Gå till innehåll

Har visst blivit med HDJ80...


solk

Rekommendera Poster

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Peder, då blir det en tub sådant, tack för det. Jag passade på att kolla om bilen gick in i garaget ikväll. Det gjorde den med 5cm marginal runt om med infällda speglar. Barnvagn och allt annat bröte var bara att trycka framför sig, jag behövde inte ens lågväxeln :) Bilen verkar inte ha fått kärlek på länge så jag lade en kvart på att torka rent runt motorn. Terapeutiskt minsann. Jag hittade dessutom en rullgardin framför kylaren, det kändes lite 50-tal men det kanske är så på alla HDJ80?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något speciellt jag skall tänka på när jag lossar tråget, någon gänga eller skruv som är extra känslig? Med tanke på min totala avsaknad av specialverktyg vill jag inte gärna fastna med gängpaj eller avdragen skruv.

5-56 eller liknande, gärna i omgångar flera dagar innan så det hinner stå och verka. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade dessutom en rullgardin framför kylaren, det kändes lite 50-tal men det kanske är så på alla HDJ80?

 

 

Rullgardinen är också bra att använda när man kör genom djupa vattendrag så slipper man få så mycket skit i kylen som minskar kylförmågan (om man kommer ihåg att dra upp den :blush: )

 

Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... Jag hittade dessutom en rullgardin framför kylaren, det kändes lite 50-tal men det kanske är så på alla HDJ80?

 

Nu kanske jag är helt ute och cyklar (är oftast det :blush: ), men kan den inte vara bra att ha nere på stäppen när man plöjer genom högt gräs, som efter vad jag förstår kan sätta igen kylaren ganska bra?

Vissa sätter myggnät över kylaren när de kör genom stäppgräs, men smarta Toyota kanske hade tänkt på detta och monterat ett skydd redan från början ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är helt ute och cyklar (är oftast det :blush: ), men kan den inte vara bra att ha nere på stäppen när man plöjer genom högt gräs, som efter vad jag förstår kan sätta igen kylaren ganska bra?

Vissa sätter myggnät över kylaren när de kör genom stäppgräs, men smarta Toyota kanske hade tänkt på detta och monterat ett skydd redan från början ...

 

Då är nog risken att motorn överhettas. Ett nät är ett nät och släpper igenom luft. Gardinen är tät och syftet från Toyota's sida är endast att höja kylvattentempen vid extrem kall väderlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

jag har kollat på ett OME-kit från SBV AB och fick följande priser.

fjäder 1135kr

dämpare 1215kr

styrdämp 1100kr

casterkit 1350kr

skydd 4 st 395kr

 

Totalt 12245:- plus frakt. Verkar det rimligt för er erfarna eller lönar det sig att ta omaket via leverans från utlandet? Rindab ville ha 13295:- för samma kit och med längre leveranstid. Enligt SBV AB är det enda specialverktyg som behövs en fjäderspännare/komprimerare, resten löser man med slägga :-) Finns det några andra bra-att-ha-verktyg jag bör beakta innan jag river isf? Hoppas verkligen verkstadshandboken dyker upp i lådan snart...

mvh //solk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......Finns det några andra bra-att-ha-verktyg jag bör beakta innan jag river isf? Hoppas verkligen verkstadshandboken dyker upp i lådan snart...

mvh //solk

För att få ur och i de gamla respektive nya casterbussningarna behöver Du en hydralpress modell kraftig, ev. skärbrännare att elda sönder de gamla med och sedan såga sönder ytterringen.

Har bilen gått mycket i salt, kan Du räkna med att de flesta av de övre 4 bultarna till de bakre stötdämparna kommer att brista. Sedan är en bra domkraft bra att ha att hissa upp axeln på den sida man inte byter fjäder på, så går det lite enklare att få i och ur fjädern på andra sidan. Tryckluftsmaskin till de grövre bultarna är ju även rätt kul :rolleyes:

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst länken från sleeoffroad och där trycker de hårt på att man skall märka ut en lodlinje genom den främsta casterbussningen ner på armen för att få till rätt c-c och inställning. Skall man göra det refrensmärket med bilen på backen och de gamla fjädrarna på ELLER skall märkningen göras efter att de nya satts på? Jag misstänker att en lodlinje genom främre hålet kommer hamna olika beroende på höjden på fjädrarna. Eller är det rent av så att det spelar mindre roll hur de monteras så länge hålen i bussningarna hamnar så att bultarna går igenom? Inte kan väl bussningarna (det nya casterkittet) "rotera in sig" när man kör? Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har nya dämpare, fjädrar samt oljetråg anlänt. Mekplats är också fixad samt ett väl valt urval skruv från den lokale toyotahandlaren. Jag återkommer med rapport om installation, antalet svordomar i den bör vara i direkt proportion till antalet fastrostade skruvar. Jag vet inte vilken motorolja som använts tidigare så jag antar att jag skall undvika helsyntet. Vilken olja (fabrikat, klass och ev. inköpsställe) rekommenderar ni i mitt fall? 5W-40 verkar bara finnas som helsyntet och vintern närmar ju sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då var oljetråget bortplockat. Det var ungefär som att försöka få ut en något för stor fyrkantig kloss ur ett lite för litet runt hål. Att få på det nya lär inte bli lättare, möjligen kompenseras det av att jag iaf vet hur sugmojängen för oljan ser ut och var den sitter. För nästa steg skall jag skaffa fyra händer, konstruktionen gör att det gärna vill kila fast sig bakåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mecki, jag har inte analyserat tråget djupare men skall göra en "pilla sila sniffa"-övning. Så långt har jag sett

-Svart olja

-Inga fastta partiklar som kan kännas mellan fingertopparna

-Neutral doft, varken bränd eller dieslig

 

Jag fick till och med ett ofrivilligt smakprov men spottade innan jag hann känna efter ordentligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mecki, jag har inte analyserat tråget djupare men skall göra en "pilla sila sniffa"-övning. Så långt har jag sett

-Svart olja

-Inga fastta partiklar som kan kännas mellan fingertopparna

-Neutral doft, varken bränd eller dieslig

 

Jag fick till och med ett ofrivilligt smakprov men spottade innan jag hann känna efter ordentligt...

 

 

Det låter ju som om det skulle vara normalt hade det varit nått fel skulle du säkert ha reagerat på det.

Ja, inte ens gammal olja från en 80:a kan smaka nått vidare ;)

 

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh detta hades! Med stor hjälp av GTR-grannnen sitter det nya tråget på plats. Det är banne mig inte lätt när yttermåtten på en plåtsetalj är någon tiondel för stor och bakkanten kilar sig mellan de "förstärkningar" som sitter mellan motor och låda. Det känns iaf oerhört skönt att ett sprillans tråg är på plats med nya skruvar och att den skitiga oljan fått droppa av utan tråg ett par dygn.

 

Lärdomar:

Ta upp hålen där pinnbultarna går igenom för att få någon millimeter extra att trä över dessa med.

Knacka till kanterna i bakkant på tråget för att minska risken att det kilar sig.

 

Positivt:

Ordentlig tömning av gamla oljan.

Inget koks, sotflagor eller oroande metallpartiklar i tråget.

Ingen märklig doft på oljan även om den var skitig.

Samt givetvis att ett nytt helt oskadat tråg e på plats.

 

Nästa steg är 2tums OME höjning, bör bli ett bra mycket roligare jobb!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Sedan några dagar sitter nya fjädrar o stötar på fram. Tänkte gjort bakvagnen idag men skulle "bara" byta styrdämparen först. Det slutade med en ohemul mängd svordomar och ett antal lönlösa timmar utan att få loss skiten. Allt som satt med skruv gick bra att få bort men av någon anledning har den koniska delen på dämparen som fäster i länkaget kilat så in i h-e! Jag har provat våld, mer våld, bända, slå, dra, värma och allt där imellan. Får prova med gaffelkilar nästa gång, de fanns inte i verktygslådan idag...Hur var det nu Klydd, aldrig för sent att ge upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter nästan-fram-till-dörren-leverans av en styck avdragare av lämplig modell lade jag en kvart efter jobbet för att testa den. Devisen att bra verktyg är halva jobbet har sällan passat bättre. Det jag inte lyckades med på åtta timmar i lördags tog tre minuter idag och då behövde jag inte ens byta till mekarkläder. Styrdämparen är lös och Globecruiser ligger numer på två stadiga pluspoäng, tackar för lånet!

//solk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har tant grön rullat ut med nya stötar o dämpare runt om. Jag har bara i lugn takt kört ett par mil motorväg men bilen känns verkligen tightare. Så till det som orsakar huvudbry (till saken hör att jag saknar ägarmanual).

När jag vrider på tändningen lyser alla varningslampor som sig bör. Efter motorstart slocknar det som normalt slocknar. Dock tänds oljelampan efter några sekunder. Eftersom jag bytt oljetråg, olja o filter blir jag lite orolig. Inget synligt läck vid filter eller tråg dock. Oljestickan visar på fullt. Oljetrycksmätaren visar på näst nedersta strecket på tomgång och går upp till mitten vid ca 2000 rpm. Vad i hela helsike kan orsaka detta?! Jag har googlat en del och kommit fram till att olje"visaren" på instrumentpanelen visar oljetryck men olika källor hänvisar till att lampan visar tryck, alt oljenivå. Vilket gäller där? I samband med byte av tråg fick jag plocka ur en givare på vänstra sidan och flytta över till det nya tråget. Jag hittar inte den givaren på toyodiy.com så jag vet inte vad den är till och om den kan påverka oljelampan. Snälla, den som har lugnande besked får gärna komma med det...

//Nervös Solk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update: jag har dragit slusatsen att det är oljenivågivaren i tråget som bråkar med mig, får se vad fortsatt grävande ger. Vidare har Toyota fått smälla på nya ok, skivor, belägg och handbromsbackar bak. Besiktningen gillade vad de såg så sedan kl 9 imorse är hon körklar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.