Jump to content

Motorn dör..

adventura

Recommended Posts

Har fått ett bekymmer som jag gärna skulle vilja bolla med er andra tekniskt bevandrade....

Problemet dök upp för 1,5 vecka sen. Körde bilen (BJ75a) till jobbet på morgonen och allt gick bra de första 25 kilometrarna men sen märkte jag att den blev orkeslös vid gaspådrag och uppförsbackar. Jag körde i en flaska akut injectorclean och tankade fullt, då gick bilen bra i ca 30 mil men sen återkom problemet, jag bytte bränsle filter och tankade fullt, men problemet kvarstår.

Senast nu i förgår så körde jag bilen hem från jobbet och efter ca 20 km så blev den orkeslös så den inte klarade av tomgång, efter ca en minut så startade jag och då kunde jag bilen på tomgång men om jag rörde gasen så gick den dåligt, efter ca 20 minuter så startade jag och kunde köra hem. Om bilen har stått en stund så går alltså helt klart bättre igen. Iom att den känns orkeslös samt att den gick bättre vid första tankningen har jag utgått från att den inte får så mycket diesel som den behöver.

De åtgärder jag gjort är bytt bränsle filter, en flaska injectorclean, en flaska dieselbakterie dödare, tömt tanken och inspekterad dieseln och kikat efter bakteriebildningar men ingenting, några små flagnor när jag tömde tanken (inte mer än att det totalt skulle kunna täcka pekfingernageln).

Har någon några bra tips att ge innan jag börjar riva eländet på allvar?

Mycket tacksam för svar!

MVH Gustav

Om det är täppt i systemet kan man känna det genom att pumpa på handpumpen då bilen är igång. Om den är trög eller suger fast dvs inte går att pumpa är det skit i systemet.

Hade liknade problem på en bil men då såg handpumpen luft, så kolla den oxå!

Kontrollera att silen på sugledningen i tanken inte är igensatt, kontrollera att det inte blivit stopp i avluftningen, kontrollera även att inte sugledningen läcker så den drar in luft.

Tack för tipsen! Jag tänkte börja med bottensilen i tanken och sen gå igenom hela vägen upp till motorn. Till min stora förvåning så verkar det dock som jag måste riva ner hela tanken för att komma åt silen..... Någon som har någon annan erfarenhet av att göra detta på en BJ75?

Om det är täppt i systemet kan man känna det genom att pumpa på handpumpen då bilen är igång. Om den är trög eller suger fast dvs inte går att pumpa är det skit i systemet.

Hade liknade problem på en bil men då såg handpumpen luft, så kolla den oxå!

Det lät som ett enkelt sätt att felsöka på..... tyvärr så är min handpump kass :( Har löst detta vid avluftning med att lossa pumpen från motorn och peta in ett finger bakom och på det viset pumpa via den vägen, dock inget man vill göra med motorn igång :) om man vill ha kvar fingrarna alltså....

Det lät som ett enkelt sätt att felsöka på..... tyvärr så är min handpump kass :( Har löst detta vid avluftning med att lossa pumpen från motorn och peta in ett finger bakom och på det viset pumpa via den vägen, dock inget man vill göra med motorn igång :) om man vill ha kvar fingrarna alltså....

Kanske där felet sitter!!!

Jag köpte denna för ca 150sek till dörren!

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Bosch-Primer-Hand-Oil-Diesel-Fuel-Feed-Pump-2447010038-2447222126-/320779212433?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item4aafee5691

Vet inte om det finns en vattenavskiljare på din bil? Annars bra ställe att börja kolla efter skit!

Kolla de två transparenta slangarna som går till och från pumpen med vakumstyrningen eller va %€#"/ de var till! och membranet i pumpen kan det oxå vara. Min pickis betedde sig likadant och det var membranet i pumpen. Sitter riktigt "pissigt" till, Du behöver ett litet spärrskaft för bits och ett €"#%# tålamod och små händer för att få loss det med pumpen på plats!

Lycka till!

Vet inte om det finns en vattenavskiljare på din bil? Annars bra ställe att börja kolla efter skit!

Vet inte var den sitter på 70-serien, men på 40-serien sitter den under bilen på förarsidan. Bara att följa bränsleledningarna från tanken. Kan vara ett bra tips det med!

Tack för alla goda tips, jag rev ner tanken nu ikväll och inspekterade den sam botten filtret. Filtret var aningen lite igensatt men jag har svårt att tro att det är det som problemet, jag blåste av filtret med tryckluft och ställde det i en skvätt acceton för att lösa upp ev rester. Det gick även att sprätta upp filtret så jag kom åt att blåsa inifrån, tyvärr lär man inte hinna få ett nytt innan helgen så det blir till att meka ihop det på eget vis. Någon som vet nått bra lim som tål att ligga diesel jaccuzzin några år?

Kändes lite snopet att det faktiskt fans en inspektionslucka inne i bilen för att komma åt bottenfiltret, den upptäckte jag underifrån med tanken nere (sitter under passagerarsätet). Men nu när den ändå är nermonterade får man väl lov att byta ut lite fula slangklämmor och rostskyddsbehandla mellan kaross och tank.... Kan tillägga att det var riktigt bökigt att få ner tanken...

Och jo det finns en vattenavskiljare som sitter under huven monterad på högersida på väggen mot kupén.

MVH Gustav

Tack för alla goda tips, jag rev ner tanken nu ikväll och inspekterade den sam botten filtret. Filtret var aningen lite igensatt men jag har svårt att tro att det är det som problemet, jag blåste av filtret med tryckluft och ställde det i en skvätt acceton för att lösa upp ev rester. Det gick även att sprätta upp filtret så jag kom åt att blåsa inifrån, tyvärr lär man inte hinna få ett nytt innan helgen så det blir till att meka ihop det på eget vis. Någon som vet nått bra lim som tål att ligga diesel jaccuzzin några år?

Kändes lite snopet att det faktiskt fans en inspektionslucka inne i bilen för att komma åt bottenfiltret, den upptäckte jag underifrån med tanken nere (sitter under passagerarsätet). Men nu när den ändå är nermonterade får man väl lov att byta ut lite fula slangklämmor och rostskyddsbehandla mellan kaross och tank.... Kan tillägga att det var riktigt bökigt att få ner tanken...

Och jo det finns en vattenavskiljare som sitter under huven monterad på högersida på väggen mot kupén.

MVH Gustav

Aceton? :blink:

Du skall ha en petroleumprodukt för att tvätta filter (tex. diesel, bensin, fotogen). Aceton kan du använda till kemiska produkter. Acetonet löser upp syntetiska bindmedel i filtret.

Aceton? :blink:

Du skall ha en petroleumprodukt för att tvätta filter (tex. diesel, bensin, fotogen). Aceton kan du använda till kemiska produkter. Acetonet löser upp syntetiska bindmedel i filtret.

Är du säker på det, det är ju ett metallfilter!!

Kanske jag som varit otydlig, men det är ju alltså bottenfiltret/sugfiltret det handlar om.

Är det vad du tänkte på? Isåfall blir det nytt filter på måndag!

Mvh Gustav

Är du säker på det, det är ju ett metallfilter!!

Kanske jag som varit otydlig, men det är ju alltså bottenfiltret/sugfiltret det handlar om.

Är det vad du tänkte på? Isåfall blir det nytt filter på måndag!

Mvh Gustav

Jag får lov att ta tillbaka det jag skrev ovan som kommentar till Peder....

Det var ju inte alls något metallfilter, det såg bara ut och kändes som det i skitigt utanförande..... Men fan vad rent det blev med aceton. Kan varmt rekommenderas ;) ..... Har nu fyllt min renings bytta med diesel...

Peder; Törs du säga att filtret definitivt är förbrukat iom aceton behandlingen? Kan inte se någon som helst tendens till detta och vad jag förstått så ska funktionen endast vara som en sil? Något som jag missat?

Mvh Gustav

Jag är inte så orienterad när det gäller filter till denna modell. Ett filter är ju ett filter - om det är av metall så borde det vara en sil.

Bra att det blev rent. Men jag skulle inte använda det. Får du acetonrester på oringar och gummi/plasttätningar är det kört.

Om det nu är en sil i metall - så tvätta rent det med diesel innan du sätter tillbaka det. Om det är ett filter (papper, polyester, skumgummi eller kol) så sitter acetonräster kvar. Då skulle jag slänga det.

Sedan, ge tillbaka acetonflaskan till din fru/flickvän för hon behöver denna till sina naglar - den har inte i garaget att göra.

Edited by Peder

Jag är inte så orienterad när det gäller filter till denna modell. Ett filter är ju ett filter - om det är av metall så borde det vara en sil.

Bra att det blev rent. Men jag skulle inte använda det. Får du acetonrester på oringar och gummi/plasttätningar är det kört.

