Jump to content

HDJ80 -96, Tant grön


solk

Recommended Posts

Eftersom jag bombar forumet med frågor i en annan tråd tänkte jag på enklaste sätt här visa det lilla resultatet av den stora mödan i garaget.

 

Jag har bytt den något trötta fjädringen mot ett OME-kit av vanligaste modellen. Nya casterbussningar sitter också på plats. Arbetsgången följde i stort den instruktion som finns på sleeoffroad.com.

 

Bilen när jag fick henne:

innan_hojning_2.jpg

 

Efter byte av fjädring och stötdämpare:

efter_hojning_1.jpg

 

 

Bärarmarna såg lite geggiga ut, gammal underredsmassa och en del rost under.

armar_01.jpg

 

Efter lite skrapande och borstande insåg jag att dygnet har får få timmar.

armar_02.jpg

 

Blästring skall inte underskattas, speciellt inte som jag för en billig peng fick armarna blästrade och zinkbelagda med någon sorts zinktråd som smälts och sprutas på för maximal vidhäftning. Jag vet inte vad processen kallas men det blir perfekt yta att måla vidare på.

armar_03.jpg

 

Detaljer jag inte sett tidigare dök upp efter blästring

armar_04.jpg

 

 

Jag toppade av med svart hammarlack i flera lager samt de nya casterbussningarna. Pga dåligt ljus fick jag ingen vettig bild innan jag monterade på dem igen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har skrivit lite blandat i 80-tråden om det bilen fått genomlida sedan jag köpte henne. För att sammanfatta är det:

Höjning och stötdämpare enligt ovan.

Nya bromsar bak, inlämnat och fixat hos Toyota Kungsbacka

Ny vattenpump

Ny kamrem inkl spännrulle och remspännare

Nytt oljetråg (gamla rostigt)

Oljebye+filter

 

Och dagens övning i solen, pin7-mod samt installerat CDL switch. Jäkligt enkel operation, skönt att kunna köra lågväxel och svänga samtidigt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har bilen fått ny olja i axlarna. Lite 5-56 och en halvmeter hävarm på en 24mm hylsa fick de vresiga oljepluggarna att ge med sig. Efter att ha läst om "kräm" i axlarna i en annan tråd här var det med skräckblandad tillförsikt jag började tappa ur oljan men döm om min förvåning när det faktiskt var olja som rann ut! Lite krämig skit satt på magnetpluggarna men inga spån eller större fasta partiklar.

 

Dagens nybörjarslutsats: Hypoidolja är jäkligt sirapig, om man fyller drygt tre och en halv liter sådan i en diffklump liggandes på marken med en tratt och (tunn) slang så får man mjölksyra :-)

Link to comment
Share on other sites

Då har bilen fått ny olja i axlarna. Lite 5-56 och en halvmeter hävarm på en 24mm hylsa fick de vresiga oljepluggarna att ge med sig. Efter att ha läst om "kräm" i axlarna i en annan tråd här var det med skräckblandad tillförsikt jag började tappa ur oljan men döm om min förvåning när det faktiskt var olja som rann ut! Lite krämig skit satt på magnetpluggarna men inga spån eller större fasta partiklar.

 

Dagens nybörjarslutsats: Hypoidolja är jäkligt sirapig, om man fyller drygt tre och en halv liter sådan i en diffklump liggandes på marken med en tratt och (tunn) slang så får man mjölksyra :-)

Oljan brukar rinna ut fin, men "krämen" (Fett som pressats in från drivknutar, skit, gammal olja, metallspån, vatten m.m.) kommer Du inte åt annat än när drivaxlar och diffklump är ur tagna. Oljan på min 80'ia var bytt regelbundet, och rann ur så fint när jag skulle renovera diffen, men i diff- och axelhuset "grävde" jag ur "kräm". Om oljepluggarna satt så hårt har antingen någon dragit dom för hårt eller så är det tider sedan någon bytt oljan! Bara att hoppas på det första!

 

Fylla på är nästan lättast om man har någon 1literflaska med pip! Eller pump som de större verkstäderna har :rolleyes:

 

Fortsatt lycka till med Tant grön!

