Gå till innehåll

Motorn dör..

adventura

Rekommendera Poster

Stort tack Mecki! Sitter den där silen i tankarmaturen som man når från luckan som sitter i golvet mellan framstolarna?

Bränslenivåmätaren funkar inte så jag försökte få loss armaturen för ett tag sedan men lyckades inte, så det kanske är dags att göra ett nytt försök...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja , det skall sitta en sil på det röret som suger bränslet till motorn .

Får du upp tankarmaturen skall du kunna se det hela samt hur mycket skit det eventuellt är i tanken.

/ Mecki

Länk till kommentar

Jag fick loss tankarmaturen så jag kunde fixa bränslenivåmätaren i alla fall, det var bara flottörarmen som kärvat fast. Men jag kunde inte se något hur silen såg ut, bränsleslangen verkar ju gå ner någon annanstans. Testade att blåsa ur slangen som gick in i filtret och hörde hur det bubblade i tanken men det blev ingen skillnad på hur bilen gick.

Däremot så märkte jag att när jag pumpade med primerpumpen att det kom ut diesel under pumphandtaget, kan det vara problemet? Om det är otätt där kanske den suger in luft?

Länk till kommentar

Jag har samma problem med läckage vid pumpen när jag pumpar med upplever inga andra problem i samband med detta.

Nu kommer jag inte ihåg om du skrivit att slöheten har varit under en längre tid eller om den kommit plötsligt men jag har för mig att nån skrev något om avluftningen av tanken. Min avluftning på 42:an är igensatt på något sätt och det visar sig på så sätt att det pyser när jag öppnar tanklocket och är tanklocket väl åtdraget är bilen slöare. Kom på detta då jag skruvade upp pumpen utan något större resultat, det rök knappt om avgaserna även när motorn pressades.

Kontentan av det hela : Kolla om avluftningen till tanken är tät genom att lyssna efter "pys" när du öppnar tanklocket. I så fall skruva inte fast locket och provkör.

Har den alltid varit "slö" kanske pumpen behöver skruvas upp.

Byt bränslefilter igen om en tankning (full tank) och se hur mycket skit det är i filtret då.

Kolla så att även returledningen inte är igensatt genom att blåsa i den

Häll i 1 liter tvåtakts olja till en full tank för att smörja upp systemet (gör susen på en gammal diesel) så får vi se om det blir nån skillnad.

Lycka till !

/Mecki

Länk till kommentar

Tack Mecki! Slöheten har kommit mer och mer de senaste kanske 200milen, och det varierar lite grann. Ibland är den extremt oresponsiv på gasen och då stänger jag av den och startar igen vilket gör det bättre. Svagheten vid högre varv har kommit mer och mer och ibland gör jag knappt 70 i svaga uppförsbackar med gasen i botten på 4'an.

Har inte tänkt på att det pyser när jag öppnar tanklocket, men jag tror inte det är så tätt att det ska vara ett problem. Tror att det bara är nånslags plastlock från Biltema. Men jag kanske skulle testa att köra ett par km utan det påsatt (men med luckan stängd såklart :P)

Ett par frågor från en nybörjare...

Var sitter returledningen? Jag ser att det kommer två ledningar från tanken, den ena går in i filtret med vattenavskiljaren och den andra går direkt till det andra bränslefiltret.

Vad menar du med att "skruva upp pumpen"?

Ska testa tvåtaktsolja!

Länk till kommentar

Det går två rör till tanken , hitta dessa och blås tillbaka mot tanken.

Med tanke på hur mycket skit det var i filter behöver säkert spridarna lite rengörning. Häll spridarrengörning i tanken några gånger och komplettera med tvåtaktsolja för smörjningens skull.

Har du bytt luftfiltret ?

Att skruva upp pumpen innebär att man skruvar på justerskruven som sitter på dieselpumpen så att pumpen kan spruta in mer diesel till spridarna.

/Mecki

Länk till kommentar

Nu har jag blåst ur bägge rören som går till tanken och jag lokaliserade vad jag antar är avluftningsslangen (den hängde ner bredvid tanken och hade en slags plastnippel i änden). Plastgrejen var igensatt så jag blåste ur den och jag försökte också blåsa bakvägen in till tanken men det var tvärstopp... Vet inte om det verkligen var stopp eller om det sitter nån slags backventil nånstans. Provkörde lite efteråt men märkte ingen skillnad. I eftermiddag åkte jag hem igen (från Ludvika till Stockholm) och efter några mil märkte jag att den gick betydligt bättre!

Min plan är nu att försöka rensa ur tanken och sen byta filter igen och brassa på med spridarrengöring och lite tvåtaktsolja. Vore väl tusan om det inte skulle göra susen!

Har inte lyckats se skymten av silen som sitter på sugslangen, antar att man måste riva tanken för att få loss den?

Nån som har några bra tips på hur man rensar tanken? Tänkte köra nästan tomt på bränsle och sen tappa ur det som är kvar via bottenpluggen. Tänkte att man kanske kunde ha nån slags pump eller spruta för att spola ur med en skvätt diesel från hålet för tankarmaturen, det går ju att sila ur skräpet och återanvända det för att spola ur mer.

Lite svar på dina andra frågor Mecki, ja jag har bytt luftfiltret också och haft i kanske fyra flaskor spridarrengöring de senaste 100 milen. Luftfiltret var ok, men bägge bränslefiltren var ganska kläggiga, det med vattenavskiljaren hade inte en massa flagor i sig som det andra hade dock. Olja och oljefilter är också bytta, oljan var det svartaste jag sett... Har nog inte varit bytt under det här årtusendet... Den nya oljan är alldeles kolsvart igen så jag ska byta den igen snart.

Det är ju lite orelaterat till den här tråden men jag har ännu inte kollat olja i axlar, växellåda och överföringslådan, antar att de också behöver lite kärlek...

Länk till kommentar

Gött ! Det låter som att det är på rätt väg :-)

Kör på med spridarrengörning och 2-taktsolja. Det tar lite tid innan det blir riktigt rengjort och uppsmörjt, alternativet är att ta isär allt för att kunna göra rent.

Kör 100 mil och ta sedan loss dieselfiltren igen, är det skit i dom så byt annars är det bara att skruva tillbaka dom och köra vidare ett tag till.

Några lite tätare oljebyten (300-400 mil) kan göra gott för att bli av med avlagringar på bla kolvringarna vilket också bidrar till en bättre gång i motorn.

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar