Gå till innehåll

Mecki's 80:a

Mecki

Rekommendera Poster

Såja, nu har hela diffen varit isär och blivit rengjord (olja blandat med molybdenfett är riktigt #@#*% kladdigt) .

Dom nya lagren har anlänt och ihopmonteringen har börjat.

Här får pinionen ett nytt lager.

post-917-082022800 1328644896_thumb.jpg

Shimsbrickan var 1,9mm tjock får se om den blir bra.

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja, nu har hela diffen varit isär och blivit rengjord (olja blandat med molybdenfett är riktigt #@#*% kladdigt) .

Dom nya lagren har anlänt och ihopmonteringen har börjat.

Här får pinionen ett nytt lager.

post-917-082022800 1328644896_thumb.jpg

Shimsbrickan var 1,9mm tjock får se om den blir bra.

Huuuu jag får rysningar vid tanken på när jag höll på med min :rolleyes:

Jag använde samma shimsbricka som satt från frabrik och det funkade kanon!

Fortsatt lycka till!

Länk till kommentar

I dom flesta fallen kan man tydligen behålla orginal shimsbricka. Den håller god kvalitet och inshimsningen är riktigt gjord från början.

Det blev lite mer tå-kontakt men det är samma slitmärken som innan så vi fortsätter i samma banor.

post-917-054808000 1329072686_thumb.jpg

Det knepigaste var att få till förspänningen på pinionlagren dels var det svårare än jag trodde att få tag på en momentnyckel som kunde mäta så lite som 0,9-1,6 Nm så det blev att känna sig fram med 2st olika momentnycklar och en dragvåg.

Sen skulle själva deformeringshylsan mellan lagren pressas ihop med 200Nm så det blev till att spänna fast pinionmedbringaren i verkstadsbordet :-) Tyvärr missade jag att ta bilder för man fick spänna lite för att sedan ta lossa allt för att kontrollmäta momentet och hux flux var det klart.

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Haha sa ju till Dej att man får dra så man blir blå:)

Snygg märkbild! Dock på "backen", men såg säkert lika bra ut på andra sidan:)

Färdig snart? ;)

Med ett juste järnrör löser man det mesta :-D

Kontaktytan var likadan på både backen och frammen ;-)

Jag passade på att beställa nya drivknutar från All-american nu när allt ändå var isärtaget, dom skall dyka upp i mitten av veckan och sen skall framaxeln vara klar.

Hoppas att jag inte skall behöva riva den igen förrän om 25 tusen mil :-)

Fick även fixat till diffspärrsmotorn, fjäderhuset var fullt av ärg och stelnat fett + att en magnet i elmotorn hade lossnat så eftermiddsgen ägnades åt att köra spärren i och ur, nu surrade och klickade det så himla gött.

Länk till kommentar

...

Fick även fixat till diffspärrsmotorn, fjäderhuset var fullt av ärg och stelnat fett + att en magnet i elmotorn hade lossnat så eftermiddsgen ägnades åt att köra spärren i och ur, nu surrade och klickade det så himla gött.

Bra jobbat :-)

Kanske det problemet jag har bak på min!?!? Lite annan konstruktion på den bak dock har jag för mej!?!? Skall riva den när det blir lite varmare!!!

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar

• 3 weeks later...

I dag var det dax att få domen efter den årliga kontrollen hos SBP och det resulterade i ett återbesök pga att den rök lite för mycket , men det är ju inte konstigt när dom varvar motorn så #&%//"#% mycket :angry:

I normala fall så varvas ju motorn sällan över 2000 varv vid körning och i princip aldrig över 2500 varv under växling för den har ju så gött vrid och då ryker den (nästan) ingenting.

Men de klart, varvar man nästan 4000 varv när man skall mäta så blåser man väl ur det mesta av sotet som lagrats i avgassytemet sen förra besiktningen ;)

Får väl se vad man kan göra för att åtgärda detta.

Mecki

Länk till kommentar

Synd på rökeriet Mecki, blev det en etta eller tvåa på det? Jag minns att jag reagerade på hur hårt de varvade när jag besiktigade men eftersom jag stog utanför och inte såg någon varvräknare så har jag inte funderat vidare. Annars kan väl en snabb lösning vara att hälla i lite dieselbooster, sägs ju höja cetantalet och ge renare förbränning... Håll oss uppdaterade!

//solk

Länk till kommentar

:blush: Jag kanske överdrev en smula :blush: jag vet inte hur mycket dom varvar upp den men det kändes som om det var minst 10.000 rpm ( :blush: nu gjorde jag det igen) när man står utanför .

Det blev tyvärr en ombesiktning på detta :angry:

Har hällt i nån form av dieselbooster nu så får vi se vad det hjälper annars så får jag väl skruva ner pumpen lite och blåsa ur den så gott det går.

/Mecki

Länk till kommentar

Har en Mitsubishi diesel, 00: på 21.000 mil, före besiktningen lät jag den jobba hårt på 2:ans växel uppför en lång backe. Vid kontrollen fråga dom om jag hade bytt till miljömotor, avgasvärdet var 0,4 o fick vara 3,0. Kanske kan vara ett tips att bränna ur den före besiktning.