Link to comment
Share on other sites

Daniel, det är säkert så att det var ett tag sedan oljan byttes men jag är glad för det lilla (något rann ju ut iaf). Eftersom kapaciteten enligt handboken skall vara i närheten av 3,5+2,7 liter och jag fick ut ungefär så mycket så bör ju största delen av den gamla oljan inte pressats ut genom drivknutar eller gått vidare i karriären som "kräm". Det finns säkert kräm om man letar, jag är som sagt glad för det lilla :-)

Link to comment
Share on other sites

Daniel, det är säkert så att det var ett tag sedan oljan byttes men jag är glad för det lilla (något rann ju ut iaf). Eftersom kapaciteten enligt handboken skall vara i närheten av 3,5+2,7 liter och jag fick ut ungefär så mycket så bör ju största delen av den gamla oljan inte pressats ut genom drivknutar eller gått vidare i karriären som "kräm". Det finns säkert kräm om man letar, jag är som sagt glad för det lilla :-)

Som jag sa så sitter krämen fast och att Du får ur eller i rätt mängd olja har nästan inget med det att göra, då Du ju inte fyller hela axelhuset med olja. Påfyllningshålet tillika nivå är ju inte i topp på diffhuset. Tur är det annars skulle oljan pressas ut genom alla tätningar av trycket :D

Dvs. det finns gott om plats för allt "kräm" även om man får ur och i rätt mängd olja. Där det låg mest "kräm" i min framaxel var i axelhuset ut mot drivknutarna, troligen för att det slungas utåt av diffen!?!?

 

Oavsett så mår Din bil bra av att ha fått lite ny olja :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tant grön är sedan ett tag tillbaka lite naken om baken. Tanken är att totalt utrota rostmasken för att säkerställa ett ännu längre lyckligt liv. Bakre stötfångare bortmonterad för att komma åt där det behövs.

post-1621-023540800 1334132859_thumb.jpg

 

Ett litet rostangrepp blir större när det pillas på. Bakom höger bakhjul ser det riktigt tråkigt ut, resten av karossen verkar klara sig med blästring och efterföljande målning och underredsmassa.

post-1621-008853800 1334133012_thumb.jpg

 

Sjuk plåt borta, ny skall dit.

post-1621-086921200 1334133141_thumb.jpg

 

Plåt och svets kan jag inget om, jobbet är bortlejt till någon som kan. Saknaden efter bilen är stor men jag tröstar mig med att underrede och rostskydd kommer vara "bättre än nytt" när sjukhusvistelsen är över...

//solk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Arbetet skrider framåt och jag hoppas få bilen på fötter inom en vecka.

Hela underredet är blästrat och rostfritt.

post-1621-032069800 1335291320_thumb.jpg

 

Efter blästring målas allt undertill med trekomponentsfärg.

post-1621-045320300 1335291442_thumb.jpg

 

Skyddsplåtar och drag plockas av för att komma åt...

post-1621-035219600 1335291498_thumb.jpg

 

Framtida mekande kommer förhoppningsvis bli lättare, så här ren har bilen nog inte varit på 16 år.

Link to comment
Share on other sites

Kanske på sin plats att åter påpeka att jobbet är bortlejt men att jag "arbetsleder" på distans :-P

Med arbetsledning avses i detta fall att säga ja eller nej till entrepenörens förslag. Men sen jäklar, då skall det grejas. Först på att göra listan är att få på snorkeln som väntar hos Mecki!

Link to comment
Share on other sites

Kanske på sin plats att åter påpeka att jobbet är bortlejt men att jag "arbetsleder" på distans :-P

Med arbetsledning avses i detta fall att säga ja eller nej till entrepenörens förslag. Men sen jäklar, då skall det grejas. Först på att göra listan är att få på snorkeln som väntar hos Mecki!

 

 

Att "arbetsleda" och fatta svåra beslut är betydligt svårare än vad många tror :rolleyes:

 

Det står ett stort och fint paket från Safari och väntar på att "Tant Grön" skall komma tillbaka i från hälsohemmet.

 

Du kan ju kommma hit och "arbetsleda" lite när jag monterar min snorkel i nästa vecka ;)

 

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är Tant Grön tillbaka sedan någon vecka. Surt att precis missa träffen i Skövde men det går väl fler tåg. Det som gjorts på hälsohemmet är som sagt blästring av hela underredet, rostlagning av ett par hål, lackering med 3komp-färg undertill, bytt ett halvdåligt bränslepåfyllningsrör samt rostskydd av hela bilen.