Om det nu är en sil i metall - så tvätta rent det med diesel innan du sätter tillbaka det. Om det är ett filter (papper, polyester, skumgummi eller kol) så sitter acetonräster kvar. Då skulle jag slänga det.

Sedan, ge tillbaka acetonflaskan till din fru/flickvän för hon behöver denna till sina naglar - den har inte i garaget att göra.

Haha :) jo min fru får det lov att bli...... du vet vi norr om mälaren..... hon kör bort nagelacket med blästern och vill inte kännas vid acetonflasken, så den slängde hon ut i garaget....

För den faktiska faktan så lyfter jag på hatten! Aceton har dock sig fungera mycket bra i samband med lack jobb... fast det är klart det är kanske din fru som lackar åt dig :) hihi

Mvh Gustav

Då går bilen igen.......

Rev tanken och sköljde den, rensade bottenfiltret, rengjorde vattenavskiljaren, bytte bränslefilter, kopplade bort slangarna mot den gamla diesel värmaren som sällan används och blåste rent slangarna hela vägen till pumpen. Lustigt nog har jag inte hittat något som varit skitigt eller verkat täppt, men efter luftning av systemet så körde jag idag 40 km problemfritt..... Får se om den fortsätter fungera eller om problemet återkommer...

• 4 years later...

Hej!

Passar på att hänga på den här tråden eftersom jag verkar ha samma problem. Har inte gått igenom samma procedur som adventura än, har bara bytt filter samt haft i ungefär 4 flaskor rengöring de senaste ca 100 milen. Men jag är lite osäker på om det inte är mer än ett filter till 3B motorn? På Mekonomen samt även Toyota finns bara ett filter att köpa (det stora filtret som sitter på höger sida mot kupén, den vänstra delen i den bifogade bilden) men det ser ut som det finns ett till filter vid pumpen (den högra delen av den bifogade bilden). Troligtvis denna del: http://shop.cruiserparts.net/index.php?main_page=product_info&cPath=44_97&products_id=2578

Adventura, bytte du även det filtret?

filter.jpg

Den högra bilden är bränslefiltret, den vänstra är vattenavskiljaren, sitter en avtappnings nippel i botten (ser ut som en luftnings nippel till bromsoken) Har du vatten i burken så ska "filter" kontrollampan tända sig.

Aha! Tack Stefan! Men konstigt att både Mekonomen och Toyota bara sålde den vänstra som bränslefilter... Han som jag pratade med på Toyota hade ingen aning om vad det andra var för något, han sa att han trodde det var en "tryckregulator"... Har i alla fall nu beställt ett nytt bränslefilter på nätet så jag håller tummarna att det kommer lösa sig när jag bytt det.

Den hållaren du har fram på den högra bilden ser ut att vara de som sitter på en 3b motor i en 40-serie, (Ser exakt ut så under huven på min) så köper du ett sånt filter så passar det där. Det på torpeden är väl en nyare version då din bil är från 1990.. Kan vara så att någon monterat ett extra för länge sedan??

Jag skulle nog påstå att båda är bränsle filter .

Det på högra bilden är ett rent bränslefilter som sitter på 3B-motorn och det vänstra är ett bränslefilter med vattenavskiljare , har ett liknande på 80:an. Den svarta knoppen ovanpå är handpumpen för att pumpa fram soppan.

Så har du problem med bränslet bör du nog byta båda filtren. Får dom inte fram det lilla filtret på motorn kan ni prova med att söka på Toyotas artikel nr 23303-56031.

http://m.ebay.com/itm/NISSAN-PATROL-TOYOTA-LAND-CRUISER-filtro-olio-nuovo-originale-23303-56031-/252461512020?nav=SEARCH

/Mecki

Edited by Mecki

• 2 weeks later...

Hej igen - och tack för svaren!

Idag bytte jag det andra filtret och med tanke på hur det såg ut i var jag rätt säker på att det skulle bli stor skillnad på hur bilen gick, men tyvärr så är det nog ingen märkbar skillnad. Men jag tänkte att det kanske tar ett tag, om filtret mer eller mindre var mättat med skräp kanske det fortfarande finns en massa skit i bränsleledningarna och att man kanske skulle byta filter igen efter ett par hundra mil. Vad tror ni?

filter2.jpg

Det är stor risk att det är en massa skit i tanken och att silen i tanken är igensatt.

Prova med att blåsa bakvägen i bränsleslangen så att du ev blåser bort lite skit i från silen och ser om det går lite bättre (borde funka det en liten stund i alla fall)

/ Mecki