött är inte min starka sida :D

And in that, my friends, lies the answer :-)

• Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentar

1 hour ago, Jah said:

Tjusigt blev det med original Ah eller uppgradering?

Så original det kan bli. När laddlampan började lysa hade jag inte tid att jaga runt efter någon uppgradering som kanske passar. Jag har änna provat förut med begränsad framgång :-)

Länk till kommentar

49 minuter sedan, solk säger:

Så original det kan bli. När laddlampan började lysa hade jag inte tid att jaga runt efter någon uppgradering som kanske passar. Jag har änna provat förut med begränsad framgång :-)

Original är ju bäst 👍 Annars vanligt att öka Ah med en från 100 serien

Länk till kommentar

• 2 weeks later...