Länk till kommentar

Tack för tipset Carl, skall i väg på långkörning nu till helgen så jag skall passa på att blåsa ur den då.

Jag hade missat detta innan bilprovningen för jag tyckte inte att den rykte så mycket.

/Mecki

Länk till kommentar

Tack för tipset Carl, skall i väg på långkörning nu till helgen så jag skall passa på att blåsa ur den då.

Jag hade missat detta innan bilprovningen för jag tyckte inte att den rykte så mycket.

/Mecki

Flygplansbränsle och smörjtillsats gjorde att dom testade min BJ42 3ggr och trodde att det var fel på instrumentet då den hade bättre värden än moderna d-bilar :lol:

Länk till kommentar

Flygplansbränsle och smörjtillsats gjorde att dom testade min BJ42 3ggr och trodde att det var fel på instrumentet då den hade bättre värden än moderna d-bilar :lol:

Bra ide, jag får åka ut till Landvetter och tanka innan jag åker in med bilen igen eller är det inte så Daniel att du är utrustad med en ovanligt tung högerfot också ;-)

Länk till kommentar

Bra ide, jag får åka ut till Landvetter och tanka innan jag åker in med bilen igen eller är det inte så Daniel att du är utrustad med en ovanligt tung högerfot också ;-)

Hahaha mmm högerfoten är tung, och skall så vara :rolleyes: Med bra grundfart klarar man de flesta hindren. Höll dock på att ge en idiot en whiplerskada igår, idioten stannade nämligen när vi mötte snöplogen, mitt i en skarp höger kurva! Och där kom jag utan dubb, med bra "grundfart", 2m djupa diken på båda sidor, en bil "parkerad" på min körbana och snöplogen på andra.....jag hade inte vågat hålla handen mellan bilarna!

Lycka till! (Du kan ju alltid skruva ner pumpen lite just till besiktningen)

Länk till kommentar

• 2 months later...

Dax för lite uppdatering på vad som har hänt med 80:an på sistone.

Dom gamla stötdämparna har blivit ersatta med en uppsättning OME Nitro Charger .

Fjädrarna var en bättre begagnad 2,5" sats från Rancho.

Så här var det innan jag började :

post-917-006346800 1336409549_thumb.jpg

Nu är framänden klar :

post-917-081925000 1336409593_thumb.jpg

Höjd 2,5" och med 33" däck:

post-917-098145500 1336409648_thumb.jpg

Så här blev det färdiga resultatet med 35"are och snorkel :

post-917-076389100 1336409709_thumb.jpg

Länk till kommentar

Jag blev rekomenderad att köpa General Grabbet AT2 och är väldigt nöjd med dessa än så länge .

Dom är tysta,lättrullade och vintergodkända. Det återstår bara att se hur många mil dom kan rulla innan dom är helt slut ;)

Länk till kommentar

• 9 months later...

Även 80:an fick lite omtanke i dag , fick passat på att köpa mig en ny cupe'fläkt när vi var nere hos Lenni (Dansken) .

Den gamla fläktmotorn lät som en mindre stenkross vilket inte är så roligt att lyssna på i mil efter mil , som tur är så har ju Lenni det mesta som man kan behöva till våra kära Cruisers till riktigt schyssta priser då han förmodligen måste ha Sveriges enda Land Cruiser-skrot :) .

post-917-0-81108900-1360524665_thumb.jpg

/Mecki

Länk till kommentar

• 6 months later...

Då var det dax att ta i tu med det tråkiga jobbet med att driva rostmasken på flykt.

Det finns några ställen på bilen som behöver få lite ny plåt intransplanterad och övre bakluckan har ett sådant ställe.

Den har klarat sig bra från rost för att vara en -93:a det är bara förardörren och bakom bakhjulen som också behöver få lite ny plåt.

post-917-0-24474400-1377722613_thumb.jpg

post-917-0-36015700-1377722638_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 1 month later...

Jag håller faktist på att reparera 80:an och inte skrota den som man kan tro när man ser denna bild ;-)

post-917-0-49046000-1381951541_thumb.jpg

Dörren håller på att rostlagas , fälgarna skall målas , bakrutorna har fått ny solfilm och framsätet är ute och åker i "Tant Grön" med Solk

Bakluckorna har blivit lackerade och väntar bara på att få rutorna imonterade.

post-917-0-29709900-1381951579_thumb.jpg

I dag hade jag experthjälp i L.C garaget när Solk kom och hjälper mig med att byta vevstakslager, det har skrivits en hel del om att 12-ventilsmotorn drogs med dåliga lager så det skadar ju inte att byta dom .

post-917-0-23085100-1381951614_thumb.jpg

Detta är en operation som går "lätt" att utföra medans motorn sitter i.

post-917-0-47453300-1381951654_thumb.jpg

Under tiden kan jag roa mig med att rostlaga förardörrens nederkant.

post-917-0-71842200-1381951694_thumb.jpg

Och eftersom det bara är förardörren som rostat så misstänker jag at dom misssat denna i rostskyddsbehandlingen då avsaknaden av rostskyddsmedel i det närmaste är total.

/ Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar