Jump to content

Har visst blivit med HDJ80...

solk

Recommended Posts

Hej forister,

efter att ha tillbringat några månader bakom tangentbordet för att läsa på lite om LC verkar det som om jag efter ett bananskal och lite blocketsurfande blivit med HDJ80 24V. Jag har inte ens sett bilen i verkligheten än men efter handpenning och samtal med säljaren verkar det lovande. Nu till första frågan (det blir säkert fler...)

Förutom oljebyte i motorn, vad bör jag omedelbart kolla för att säkerställa att jag undviker dyrbara ras och annat strul som beror på dåligt underhåll?

mvh //Solk

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej forister,

efter att ha tillbringat några månader bakom tangentbordet för att läsa på lite om LC verkar det som om jag efter ett bananskal och lite blocketsurfande blivit med HDJ80 24V. Jag har inte ens sett bilen i verkligheten än men efter handpenning och samtal med säljaren verkar det lovande. Nu till första frågan (det blir säkert fler...)

Förutom oljebyte i motorn, vad bör jag omedelbart kolla för att säkerställa att jag undviker dyrbara ras och annat strul som beror på dåligt underhåll?

mvh //Solk

Oljebyte må så vara. Men byte av olja i växellåda, fördelningslåda och diffar är ett måste då tidigare ägare kanske har vadat med bilen och vatten kan ha trängt in. Men det är att rekommendera ändå då många slarvar med detta. Sedan måste du kolla drivaxelknutarna fram och kolla nivån i dessa. Slutligen, trycka in nytt fett i kardanknutarna (tryck ut det gamla tills det nya börjar tryckas ut).

Bromsvätska brukar det också slarvas med. Byt denna för annars kan det finnas risk för korrosion. Kolla nivån i styrservot också. Det ovanstående rör sig mest om vätskor. Sedan finns det ju en rad servicepunkter på bilen. Dyra saker att reparera är bl.a. AC'n, injectorpump, styrservopump m.m. Låter lite vågat att ha köpt bilen innan du kollat av den. De flesta av 80-serien har nu hunnit rulla många mil och börjar bli trötta. Därför är det viktigt att noga kolla upp de "dyra" komponenterna. Solenoiden till diffspärrarna brukar vara ett problem - och är DYRA att köpa nya.

Hynes handbok kan du köpa. Visar vad du skall serva, hur du kommer till och hur du demonterar vissa komponenter m.m.

Lycka till!

Hejsan Peder, tack för bra och snabbt svar! Bilen är (verkar) ovadad och helt original, inga höjningar eller annat som indikerar hårt off-road liv. Visst är det lite av en chansning men det verkar bra så långt. Fett i kardanknutar är nyintryckt och övriga punkter skall jag kolla upp så fort tillfälle ges. Något tips om var jag enklast billigast hittar hayne´s bok? Ett lycka till kan säkert vara på sin plats! :blush:

mvh //solk

http://www.margie-bookshop.se/

Du skall ha Haynes Work Shop Manual Toyota Land Cruiser 80-series. Den behandlar samtliga motorversioner och växellådor.

http://www.margie-bookshop.se/bilar_lastbilar_bussar/toyota_land_cruiser_80_-_96_h92056/160170/

mvh,

//Peder

Edited by Peder

Peder, många tack för det. Finns det förresten någon verkstad i Göteborgstrakten förutom Toyota med lite koll på LC 80? Jag inser att underhåll är lite småviktigt och vill gärna etablera kontakt med någon som både kan bedöma läget och utföra det som behöver utföras när jag väl hamnar där...

//solk

Hejsan Klydd!

Kul att slippa vara ensam, speciellt som nybörjare. Jag såg en HDJ80 på E6 vid kållered för ett par veckor sedan, är det månne någon av er? Jag hade gärna sammanstrålat över en kopp kaffe eller liknande för att sparka däck och få lite tips om vad som bör kollas/gås igenom för att ägandebiten skall bli så smidig som möjligt. Tips om kunniga mekare är också välkommet. Jag finns mer precist i kungsbacka kommun, nås även på 0706-173405.

ha det //solk

ps Klydd, du finns inte på robsofts forum, jag tycker jag känner igen nicket?

Solk, klart vi ska sparka däck! :)

Skicka mig ett PM när du fått bilen och vill träffas så syr vi ihop något.

Nej, robosoft är ja inte användare på. Det kanske finns säkert fler klyddar :D

Mecki, glömde ju att du oxå kör 80:a nu för tiden... :( sorry....

Oljebyte må så vara. Men byte av olja i växellåda, fördelningslåda och diffar är ett måste då tidigare ägare kanske har vadat med bilen och vatten kan ha trängt in. Men det är att rekommendera ändå då många slarvar med detta. Sedan måste du kolla drivaxelknutarna fram och kolla nivån i dessa. Slutligen, trycka in nytt fett i kardanknutarna (tryck ut det gamla tills det nya börjar tryckas ut).

Bromsvätska brukar det också slarvas med. Byt denna för annars kan det finnas risk för korrosion. Kolla nivån i styrservot också. Det ovanstående rör sig mest om vätskor. Sedan finns det ju en rad servicepunkter på bilen. Dyra saker att reparera är bl.a. AC'n, injectorpump, styrservopump m.m. Låter lite vågat att ha köpt bilen innan du kollat av den. De flesta av 80-serien har nu hunnit rulla många mil och börjar bli trötta. Därför är det viktigt att noga kolla upp de "dyra" komponenterna. Solenoiden till diffspärrarna brukar vara ett problem - och är DYRA att köpa nya.

Hynes handbok kan du köpa. Visar vad du skall serva, hur du kommer till och hur du demonterar vissa komponenter m.m.

Lycka till!

Hur kollar man nivån i knutarna???

Tack för det Mecki!

Det som står på agendan är bromsbyte bak och vätskor enligt ovanstående tips. Eftersom jag inte är helt dum mellan öronen men med begränsad erfarenhet av bilmeckande hoppas jag få bjuda Klydd på kaffe i utbyte mot att han tar en sväng och kommer med utlåtande. Jag inser ju att det är en lastbil jag köpt men det vore ändå skönt om någon med erfarenhet kan bekräfta att allt låter som det skall...

:-) Jag var också lite tveksam i början till alla ljud (oljud) men har fått det förklarat för mig att det är så dom låter (så nu känns det betydligt tryggare :-) ) och ja, det är en lastbil , härligt :-)

/ Mecki

Mecki, gott att höra! Jag har fått en del frågor om "varför" och "vad skall du ha den till" och eftersom jag inte kan motivera det med annat än att "jag vill" så dämpar ditt inlägg efterköpsångesten något... :-)

Att "man vill" är väl ett skäl så gott som något och det finns betydligt sämre val man kan göra i livet än att köpa en Land Cruiser. Med lite omsorg kan dessa bilar fortsätta att skänka körglädje under många tusen mil framöver så detta är bara början.

/ Mecki

Du har säkert rätt, jag hoppas det iaf. Om bara klydd kunde höra av sig så jag kan tvinga in honom i någon sorts mentorskap så blir det säkert ordning. Jag har förresten fått en offert på bromsjobb från Toyota i Kungsbacka:

optifit bromsbelägg 376 kr

skivor 2x765 kr= 1530 kr

material "jobb 1" 1906 kr

tillsatsmaterial 54.13 kr

arbetskost 773 kr

sista raden säger 2733 kr men då verkar inte raden på 1906 kr vara med. Jag vet inte riktigt hur de räknar men är

2733 alternativt 2733 plus 1906 dyrt för bromsbyte bak?

mvh //solk

Som jag tolkar det så blir det totalt 2733:- för 1906:- är summan av materialet 1530:- + 376:-

Det låter inte så farligt dyrt för att byta skivor o belägg bak på båda sidorna. Man kan säkert spara några kronor på att köpa materialet utomlands och göra jobbet själv men nu blir det utfört av en märkes verkstad, det kommer säkert föer tillfällen då det lönar sig mer att göra det själv.

Klydd hör säkert av sig, han är ett gående uppslagsverk om 80-serien, det han inte vet om detta är inte värt att veta ;-)

/ Mecki

Mecki, nu tar du nog i lite för mycket :)

Jag mekar mycket lite själv, men har nog läst de flesta rader som finns om hdj80 på nätet :D

Jag har kört HDJ80 i snart 4 år, och i ärlighetens namn så är nog ända anledning att "jag vill", så det kommer du långt med som argument

Solk, jag skickar dig ett PM om en stund.

Klydd o Globecruiser,

tack som fasen för dagens genomgång av den nyinköpta tant grön! Jag känner mig betydligt tryggare och har lärt mig massor. Egentligen är det helt otroligt att ni lägger en halv söndag på att skita ner er och sprida kunskap till en total nybörjare på detta sätt. All heder till er, tyvärr kan jag inte lova att sista fråga är ställd än :-)

må gott //solk

Oljetråget var lite kexigt på tant grön men i övrigt såg det nog ok ut enligt gårdagens genomgång. Jag ifrågasätter inte expertisen utan hittade ett nytt på all-american som nu är beställt. Om inte skruvarna sitter överjäkligt skall jag försöka byta det i samband med oljan. Är det något speciellt jag skall tänka på när jag lossar tråget, någon gänga eller skruv som är extra känslig? Med tanke på min totala avsaknad av specialverktyg vill jag inte gärna fastna med gängpaj eller avdragen skruv. All-american rekommenderade någon form av "liquid gasket" till tråget, vilken sort skall jag välja då?

//solk