 

post-1621-033199100 1336641139_thumb.jpg

 

post-1621-090295600 1336641162_thumb.jpg

 

post-1621-054802400 1336641181_thumb.jpg

 

post-1621-087998100 1336641214_thumb.jpg

 

post-1621-075765000 1336641234_thumb.jpg

 

Efter hemkomst har även snorkeln som Mecki förvarat under tiden kommit på. Nästa steg blir lite elprylar, extraljus skall kopplas om etc...

 

post-1621-053436500 1336641360_thumb.jpg

 

//Solk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det har blivit lite geggigare än vanligt på insidan av höger styrled så varför inte byta hjullager och lite tätningar?

Sagt och gjort, med hjälp av lite glada hejarramsor pallade jag upp bilen och började skruva isär.

 

post-1621-083405600 1339273478_thumb.jpg

Kladdigt...

 

post-1621-088268900 1339273550_thumb.jpg

Mindre kladdigt.

 

post-1621-078297600 1339273596_thumb.jpg

På höger sida gick det snabbare eftersom jag nu var erfaren. Dock tog det stopp när jag skulle ha loss de koniska brickorna (cone washers). Jag tänkte ge det ett nytt försök imorgon men efter en hel del bankande under kvällen har jag bara fått loss en. Tre sitter som berget (inringat på bilden). Tips mottages tacksamt, var skall jag banka bäst och hur mycket? Jag vill ju inte göra mos av alla gängor på pinnbultarna...

Link to comment
Share on other sites

Vad härligt kladdigt det ser ut :-D

 

Min cone washers trilskades dom också, till slut fick jag loss dom så här: gör rent ordentligt med stålborsten run pinnbulten så det inte sitter nån rost ivägen , spreya med rostlösning och låt verka , slå med hammaren direkt eller på ett dorn i sidan på armen vid den koniska brickan så att materialet i armen trycks in lite och trycker loss brickan , skadan fixar man till efteråt när armen är loss . Har praktiserat detta även på drivaxlarna ned gott resultat .

Link to comment
Share on other sites

På höger sida gick det snabbare eftersom jag nu var erfaren. Dock tog det stopp när jag skulle ha loss de koniska brickorna (cone washers). Jag tänkte ge det ett nytt försök imorgon men efter en hel del bankande under kvällen har jag bara fått loss en. Tre sitter som berget (inringat på bilden). Tips mottages tacksamt, var skall jag banka bäst och hur mycket? Jag vill ju inte göra mos av alla gängor på pinnbultarna...

uuuiiii nu fick jag flaschback!!!

Ha muttrarna på och ta den största hammaren Du äger och klappa till på pinbulten för end. Du kan oxå knacka på sidan av själva lagerhållaren, samt med ett rör som precis går runt pinbultarna och knackar då på själva "knastret".

Dränk allt med krypolja innan Du går in för kvällen så har det säkert gjort nytta tills nästa försök!

Och gasvärmare är alltid ett bra redskap!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag dränkte skiten i 5-56 innan jag avbröt igår och fortsatte en stund nu på kvällen. Till min hjälp hade jag ett nyinköpt dorn och två cone washers gav med sig direkt. Den fjärde jäklas fortfarande men är förhoppningsvis lite uppmjukad imorgon. Sedan är det alltid en dålig idé att mecka i duggregn när ljuset börjar avta, det blir bara skit av det. Skam den som ger sig!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ta en huggmejsel & hugga lite längst in på brickan i sidled då brukar dom ge sig.

 

Själva styr armen är smidd så den tål att man soppar på den med slägghammaren men slå inte där konan ska sitta utan på sidan om det bara ta i där

Edited by Toyota
Link to comment
Share on other sites

Efter femton ronder vann jag mot den förb... brickan! Han lär inte sitta på nån bil mer i sitt liv. Jag kan inte direkt säga att någon speciell teknik löste det utan det var mest ett jäkla knackande och 5-56ande. Jag har beställt en del nya skruvar och brickor på Toyota. En bult som håller bromsbackarna kostar 140 spänn. Det blir mycket pengar för lite skrammel!

post-1621-080398800 1339452866_thumb.jpg

 

Tyvärr var en av skruvarna som håller tätningsplåten på baksidan av "kulan" hemmasnickrad och utan riktig skalle. Två andra gick av trots varsamt handlag :-(

 

Får se hur jag får ut dem, jobbet är iaf betydligt lättare på bänk än när det sitter på bilen...

Link to comment
Share on other sites

Härligt !

 

Våldet har åter igen segrat över tekniken :lol:

 

Det är som man säger : Med en juste handslägga kan man slå världen med häpnad ;)

 

Lycka till med det fortsatta mekandet .

 

/ Mecki

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bilen är fortfarande uppallad men det beror mer på tidsbrist och väntan på nya bromsbelägg som Toyota flyttar fram leveransdatum på hela tiden. Framaxeln är till största delen ihopplockad igen, bara bromsskiva och lager som skall på på högersidan. Och bromsbeläggen när de nu kommer.

 

Jobbet är som många tidigare sagt inte svårt men ändå jäkligt kladdigt. Därför har jag inte så mycket steg-för steg bilder men följande bonusjobb åkte med av bara farten:

 

Jah här på forumet hade ett par Marlin Crawler axeltätningar över så de fick åka med. Tillsammans med speedi sleeves på axlarnas anläggningsytor bör det hålla tätt ett tag. Standardtätningen nederst i bild.

 

post-1621-047431400 1340567703_thumb.jpg

 

När bromsoken ändå var av var det lika bra att renovera dem lite. Nya kolvar, tätningar o nipplar skadar inte. Dessutom fick de en diskret och klädsam grå pulverlack.

post-1621-064792700 1340567861_thumb.jpg

post-1621-055635200 1340567880_thumb.jpg

 

Bara de nya klossarna kommer snart...

Link to comment
Share on other sites

Tiden går fort när det skall göras annat än att skruvas. Nu är iaf lager förspända enligt FSM och samlad expertis. Bilen står på egna hjul och väntar på provkörning. Oken fram är renoverade och nya klossar är på plats.

 

Med en stund över ikväll tömde jag ut motoroljan och plockade ut oljenivågivaren som visat gul lampa sedan jag bytt oljetråg trots att nivån visat rätt på stickan. Efter lite jämförande med bilder på nätet kom jag fram till att en lödning släppt. Två minuters jobb med lödkolven och sedan ihop med grejerna igen. Tidigare tändes gul lampa för oljenivå några sekunder efter start så det var lite spänt att vrida om nyckeln... Efter ett par minuters tomgång och torrgasande utan att lampan tänts kommer jag somna gott, ny givare kostar 350-400 AUD plus moms o frakt så det vore gott om lyckan håller i sig!

 

Imorgon, provkörning! (Och Mecki kanske får tillbaka sina momentnycklar någon gång ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bilen verkar må bra efter byte av lager och tätningar i framaxeln. "Kulorna" på ändarna av framaxeln är torra och fina med ett alldeles perfekt tunt lager fett på. Ingen soppa av mollyfett och axelolja alltså. Med hjälp av en svetskunnig kompis har bilen ny fått ett takräcke samt lite uppgraderad belysning. Helljuset har fått xenonkonvertering i form av 55w H1-lampor och i extraljusen har ett 75w kit letat sig in. Xenonlamporna var liiiite för stora för att gå rätt igenom H1-sockeln i extraljusen så där fick jag gnaga en halv mm med dremeln. Tidigare ägare hade kopplat extraljusen direkt på det vänstra batteriet vilket enligt samlad expertis är ett no-no. För att få bättre koll på elen har jag installerat en säkringsbox från Blue Sea. Beklagar kabeldragningens osnygghet men allt är inte på plats än...

post-1621-037885000 1346653439_thumb.jpg

 

För att mata det hela har också en bättre polsko införskaffats.

post-1621-014241700 1346653522_thumb.jpg

 

Takräcke med arbetsbelysning i all sin prakt. Lamporna är 2st 18w LED.

post-1621-053560100 1346653567_thumb.jpg

post-1621-049160300 1346653593_thumb.jpg

 

Tanken är att det skall bli någon framåtriktad belysning på räcket också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.